De smaak van succes - Perswijn
Wine Society

De smaak van succes

De Wine Society beeft en schudt, want Master of Lunch René van Heusden deelt punten uit. Evenementen worden beoordeeld op zijn ML-schaal van 20. Opvallende scores genoeg deze maand, dus hou kalmeringstabletten bij de hand.

WineSociety-groot_1.jpg
Een nieuwe herfst, een nieuw geluid! Het zijn waarlijk weer opwindende tijden in professioneel Nederwijnland! Alles en iedereen is er de voorbije weken met volle kracht tegenaan gegaan om blijde bodschappen te communiceren. Geweldig! We zetten daarom de belangrijkste gebeurtenissen van de maand september even op een rijtje. En daarbij blijft het niet. Nieuw in deze editie is namelijk de introductie van evenementratings op de ML-schaal van 20! We kunnen alvast verklappen dat er enkele opvallende scores bij zitten. Kalmeringstabletten bij de hand???

Is hij het al wel, of is hij het (nog) niet?

Onze gewaardeerde collega Cees van Casteren verblijdde het wereldje begin september met een heus ‘persbericht’, door hem zelf geschreven en met hem zelf als onderwerp! Boeiende lectuur derhalve, deze uitvoerige Sebstdarstellung vol leerzame details die ons tot glimlachen dwongen. De strekking ervan: hij mag zich bijna MW noemen. Dat mocht ook wel na al die jaren, maar dat terzijde. Hij zit er nu echt dicht bij wegens geslaagd voor alle examens, en zoiets is beslist een felicitatie waard. Hij moet alleen nog wel een dissertatie schrijven. En die inleveren vóór de daarvoor gestelde deadline verstreken is. Wat voor Cees, een aardige vent maar ook een fervent aanhanger van de chaostheorie, altijd weer een opgave van jewelste is. We houden ons hart vast. Niettemin ontvangen we volgend jaar graag dat allerlaatste, verlossende persbericht. Wanneer hij zich écht MW mag noemen. Zet ‘m op, Cees! Yes, you can!

Coole look!

Even iets luchtigs, letterlijk en figuurlijk. Edwin Raben, sommelier en entertainer pur sang, heeft zich na de vakantie gepresenteerd met een opvallende nieuwe look. Hij heeft significant minder schedelbedekking dan voorheen. Discrete navraag bij enkele moderne trendgevoelige vrouwen leerde ons dat hij daarmee gevoelig aan sex appeal heeft gewonnen. Waarvan akte. Is hij aan een nieuwe fase in zijn leven begonnen? Het lijkt er sterk op. Raben is trouwens niet langer meer sommelier bij De Echoput, maar doet daar alleen nog educatieve dingen. Cursussen en zo. We zijn benieuwd of hij binnenkort nog meer verrassingen in petto heeft.

Wagner in Wolfslaar

Met de komst van de maand september is het lunchseizoen weer in alle hevigheid losgebarsten. Liquide presentaties en communicatieve maaltijden worden derhalve weer aan de lopende band georganiseerd. Zo zien wij dat graag. We waren om te beginnen twee keer kort achter elkaar te gast in Wolfslaar – waar Raben ooit werkzaam was en dat dit jaar zijn 10-jarig jubileum viert – voor educatieve lunches. Tweemaal hebben we er verrassend goed gegeten en gedronken. Beter dan ooit zelfs. Chapeau derhalve voor chef Maarten Camps, sommelier Jeroen Smeenk en hun opperhoofd Ton Pinxten.

De eerste lunch was een initiatief van Jacob Molendijk, de man-met-een-missie van RieslingPartners & Co., ter ere van zijn leverancier Daniel Wagner die zijn Weingut Wagner-Stempel tot grote hoogste heeft weten op te stuwen. Der Jacob wist zich tegen zijn gewoonte in heel gedeisd op de achtergrond te houden, de Rieslings van Wagner waren super en de wijn-spijscombinaties uit de kunst. Kortom, Spitze!

(Beoordeling: ML 17,5/20)

Vega Sicilia voor gevorderden

Een paar dagen later was het de beurt aan niemand minder dan Henk Maas van Le Vin en direct! Zoals gevoeglijk bekend heeft die alleen maar voeling met Echte Wijnen voor gevorderde wijndrinkers. Zo zien wij dat graag. Maas wenste ons op de hem eigen verfijnde wijze een boodschap te communiceren over nieuwe jaargangen uit de stal van Vega Sicilia. Dat die lekker zijn, en zo. Zulks in zeer tastbare wijn-spijsvorm en in het animerende gezelschap van wijnmaker Xavier Ausás en de allerminst puriteinse exportmanager Purificacion (Puri) Manchebo Lobete (wat een naam!). Met het team van Wolfslaar wederom in bloedvorm. En een glas decente champagne na op het zonovergoten terras. Het moge duidelijk zijn dat ook deze exercitie geen straf was. Want ja, die wijnen zijn inderdaad akelig lekker. Maar dat mag ook wel gelet op hun prijs. Ook iets voor gevorderden. Saillant detail: Henk rijdt tegenwoordig in een opmerkelijk kleine, zij het wel uiterst opzichtig met blauwe druiven (naar zijn eigen zeggen uit de wijngaard La Tâche!) beschilderde voiture over ‘s Heeren wegen…

