Als je komt met de nieuwste jaargang van Krug, icoon in de Champagne, dan moet je wel iets bijzonders verzinnen. Op dus naar De Librije, op gepaste wijze vervoerd in een stretched limousine. Zeer aangenaam, en gelukkig zorgt het getinte glas van de ramen er voor dat je toch ook discreet vervoerd wordt. Dat maakt het dan gelijk ook mogelijk de reis te veraangenamen met een glaasje Krug Grande Cuvée, om in de stremming te komen, zonder dat indiscrete blikken in je glas met bubbels kunnen worden geworpen.
Als je komt met de nieuwste jaargang van Krug, icoon in de Champagne, dan moet je wel iets bijzonders verzinnen. Op dus naar De Librije, op gepaste wijze vervoerd in een stretched limousine. Zeer aangenaam, en gelukkig zorgt het getinte glas van de ramen er voor dat je toch ook discreet vervoerd wordt. Dat maakt het dan gelijk ook mogelijk de reis te veraangenamen met een glaasje Krug Grande Cuvée, om in de stremming te komen, zonder dat indiscrete blikken in je glas met bubbels kunnen worden geworpen.
Hoewel Krug tegenwoordig onderdeel is van luxeconcern LVMH, is het nog altijd de familie Krug die beslissing neemt over de blends voor de wijnen en over het moment dat de jaargangen op de markt worden gebracht. Dat moment hangt mede af van de stijl van het jaar. Zo kwam 1990 op de markt vóór 1989, omdat ’90 zich sneller ontwikkelt en dus ook eerder gedronken moet worden . Nu was het, op een mooie doordeweekse septemberdag dus tijd voor de ‘nieuwste’ jaargang, de 1995-er. Ook dit is een jaargang die relatief vroeg wordt gebracht, omdat hij iets zachter en opener is dan bijvoorbeeld het zeer klassieke ‘96. Maar alles is relatief bij Krug, dat eigenlijk alleen maar zeer bijzondere Champagnes maakt. Zelfs de ‘gewone’ Champagne van dit huis, de ‘Grande Cuvée’, is een top-Champagne, gemaakt op basis van een blend van oude jaren van topkwaliteit.
De ’95-er maakt zijn naam als bijzonder jaar meer dan waar. Bij Krug weet men een perfecte harmonie te creëren tussen frisheid, elegantie, kracht en grote rijkdom. Door een niet te hoog suikergehalte komt de wijn mooi droog over en is hij perfect aan tafel. De geur is verleidelijk, getoast –er wordt nog altijd gewerkt met een gisting op hout- met noten, amandelen, een vleugje citrus, honing, de smaak is breed en krachtig, tegelijk subtiel, met veel frisheid en goede zuren. Een wijn die nog jaren kan worden bewaard en het hoogtepunt van zijn ontwikkeling waaschijnlijk pas zal bereiken over een jaar of tien, vijftien.
Helaas is het slechts voor weinigen weggelegd om deze wijn te kunnen drinken of te bewaren. Voor Nederland zijn niet meer dan 240 flessen beschikbaar. De consumentenprijs bedraagt € 300 per fles. In restaurants staat hij op de kaart voor ongeveer € 450. Een Champagne voor kenners dus, initimi bijna, en ook voor kenners die het zich kunnen veroorloven.