Cuno is dol op Cuno - Perswijn
Achtergrond & Interviews

Cuno is dol op Cuno

Volgens de achterflap is hij ‘Wijnkenner van het Volk’ en ‘Nederlands jongste, hipste wijnkenner’. Of hij echt de jongste is, waag ik zeer te betwijfelen, maar de allerhipste? Ik geloof het meteen. We hebben het over Cuno van ’t Hoff en zijn wijngids Cuno 2009. 250 lekkere wijnen van 5 tot 10 euro.

Cuno_groot.jpg
Volgens de achterflap is hij ‘Wijnkenner van het Volk’ en ‘Nederlands jongste, hipste wijnkenner’. Of hij echt de jongste is, waag ik zeer te betwijfelen, maar de allerhipste? Ik geloof het meteen. We hebben het over Cuno van ‘t Hoff en zijn wijngids Cuno 2009. 250 lekkere wijnen van 5 tot 10 euro. De gids bevat alleen wijnen tussen de 5 en 10 euro en is ingedeeld op winkels: supermarkten, slijterijen, wijnspeciaalzaken en onlinewijnwinkels. Dus als je je dagelijkse boodschappen bij C1000 doet, dan weet je voortaan meteen ook welke wijnen daar het lekkerst zijn. Volgens Cuno dan.

Het uitgangspunt om geen wijnen onder de vijf euro op te nemen, is zonder meer goed. Ook de indeling aan de hand van winkels vind ik origineel. Per winkel is er verder geen rangschikking, zodat je, als je bijvoorbeeld bij Mitra een witte wijn zoekt voor je schoonouders, alle wijnen langs moet bladeren om te kijken of er iets bij zit. Maar dat is niet zo’n ramp. Bij elke wijn staat behalve de herkomst, prijs, het alcoholpercentage e.d. ook vermeld hoe hij is afgesloten en welke waardering hij krijgt. En elke wijn is natuurlijk voorzien van een beschrijving, onderverdeeld in proeven & ruiken, eten en aroma’s. Tussen de wijnen door hier en daar een langere tekst over onderwerpen als de sommelier, wijnmarketing, geitenwollensokkenwijn, manzanilla en dergelijke.

Voor wie niet al te diep graaft, is dit een prima gidsje. Handzaam formaat, fleurige foto’s, hippe opmaak, snelle teksten, leuke informatie. Wie echter kritischer kijkt, en waarom zou je niet, komt wel wat pijnpunten tegen. Over de keuze van de wijnen kun je misschien niet veel zeggen. Het zijn de wijnen die de auteur het lekkerst vindt. (Hoewel je een wijn die omschreven wordt als ‘Hij valt eigenlijk best mee’ niet direct à € 5,99 zult willen aanschaffen.) Maar Cuno zegt dol te zijn op Riesling en te willen dat iedereen die gaat drinken, terwijl er daarvan maar drie te vinden zijn (wellicht te verklaren door de gekozen prijsklasse). Iets vergelijkbaars geldt voor Beaujolais. Ook bevat de gids maar één sherry, terwijl Cuno ons in een aparte tekst oproept vooral eens ijskoude manzanilla te proberen. Dan verwacht je toch op z’n minst een paar sherry’s in de gids aan te treffen.

Dan het taalgebruik. De teksten zijn afgestemd op de doelgroep: ze zijn snel, hip en vrij van ‘vermoeiend’ jargon, maar daardoor ook weinig subtiel en vaak oppervlakkig, met veel slordig taalgebruik en inhoudelijke inconsequenties (proeven & ruiken is daar een klein voorbeeld van; een ander voorbeeld is dat wel wordt uitgelegd wat een wijnspeciaalzaak is, maar geen toelichting wordt gegeven op het begrip ‘linker- en rechteroever’ als het over Bordeaux gaat). Van de langere teksten kwam een aantal mij bekend voor: die zijn al eerder op het internet gepubliceerd. Geen sterk bod.

Wat ook opvalt, is dat Cuno erg dol is op Cuno. Alleen in de titel komt zijn naam al twee keer voor. De wijnen krijgen geen punten, sterren of glaasjes, maar Cuno’s. Achterin staat een overzichtje waarin voor elke winkel staat vermeld hoeveel Cuno’s die heeft verzameld. En in de tekst Wijnlezen heeft Cuno het over de ‘beste boeken’ die ‘onmisbaar zijn voor elke liefhebber’. Zijn eerste aanbeveling? De gids Superwijn 2009, die hij zelf ‘samen met Matt Skinner’ schreef. (Waarna hij via een boekje van Hans Melissen bij de Guide Hachette belandt! Niet echt een afgewogen leeslijst voor de jonge, hippe wijnliefhebber.)

Tot slot de sms-codes. Bij elke wijn staat een code vermeld. Die kun je in combinatie met een postcode sms’en naar een bepaald nummer. Dan krijg je een sms terug met de naam van de dichtstbijzijnde winkel waar de wijn te koop is. Handig en helemaal van deze tijd natuurlijk. Net als de prijs: € 1,50 per sms. Sorry, maar daar verdien je geen Cuno’s mee, Cuno. En ook geen Anda’s.

Anda Schippers

Cuno 2009

250 lekkere wijnen van 5 tot 10 euro geselecteerd door wijnjournalist Cuno van ‘t Hoff

Kosmos, € 13,50

Reageer op dit item

nl Nederlands