(ML 19/20)

Luxe voor gewone drinkers

Eenvoudigen van geest, voor wie de wijnen van Henk Maas en Vega Sicilia wellicht wat te hoog gegrepen zijn, zouden we voor een vertroostend alternatief graag verwezen hebben naar de speciaal voor ‘gewone drinkers’ gelanceerde ‘nationale’ website. Maar helaas, alle ronkende intentieverklaringen en zelfverheerlijking ten spijt (zie de vorige aflevering van Wine Society), blijkt de dolende moraalridder die voornoemde site vult er merkwaardige mores op na te houden. We signaleerden de tragische held namelijk bij een door Verbunt op Prinsjesdag georganiseerd luxe partijtje met champagnes van Pol Roger in de gunstig bekenstaande Rotterdamse eetgelegenheid Parkheuvel. Met als gast Hubert de Billy namens voornoemd champagnehuis. Reken maar dat John Quichot het zich allemaal duchtig liet smaken! Want gratis! Vandaar dat de opperfreeloader van de natie een zelfs voor zijn doen zeldzaam slijmerig stukje afscheidde waarin de ‘gewone wijndrinker’ voorgehouden wordt hoe fijn de Cuvée Sir Winston Churchill 1996 wel smaakt. Dit echter terzijde. Het was een hoogstaande bijeenkomst. Met prachtige wijnen uit Epernay en chef Erik van Loo in beste doen. Complimenten ook aan sommelier Alexander Renner voor diens uiterst attente en bijgevolg professionele schenkgedrag. Hij houdt niet van lege glazen. Wij ook niet. (En John Quichot al evenmin, mits gratis door importeurs ter beschikking gesteld) Een welgemeende aanmoediging ook aan het adres van aartsepicurist Peter van Houtert van Verbunt, die wederom manmoedig een dieet volgt om wat gewicht kwijt te raken. Volhouden, Peter! Als het je lukt, gaan we lekker lunchen. Tip: lees het meesterwerk Soignez-vous par le vin van Dr. Maury. Die schrijft voor een afvaldieet namelijk champagne en rode bordeaux voor.

(ML 18,5/20)

Ook DGS weerde zich de afgelopen weken duchtig. Eerst met een grote assortimentsproeverij in Waddinxveen, later met een wat intiemer gebeuren rond de Australische botrytiswijn Noble One in, ja wel, nogmaals Parkheuvel. Bezoekers in Waddinxveen kregen voor onderweg een heuse goody bag mee met ondermeer twee kurkentrekkers (zeer nuttig!) en een pamfletje voor een nieuw wijnblad dat het ook al gemunt heeft op die beklagenswaardige ‘gewone wijndrinker’. Daar zaten we dus niet echt op te wachten. Het was niettemin een fijn en leerzaam evenement.

Producent Darren de Bortoli mocht in Rotterdam onder het toeziend oog van CEO Joris Snelten (die we de afgelopen weken wel heel erg veel zijn tegengekomen) zijn liquide snoepjes met de naam Noble One laten proeven. Aangenaam spul, maar wij zouden er zelf geen serie premiers crus Sauternes 2001, inclusief een onwaarschijnlijk fraaie Yquem, tegenaan gezet hebben. Hoe ‘studieus’ bedoeld ook. Omwille van deze kostbare grap was kennelijk nogal bezuinigd op het aperitief en de wijnen aan tafel. Onbalans dus. Jammer, want je dient bij dit soort partijtjes juist een stijgende lijn aan te houden. We moeten nu daarom vrij streng zijn in onze beoordeling, maar bieden tegelijk ruimte voor glorieuze herkansing..

(ML 15/20)

At Sea

En dan de warme middagmaaltijd in het recentelijk geopende At Sea van Halil Asar (ex Parkheuvel) aan de jachthaven van Scheveningen. Leuke zaak waar met heel redelijke marges op de wijn gewerkt wordt. (Zolang het tenminste maar geen Krug is…). Ga er beslist maar eens heen. Aan de bar vind je er zelfs je favoriete wijntijdschrift te lezen. Alleen al om deze blijk van goede smaak van harte aanbevolen. Gastheer en gastvrouw waren John en Tanja Schell van het Maastrichtse New World Wineries. We mogen het misschien niet hardop zeggen, maar de geschriften van John, ooit een bedachtzaam formulerend man vanwege zijn arbeidsverleden als rechter, vertonen steeds meer gelijkenis met de extatische teksten die een voormalig malafide wijnhandelaar te Heerlen wist te produceren. We zijn benieuwd of hij daarvoor geestverruimende middelen tot zich neemt of zich simpelweg door zijn charmante Tanja laat inspireren. Maar ter zake. Aanleiding voor dit lunchgebeuren waren een assortimentsproeverij en een bezoek van Martin en Anne Shaw van het Australische Shaw & Smith. Dit bedrijf onderscheidt zich ondermeer met fraaie Sauvignon Blanc en lekkere Chardonnay (!), terwijl ook de Pinot Noir in prettige zin opviel. We signaleerden zodoende de fine fleur van de Nederlandse wijndetaillisten, verenigd in de club van Ambassadors voor Australische wijn, alsmede een van onze favoriete sommelières in de persoon van Anjo de Bont (De Moerbei, Warmond). Kortom, een alleszins inspirerende bijeenkomst met niveau.

