Overpeinzingen: Oei! Krapte! - Perswijn
Overpeinzingen
Columns

Overpeinzingen: Oei! Krapte!

Bij mijn trip naar Oostenrijk, afgelopen week, had ik geluk. Ik was op tijd naar Schiphol gekomen, maar ik kon gewoon doorlopen, alsof er niets aan de hand was. Heel verbazingwekkend, gezien alle verhalen. Ik zag ook nergens lange rijen. Kennelijk was ik er op de juiste dag, op het juiste moment.

Niettemin, dat er veel krapte is, met name in personeel, is overal duidelijk. Ook in de horeca ritselt het van de personeelsproblemen. En we worden niet alleen maar getroffen door personeelsproblemen. Ook grondstoffen zijn vaak niet of in mindere mate voorhanden. En energie is ook niet te geef, op dit moment.

Het lijkt me onvermijdelijk dat dit ook zijn weerslag zal hebben op de wijnindustrie. In feite moet je concluderen dat alles duurder wordt. Alleen al de diesel die je gebruikt om je tractoren en andere machines te gebruiken tikt flink aan. Maar dat is lang niet het enige.

Flessen zijn een goed voorbeeld. Zelfs vóór deze crisis waren er al problemen met de toelevering van glas. Met de oorlog in Oekraïne is dat probleem niet minder geworden – integendeel. Een sector waar dat op dit moment sterk wordt gevoeld is die van de productie van rosé. Rosé is booming, zeker in bepaalde markten, zoals die in Frankrijk en ook in de V.S. Het is niet aan te slepen. Dat maakt dat er een schaarste is ontstaan in ongekleurde flessen. Omdat veel producenten graag willen laten zien hoe licht hun rosé tegenwoordig van kleur is, is dat zo’n beetje een existentieel probleem. Zie het maar eens op te lossen.

De prijs voor de meest inventieve oplossing gaat wat mij betreft naar LVMH, tegenwoordig ook actief in Provence rosé, na de overname van Château Galoupet en d’Esclans. Voor de wijnen van Galoupet heeft LVMH als marketing-gimmick een platte plastic fles gelanceerd, onder motto dat het beter is voor de planeet. De ‘Galoupet Nomade’ zit in de platte fles, gemaakt van hergebruikt plastic volgens het programma Prevented Ocean Plastic. Hij is 87% lichter dan een klassieke glazen fles. Dat scheelt ook lekker in de transportkosten. En daar mag de wijndrinker dan wel wat voor over hebben, toch? In elk geval komt zo’n hippe fles op het toch best aanzienlijke bedrag van € 25.

Voor de gewone rosé cuvée, de Grand Cru Classé van Galoupet is een al even ingenieuze oplossing bedacht. Daarvoor worden gekleurde flessen gebruikt die zijn gemaakt van hergebruikt glas, die maar 500 gram wegen, in plaats van ‘normaal’ zo’n 770 gram. Je bespaart zo op het glas en hebt geen ongekleurde flessen nodig. Double whammy. Deze cru classé mag je in je winkelwagentje leggen voor € 55. Petje af voor deze combinatie van probleemoplossend vermogen en fantastische marketing. Dat kunnen ze toch alleen maar bij LVMH. Waar anders zouden ze het tekort zo op kunnen lossen, ondertussen helpen de planeet te redden en een vette winst maken? Diep respect.

Ronald de Groot

Reageer op dit item

nl Nederlands