In de afgelopen aflevering van Wine Society suggereerden wij dat Sopexa betrokken geweest zou zijn bij de Kerstmode-actie van Bordeaux en bij de bijbehorende Amsterdamse verkleedpartij in de aanloop naar Kerstmis. Sopexa wekte die indruk door in een bericht naar aanleiding van de gids ‘Bordeaux Op z’n Best’ zelf melding te maken van activiteiten rond wijn-jurkcombinaties.
In de afgelopen aflevering van Wine Society suggereerden wij dat Sopexa betrokken geweest zou zijn bij de Kerstmode-actie van Bordeaux en bij de bijbehorende Amsterdamse verkleedpartij in de aanloop naar Kerstmis. Sopexa wekte die indruk door in een bericht naar aanleiding van de gids ´Bordeaux Op z´n Best´ zelf melding te maken van activiteiten rond wijn-jurkcombinaties.
Michèle Lainé van Sopexa liet ons echter weten dat haar organisatie a) niets van doen heeft gehad met de Bordeauxmodecampagne, b) geen bemoeienis heeft gehad met de tenenkrommende wartaal op de site www.dressanddrinksbordeaux.com, met onder meer die fameuze groene appel als een van de ‘vele kleuren wit’, en c) al evenmin geassocieerd wenst te worden met modeshows in peperdure kledingzaken in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Dat laatste valt immers moeilijk te rijmen met een campagne waarin juist betaalbare wijnen uit Bordeaux gepromoot worden.
Een en ander is – gelet op de combinatie van wereldvreemd incrowdkarakter en bedroevend amateurisme die het geheel kenmerkt niet zo verrassend – bedacht door een binnengrachtelijk reclamebureau. Dat bleek stiekem, dat wil zeggen: buiten weten van Sopexa als houder van het pr-account voor Nederland om, door de Bordeauxse brancheorganisatie CIVB Bordeaux te zijn uitgekozen voor ‘ludieke’ acties. En of Sopexa dat toch maar even wilde doorgeven. Niet zo netjes, ´heren´ Bordelais! Stijlloos zelfs.
René van Heusden ML