Overpeinzing op de maandagochtend: Beoordelingssystemen - commercieel of onafhankelijk? - Perswijn
Column Ronald de Groot
Columns

Overpeinzing op de maandagochtend: Beoordelingssystemen – commercieel of onafhankelijk?

Terwijl ik de laatste hand leg aan de restaurantgids Grootspraak, is het altijd leuk en leerzaam eens te kijken naar ‘wat anderen er van vinden’. Wij doen het lekker op onze eigen manier, met de focus op de wijn en de wijnkaart, dus dat is per definitie anders. Voor de horeca is het rode bandengidsje nog altijd de ‘gouden standaard’.

Hoewel ik niet alles van die gids begrijp–waarom heeft Rijks een ster, en La Rive niet, bijvoorbeeld- denk ik dat de professionaliteit van deze gids ook werkelijk groot is. Tegelijk blijft het mensenwerk –net als ons werk. Fouten en interpretatieverschillen zullen er altijd zijn. Prima, zolang deze maar niet door commerciële overwegingen zijn ingegeven. De Lekker is in dat opzicht democratischer. La Rive staat op 17, Rijks op 64. Dat lijkt me realistischer.

De beoordelingen waar ik meer moeite mee heb, zijn die op Iens.nl. En dan niet eens zozeer vanwege de cijfers die er worden gegeven of de soms vreemde klaagzangen of fanmail die er op te lezen zijn. Dat is eerder vermakelijk. Natuurlijk, dat Bistro des Alpes in Amsterdam (9,3 punten) een hogere score krijgt dan Ciel Bleu (9,1) of Vermeer (9,1), is natuurlijk wat vreemd. Maar als je je realiseert dat deze site in feite appelen (eenvoudige restaurants) en peren (luxe en dure restaurants) met elkaar vergelijkt, die een heel ander publiek trekken, dan is dat nog wel te begrijpen. Niet dat zo’n site voor mij veel meerwaarde heeft, maar goed, als je snapt hoe het werkt, dan heb je er misschien wat aan.

Nee, het is de commerciële insteek die me stoort. Als ik naar een restaurant kijk dat niet via Iens te reserveren is, dan schuift er een scherm omhoog waarin wordt gezegd dat ik ook direct bij een vergelijkbaar ander restaurant kan reserveren. Waardoor de tekst onleesbaar wordt. Je moet dat scherm eerst weer wegklikken. Sinds de overname van Seatme in 2012 (Iens werd zelf in 2015 door Tripadvisor overgenomen) verdient Iens geld aan de reserveringen. Dus als een restaurant zijn reserveringen via Iens laat lopen, is dat kassa voor Iens. Dus laat Iens restaurants die van haar diensten gebruik maken, eerder en beter in beeld komen. En trekt een schermpje op als ze dat niet doen. Waardoor onwillige restaurants ‘gestimuleerd’ worden aan dit systeem mee te doen. Restaurants klaagden hier vorig jaar al uitgebreid over bij Misset. Volkomen terecht, lijkt mij. Leuk die beoordelingen, maar het moet wel onafhankelijk blijven.

Ronald de Groot

Reageer op dit item

nl Nederlands