Overpeinzingen op maandag: The show must go on… - Perswijn
overpeinzingen op maandag-Ronald de Groot
Columns

Overpeinzingen op maandag: The show must go on…

De afgelopen weken waren vooral in de Engelstalige pers negatieve verhalen te lezen over de primeurcampagne van Bordeaux 2019. De teneur was dat deze crisis een goed moment zou zijn om aan de gekte van de primeurverkopen te ontsnappen. Uitstellen die handel.

Aan Bordeaux waren deze verhalen niet erg besteed, zo lijkt het. De Bordelais waren in eerste instantie wel genoodzaakt de proeverijen te schrappen –hoewel de UGCB het annuleren uitstelde tot het laatste moment. In de weken daarna kwam een andere campagne op gang. Veel châteaux en appellations bleken bereid monsterflessen te sturen. Zelfs châteaux en bedrijven die anders alleen hun wijnen op afspraak ter plekke willen laten proeven, kwamen met monsters. Calon-Ségur, Pichon-Longueville, Léoville-Poyferré, Ducru-Beaucaillou, Mouton-Rothschild, Conseillante, Trotanoy, Figeac, Haut-Bailly, Smith-Haut-Lafitte, noem ze maar op. Ze stonden hier allemaal op de keukentafel. Met andere woorden: het feest moest gewoon doorgaan. Er kwamen meer dan 300 monsterflessen binnen. Zo konden we uiteindelijk toch een artikel maken over Bordeaux 2019 -u vindt het in het komende nummer. We vonden de beste wijnen heerlijk, heel benaderbaar, met veel fruit en goede tannine. Zoals ze in Bordeaux zelf zeggen: ‘C’est vrai que les vins sont assez sympathiques en ce millésime.’ Zo is het. Voor de abonnees komen de notities straks ook op onze website.

De boodschap van het sturen van al die monsters was in elk geval duidelijk: de primeurcampagne moet door. En we konden het ook zien. De afgelopen weken kwamen de eerste châteaux uit met hun prijzen. De primeurcampagne kwam op gang, met vertraging. De vraag is welke châteaux er voor zullen kiezen geen primeurverkoop te doen. Wellicht wordt gekeken wat er gebeurt met degenen die als eerste hun nek hebben uitgestoken. Onder de bekende namen die inmiddels op de markt zijn gekomen vinden we onder andere Palmer, Lafite, Cos d’Estournel, Pontet-Canet en Domaine de Chevalier. Vandaag volgt Mouton-Rothschild als het goed is. Tot nu toe zien we prijsdalingen die tussen de 20 tot 30% liggen ten opzichte van vorig jaar. Wellicht niet geheel toevallig ongeveer net zoveel als de accijnsverhoging in de V.S. sinds vorig jaar oktober. Op die manier zullen de prijzen daar op ongeveer hetzelfde niveau komen te liggen als vorig jaar. Maar voor ons betekent het dat de wijnen daadwerkelijk een stuk goedkoper zullen zijn. Wat de jaargang voor liefhebbers wel degelijk interessant kan maken. Pontet-Canet, een van de eerste die uitkwam, was in elk geval in no time uitverkocht. Heel voorzichtig zijn er ook een paar Nederlandse importeurs bezig met een voorverkoop 2019. Met door de crisis wellicht interessante koopjes.  Ik zou zeggen, houd het in de gaten. Ik doe dat ook. Je weet maar nooit. The show must go on, crisis of geen crisis.

Ronald de Groot

Reageer op dit item