Overpeinzingen: Economie van het tekort - Perswijn
Columns

Overpeinzingen: Economie van het tekort

Kranten schreven er al uitvoerig over: de economische opleving van dit moment leidt tot tekorten van werkelijk alles. Alleen al de afgelopen week was het goed raak. Treinen die niet rijden wegens een tekort aan verkeersleiders. IC’s kunnen niet opschalen door een gebrek aan personeel. De spoedeisende hulp moet soms sluiten omdat het werk de medewerkers over de schoenen loopt.

Gek genoeg doen zich de tekorten ook voor bij de wijnhandel, ondanks jarenlange overschotten. Natuurlijk, de kleine oogst in Europa van dit jaar is daar voor een deel schuld aan. Maar wat ook een grote rol speelt, is het vastlopen van de logistiek van wijntransport. Niet alleen van het wijntransport overigens.

De website wine.co.za, over Zuid-Afrikaanse wijnen, wijdde er afgelopen week een stukje aan. Dat begon met een constatering: bij de haven van Los Angeles liggen 70 containerschepen op zee te wachten tot ze gelost kunnen worden. Sommige liggen al 30 dagen voor anker. Bloomberg meldde op grond van bijgestelde tellingen zelfs 112 wachtende schepen aan het eind van oktober. Bij Shanghai liggen nog veel meer schepen te wachten. Oorzaken liggen in afsluitingen door covid, typhoons en tekorten aan werkers in Californische havens. De prijs van een container is gestegen van zo’n 5000 dollar in juli 2020 tot zo’n 30.000 dollar nu – als er al aan containers te komen is.

Afgelopen week sprak ik met een vertegenwoordiger van Daou, een Californisch wijnbedrijf. Hij zei dat hij goed zaken kon doen, omdat het bedrijf zijn voorraden in Europa had. De wijnen waren verscheept toen containers nog voorhanden waren. Hij wist dat sommige Californische wineries hun wijnen inmiddels per truck naar Houston, Texas brengen, om de problemen in de havens van Long Beach en Los Angeles te omzeilen. Vanuit Texas kunnen de wijnen dan naar Europa. Er worden zelfs wijnen verstuurd als luchtvracht, maar dat kan uiteraard alleen voor duurdere wijnen.

Het kan niet anders dan dat dit effect heeft op de verkrijgbaarheid van wijnen die van ver komen. Inmiddels is duidelijk dat er onzekerheid is over de levering van Chileense wijnen naar ons land. Vooral supermarktketens hebben een broertje dood aan leveringsonzekerheid. Er lijkt op dit moment vooral een tekort aan te komen van witte wijnen. Gezien de kleine oogst in Frankrijk lijkt dit probleem lastig op te lossen.

Begrijpelijk dus dat men zich in Zuid-Afrika zorgen maakt. Heb je weer eens een goede en ruime oogst, heeft Europa behoefte aan wijn, en dan kun je het niet verscheept krijgen. Zo komt er nooit een einde aan de ellende van de wijnboeren van de Kaap. En wat het voor ons gaat betekenen? Ongetwijfeld duurdere wijnen.

Ronald de Groot

Reageer op dit item

nl Nederlands