(ML 16,5/20)

Marketing? Marketing!

Voor het eerst van ons leven zijn wij naar een symposium over wijn en marketing geweest, georganiseerd door het onvolprezen Productschap Wijn in het World Forum (wel ja!) te ‘s Gravenhage. Een mens moet ten slotte voeling houden met de trends in de maatschappij en zo. Welnu, het was een bijna perfect georganiseerde, fijne dag. Vol wetenswaardigheden. En verbazingwekkends. Bijvoorbeeld dat de Marketing Awards uitgedeeld werden aan een dubieus product als de Rosafino en aan de voor moderne vrouwen nogal denigrerende emo-moodcampagne van Altergo – waarin courante stemmingen als depri, chagrijnig, ziek-zwak-en-misselijk vreemd genoeg niet voorkomen en waarin trieste Franse brol gepusht wordt. Nu ja, dat zal de tijdgeest wel zijn. Doelgroepgericht denken. We onthielden van het symposium vooral dat je je ook antitrendmatig kunt profileren… geruststellen. En, opwindend gegeven, dat Josée van Rooy er weer eens va va bijliep. Boodschap gecommuniceerd!

De enige smet op deze verder zo opwekkende studiedag was het niveau van de verstrekte wijn. Dat was namelijk abominabel. Kwaliteit: non-existent. We zouden daarom bijna vermoeden dat de selectie gepleegd was door een vreugdeloze antigenotclub als de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Maar aan de andere kant, sprak wijnmaker Jean-Marie Guffens niet ooit de beroemde woorden: marketing is het verkopen van rotzooi aan idioten?

(Symposium ML 18/20, Wijn ML 1/20)

Jammer, maar niet helaas

Direct aansluitend was er een diner in Calla’s. Met Rhônewijnen. Een ideetje van Inter Rhône. Dat leek veelbelovend. Gastvrouw was de supercharmante en, zoals het een ware Française betaamt, in zeer stijlvol roze tenue geklede Michèle Laîné namens Sopexa, gastheer Arnaud Pignol namens de Rhône. Gelet op een eerdere lunchervaring in voornoemd etablissement én onze ervaringen met overheerlijke Rhônewijnen waren onze verwachtingen hooggespannen. Maar helaas, die verwachtingen werden maar zeer ten dele waargemaakt. Laten we het netjes formuleren: de wijn-spijscombinaties waren in de meeste gevallen niet overmatig enthousiasmerend. Had men daar nu echt niet even wat beter over kunnen nadenken? Een gemiste kans. Het leed werd echter aanmerkelijk verzacht door de aanwezigheid van enkele zeer aantrekkelijke dames va het type moderne vrouw dat zich wel aangetrokken voelt tot business, maar niet to persoonlijke consumptie van Franse brol als JP Chenet. Wij signaleerden ondermeer de bijdehante Clara van Otterloo van DGS – half Waddinxveen was er zo’n beetje -, de altijd wat mysterieuze Birthe van Meegeren van Gall & Gall – dat meende met de Wine and Food Association in zee te moeten gaan voor ‘speciale selecties’ en zodoende kennelijk extra dik in de prijzen viel bij het 21e Proefschrift Wijnconcours, een prima evenement, maar met veel te veel prijzen – en onze favoriete Sara Channell van Oud Reuchlin & Boelen. Ha, zo zien wij dat nog eens graag!

(Gezelschap ML 18/20, Wijn-spijs ML 11/20)

Chevalier

Mag er over MW-schap en marketing awards wel eens twijfel bestaan, waar helemaal géén twijfel over mogelijk is, is het talent van de markante Leidse wijnhandelaar Ron Sanders. In zijn favoriete wijnland Frankrijk hebben ze dat goed begrepen. Om die reden zal Ron op 21 oktober uit handen van de Franse ambassadeur de Ordre du Mérite Agricole krijgen. Dat is niet niks, dus reken maar dat deze heuglijke gebeurtenis allesbehalve onopgemerkt aan de Leidse tophoreca voorbij zal gaan! Er zou wel eens heel veel Bourgogne van de betere soort kunnen gaan vloeien, want in dat soort zaken pleegt onze ridder niet kinderachtig te zijn. Wat ons betreft alvast proficiat!

(Op voorhand: ML 20/20)

René van Heusden ML

Op de foto, van boven naar beneden en van links naar rechts: Cees van Casteren, Edwin Raben, Team Wolfslaar, Hubert de Billy, Erik van Loo, Henk Maas en Spaanse gasten, Joris Snelten, Anjo de Bont, Jean-Marie Guffens, Michèle Laîné en Arnaud Pignol, Birthe van Meegeren en Sara Channell

Reageer op dit item