Overpeinzingen op maandag: Parallel-import: melden of niet? - Perswijn
overpeinzingen op maandag-Ronald de Groot
Columns

Overpeinzingen op maandag: Parallel-import: melden of niet?

Mail van een importeur: ‘Ik zou graag willen zien dat aan bedrijven zoals Spanjewijn.nl in jullie rubriek geen aandacht wordt besteed.’ De betreffende importeur is van mening dat parallel-importeurs niet door Perswijn in het zonnetje gezet zouden moeten worden. Ai. Tja. Bij parallel-import wordt wijn in het land van herkomst gekocht buiten de officiële kanalen om. Bijvoorbeeld door hem te kopen bij lokale handelaren, maar soms ook bij de producent zelf. Van Spanjewijn weet ik dat er ook zaken direct met producenten wordt gedaan.

Dat is een lastig probleem, en het is niet de eerste keer dat dit onderwerp ter sprake wordt gebracht. Het is zeker te begrijpen. Als importeur doe je je best om een bepaald wijnhuis ‘op de kaart’ te zetten, en vervolgens komt iemand anders met de wijnen van hetzelfde wijnhuis, en voor een lagere prijs. Daarbij wordt geprofiteerd van je werk, of van het werk van een beroemd domein. We beseffen heel goed dat het lastig is. Het ‘probleem’ is dat we een open markt hebben, en dat betekent dat sommige wijnen gemakkelijk van het ene land naar het andere kunnen worden verkocht buiten de ‘officiële’ kanalen om. Zo is het in theorie zelfs mogelijk om als particulier via internet wijnen te bestellen in bijvoorbeeld Duitsland, waar ter plekke geen accijns over wordt afgedragen. De douane controleert hier niet of nauwelijks op, dus het gaat zo over de grens. De KVNW heeft daar bij ons ook wel eens over geklaagd. Sommige producenten, bijvoorbeeld in de Champagne, schermen deze mogelijkheid af, maar dat is lang niet altijd het geval.

Als we daarnaar vragen, vindt dezelfde importeur dat hetzelfde geldt voor Belgische importeurs die in Nederland actief zijn. Dat is voor ons nog lastiger, omdat ons beleid is dat we die standaard ook vermelden, omdat we ook (steeds meer) Vlaamse lezers hebben.

Maar, hoe lastig ook, we vinden eigenlijk dat we niet verantwoordelijk zijn voor het fenomeen parallel-import. We willen onze lezers informeren over de wijnen die beschikbaar zijn op de markt, en voor welke prijs deze worden verkocht. De betreffende importeurs sturen de wijnen ook in voor onze proeverijen, en de wijnen zijn voor onze lezers dan ook gewoon voor de in het blad vermelde prijs te koop. Het lijkt me dat de importeur die hier last van heeft, bij de producent moet zijn, en deze er van moet doordringen dat hij zijn wijn niet aan bepaalde partijen moet verkopen.

Als de wijn lokaal wordt opgekocht, of op de vrije markt wordt aangekocht dan is dat natuurlijk heel lastig. Bordeaux bijvoorbeeld is verkrijgbaar op de place de Bordeaux voor iedereen. Dus de châteaux zelf hebben er geen invloed op aan wie de wijn wordt verkocht. Ik weet van sommige châteaux dat ze buitengewoon geërgerd waren dat ‘hun ‘ wijn bij de Lidl stond voor een stuntprijs. Maar doe daar maar eens wat aan. Datzelfde kan gebeuren bij Albert Heijn of een andere supermarkt. Dirck III en Dirk van den Broek stuntten in het verleden ook met bekende champagnes, die in Frankrijk vaak voor opmerkelijk lage prijzen in de supermarkt worden verkocht. Maar wij zullen die prijs en de verkoper in voorkomende gevallen toch vermelden. Dat zie ik uiteindelijk toch als onze rol. Ik ben benieuwd wat u er van vindt.

Ronald de Groot

5 Reacties

  1. Beste Ronald, ik ben het met je eens dat het soms ergelijk is maar helaas niet te voorkomen. Wat mij al jaren ergert en daar is wel wat aan te doen dat zogenaamde horecagroothandels kwistig met toegangspasjes strooien. Een Sligro of Hanos en in mijn gebied de Hocras zijn de grootste supermarkten geworden waar geen enkele controle plaats vind. Dit kost detaillisten heel veel geld. Dit is een oneerlijke concurrentie want ik hoor wekelijks in mijn winkel dat die wijn bij bv de Hocras Euro´s voordeliger is terwijl men formeel geen toegang heeft tot deze grootgrutters. Zo is de advertentie in jouw blad van bv de Sligro mij een doorn in het oog. Alleen toegankelijk voor personen met een bedrijf en een KvK inschrijving. Ik ken tientallen personen die geen bedrijf hebben en in het bezit zijn van een pasje. Sportverenigingen met een pasje alleen voor de kantine beheerder waar de hele club boodschappen doet omdat er geen toegangscontrole´s plaats vinden. Men vind het vreemd dat even buiten het internetgeweld veel winkels verdwijnen en deze groothandels zijn hier mede debet aan. Hg Ed de Jonge

  2. Hoi Ed, rustig rustig, het dringt tot mijn kennissen door dat bijv de Sligro absoluut niet goedkoop is ze schrikken vaak bij de kassa, alle getoonde prijzen zijn ex BTW , TOT DE KASSA HAHAHAHA

  3. Hi Ronald, daar staan jullie iid buiten. Importeurs moeten zich niet druk maken of ze de wijnen wel exclusief kunnen verkopen. Ze kunnen er beter voor zorgen dat ze exclusieve wijnen blijven voeren en die merken jullie dan toch op?!
    Grtz

  4. “Het lijkt me dat de importeur die hier last van heeft, bij de producent moet zijn, en deze er van moet doordringen dat hij zijn wijn niet aan bepaalde partijen moet verkopen.” Dit is te kort door de bocht. Wanneer een producent contact zoekt met de parallel-aanbieder van hen wijnen komt er zelden tot nooit antwoord waar deze wijnen vandaan komen om hun leveranciers te beschermen. De overhead van een professionele importeurs/retailer is simpelweg groter dan die van een hobbyist die deze wijnen vanuit zijn/haar garage aanbiedt. Ik ben van mening dat jullie wel degelijk een rol zouden moeten spelen om dit fenomeen tegen te gaan dat op termijn de kleine tot middelgrote importeurs/distributeurs kapot gaat maken.

Reageer op dit item