Nieuws

Wijnveiling Beaune succesvol

De 148ste liefdadigheidsveiling van de wijnen van Hospices de Beaune werd druk bezocht, maar niet door de Nederlandse wijnhandel. De prijzen van de witte en de rode wijnen stegen meer dan verwacht. Karel de Graaf, Bourgogne-kenner bij uitstek, woonde de wereldberoemde Vente des Vins bij en doet verslag.
De 148ste liefdadigheidsveiling van de wijnen van Hospices de Beaune werd druk bezocht, maar niet door de Nederlandse wijnhandel. Karel de Graaf, Bourgogne-kenner bij uitstek, woonde La Vente des Vins bij en doet verslag.

Zondag 18 november werd de 148e jaarlijkse liefdadigheidsveiling van de wijnen van de Hospices de Beaune gehouden. Het tijdens dit weekend van La Vente des Vins bijzonder druk in Beaune. Bourgogne staat internationaal volop in de belangstelling -de oogst 2005 was in recordtijd uitverkocht – en de aandacht voor Franse wijnen zit weer in de lift zit. Toch kwam ik, afgezien van wat particulieren, geen serieuze Nederlandse wijnhandelaren tegen. Een veeg teken.

De verwachtingen was dat de prijzen met zo’n 15 procent zouden stijgen. Uiteindelijk werd over alle 607 geveilde vaten een gemiddelde prijsstijging genoteerd van 27,1 procent. Bij een kleiner dan gemiddeld volume aan wijn was zelfs sprake van een recordomzet.

Wit en rood omhoog
De witte wijnen (138 vaten) daalden 6,55 procent in prijs, na in 2006 met maar liefst 63,61 procent te zijn gestegen. De grote verrassing was de prijsstijging van de rode wijnen (469 vaten): deze was 37,86 procent, na de 1,08 procent stijging van 2006. ‘Le parfait reflet du marché’, kopte de lokale krant Le Bien Public op 19 november. Of dat zo is, valt te betwijfelen. De veilingprijzen van de Hospices zijn al lang geen goede indicatie meer voor de richting waarin het prijsniveau van Bourgognes zich begeeft.

Anno 2007 zitten de verkopen van Bourgognewijnen goed in de lift, hoewel de verkopen in de Franse supermarkten stagneren. Niet alleen draagt het wijntoerisme zijn steentje bij, maar ook de verkopen in de Franse restaurants staan in de plus. Op de exportmarkten doen landen als Engeland (30 procent), de Verenigde Staten (30 procent), Zwitserland (40 procent) en Japan (5 procent) het bijzonder goed. Meer dan 100 miljoen flessen zijn geëxporteerd, een cijfer gelijk aan dat van eind 1990, toen de export van Bourgognes op zijn hoogtepunt was. “Pinot noir is geen modeverschijnsel, maar een realiteit, de erkenning van een kwaliteitsras,” betoogde Louis-Fabrice Latour, le président du Syndicat des Négociants en Vins de Bourgogne.

Karel de Graaf was mede-oprichter en hoofdredacteur van Perswijn en is Bourgogne-specialist. Hij komt al 28 jaar zeer regelmatig in de Bourgogne en werkt als agent voor tientallen Bourgogneproducenten. Daarbij is hij de enige Nederlandse wijngaardbezitter in Meursault. Hebt u vragen of wilt u meer informatie? Mail dan naar: karel@graafbourgognes.nl

Reageer op dit item