Ergert u zich ook zo aan sommige reclames? Het lijkt wel of bedrijven steeds wanhopiger worden om maar te groeien, en de gekste dingen verzinnen om hun product ‘in de markt te zetten’. Een van de meest bizarre die ik recentelijk zag, is die van een anti-roos-shampoo, die je ook zou kunnen gebruiken voordat je roos krijgt. Dus een product voor een ‘aandoening’ die je niet hebt, en die je misschien ook nooit zal krijgen. Konden de marketeers van dit product echt niets beters verzinnen?
Ook zo’n plaag: influencers die van allerlei onzin verkopen of producten aanprijzen. Of die zich laten betalen voor alleen een foto met een glas wijn. Zo was ik onlangs in Nizza, rustig de wijnen aan het proeven. Maar even verderop lieten influencers zich tegen een vergoeding van € 500 fotograferen met een glas Nizza, om op hun instagram account te zetten, zonder verder iets van het product af te weten. Ik heb toch het verkeerde beroep gekozen, vrees ik…
Andere influencers beweren dat het goed is om geen koolhydraten te eten. En zo zijn er volgers die dit serieus nemen, en dus geen koolhydraten willen eten. Dat leidt vervolgens tot een rage in -bijvoorbeeld- ‘suikervrije’ wijnen. Daarover viel van de week een berichtje in mijn mailbox van de Wijn Insider, een Belgische website. Daarin wordt ingegaan op de zin en de onzin van deze nieuwe rage. Nou ja, aan de hand van een proeverij van suikervrije wijnen van ‘Pure the Winery’ wordt deze hype met de grond gelijk gemaakt. Pure marketing, in plaats van pure wijn, laten we maar zeggen.
Suikervrije wijn is natuurlijk sowieso onzin, net als de rage om geen koolhydraten te eten. Onze hersenen gedijen nu eenmaal uitsluitend op suikers, glucose wel te verstaan. Glucose wordt verkregen uit de koolhydraten in onze voeding. Als je geen koolhydraten eet, moet je lichaam ze (via een moeilijke omweg) uit andere voedingsmiddelen halen. Uit vetten bijvoorbeeld, of eiwitten. Dus koolhydraten zijn noodzakelijk. Alleen als je er te veel van eet, dan ga je vet aanmaken, en dat is inderdaad niet gezond.
Nu is het drinken van veel wijn inderdaad niet gezond, maar dan vanwege de alcohol, en niet vanwege de suiker. Veel wijnen bevatten sowieso geen of zeer weinig suiker. Zoals fino sherry of ongedoseerde champagne: helemaal suikervrij. Maar ook veel appellations hanteren voor hun droge wijnen een bovengrens van 4 gram/liter restsuiker. Zodat je glas minder dan 1 gram suiker bevat als de wijn aan zijn maximum zit, wat vrijwel nooit het geval is. Eén handje rozijnen (vaak in muesli) van 20 gram bevat bijna 14 gram suiker. Dus het fenomeen ‘suikervrije’ wijnen is sowieso grote flauwekul. Alleen zoete wijnen bevatten veel suiker. Het lijkt met hoog tijd dat marketeers en influencers eens wat beter hun huiswerk gaan doen, voor ze dit soort producten aanprijzen. Dat scheelt een hoop ergernis.
Ronald de Groot