Rosé wijn in het schap
Achtergrond & Interviews

De wederopmars van Provence Rosé

Rosé uit de Provence is weer hip and happening. De exportprijzen stijgen fors en Provençaalse wijndomeinen zijn in trek. Voornamelijk dankzij het succes in de Verenigde Staten, waar de omzet vorig jaar met zo’n 40% steeg. Provence-rosé is bezig met een indrukwekkende opmars. Dat blijkt uit cijfers die donderdag 8 maart j.l. werden gepubliceerd door het Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence (CIVP). Daaruit blijkt dat het handelsmerk van de Provence de status van inferieur terraswijntje achter zich heeft gelaten en serieus handelswaar is geworden.

Rosé wijn met glasVerdubbeling gemiddelde exportprijs

“Tot 2010-2011 exporteerden we heel weinig rosé, Frankrijk was de belangrijkste producent én consument. Nu zien we dat het exportaandeel aanzienlijk stijgt”, aldus Brice Eymard, CEO van het CIVP. In 2015 groeide de export van rosé met 34% ten opzichte van 2014, in 2016 en 2017 was dat respectievelijk 31% en 36%. Deze stijging is vooral het gevolg van de mateloze populariteit aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Volgens de CIVP-cijfers steeg in 2017 de verkoop van flessen rosé in de Verenigde Staten zelfs met 40%. De VS is dan ook zonder twijfel de belangrijkste exportmarkt geworden. Maar de rest van de wereld blijft niet achter. Afgelopen jaar namen negen landen meer dan 10.000 hectoliter af (waaronder Australië en Canada), in vergelijking met slechts twee (België en Zwitserland) in 2008. Met als gevolg dat de gemiddelde exportprijs in minder dan 10 jaar bijna is verdubbeld. In 2015 steeg de gemiddelde prijs met 48% en 2016 eindigde 35% in de plus. Vorig jaar kwam daar nog eens een indrukwekkende 38% bovenop.

 

Amerikaans grootgrondbezit

Het kon dan ook niet uitblijven: ook potentiële investeerders hebben de wijnregio in het vizier. En zelfs celebrities zijn geïnteresseerd. Na Angelina Jolie en Brad Pitt – die Chateau Miraval in 2008 al overnamen – volgde vorig jaar miljardair en Hollywoodregisseur George Lucas. Met de aanschaf van Château Margüi in Châteauvert (Var) werd de geestelijk vader van de Star Wars-saga niet alleen de buurman van Pitt-Jolie, maar ook eigenaar van vijftien hectare wijngaard. De grote schare liefhebbers staat ongetwijfeld al klaar voor de toekomstige Darth Vader-rosé. Er zou 9.5 miljoen euro betaald zijn voor het optrekje van in totaal 115 hectare. Waarschijnlijk een lucratieve investering voor de man die met zijn geschat vermogen van zo’n 5.2 miljard dollar op de jaarlijkse Forbes-lijst voorkomt.

 

Chateau Margui
Château Margüi (Foto: Wijnhandel Mansour)

Roze rage: oorzaak & gevolg

Vanwaar al dit Provençaalse succes? Vooral de kwaliteitsverbeteringen dankzij investeringen in verbeterde koelapparatuur en de snelle toename van bio in de Provence-wijngaarden liggen hieraan ten grondslag. En niet te vergeten de groei van het toerisme, met jaarlijks nu zo’n 6 miljoen bezoekers. De uitdaging is om aan deze enorme, groeiende vraag te blijven voldoen. Extra aanplant (er zijn dit jaar al aanvragen voor zo’n 300 hectare ingediend) en betere toegang tot irrigatie (verhoging opbrengst per wijnstok) worden gezien als de oplossing. Met alle risico’s van dien. En dan maar hopen dat deze rosé-rage niet al te snel overwaait. Om nog maar te zwijgen van de potentiële ondergang van de kleine familiebedrijven ten gevolge van de honger van de oprukkende investeerder.

Romy Kooij

Reageer op dit item