Overpeinzingen op maandag: Champagne is de real thing. Of niet? - Perswijn
overpeinzingen op maandag-Ronald de Groot
Columns

Overpeinzingen op maandag: Champagne is de real thing. Of niet?

“Heb je zin om mee te gaan naar de Champagnebar in Bolzano”, vraagt een collega aan me als we een vrij moment hebben. Je kunt daar trouwens ook een mooi betaalbaar glas cava drinken. ‘Thaler Champagnerie Perlage’, zoals het onder andere wordt aangeduid op internet, schenkt ook graag een glas prosecco. Zelf spreekt de bar ook netjes van ‘Champagner & Prosecco bar Perlage’, dus het is een beetje spelen met de naam Champagne. Er wordt slim gebruik van gemaakt, laten we maar zeggen. Het is natuurlijk ook heel aantrekkelijk om met de aanduiding Champagne te werken. Het is ook bijna een algemene term voor (goede) mousserende wijnen geworden. In de volksmond dan. In de Champagne denken ze daar natuurlijk heel anders over. Er zijn inmiddels talloze rechtszaken over gevoerd. Een parfum met de naam ‘Champagne’ werd verboden. In het Zwitserse dorp ‘Champagne’ mag geen wijn meer worden gemaakt onder de eigen dorpsnaam. Rechtszaak verloren.

Zelf hebben we in het verleden aan den lijve ondervonden dat het de Champenois ernst was. Vertegenwoordigers van de CIVC, de overkoepelende organisatie, kwamen in de begintijd kijken op ons event  Le Tour de Champagne of er niet stiekem een stand stond waar ‘andere’ mousserende wijnen werden geschonken. In dat geval zouden we de naam ‘Le Tour de Champagne’ absoluut niet mogen gebruiken. Nederlandse vertegenwoordigers van het CIVC kregen tot hun ergernis een budget dat alleen kon worden gebruik om als politie-agent op te treden en te dreigen, en niet om echte promotie voor champagne te maken. Je zou denken dat Champagne als merk sterk genoeg zou zijn om dat niet nodig te hebben. Dat de kwaliteit vanzelfsprekend zo goed zou zijn, dat je er als wijndrinker niet omheen kunt. Blijkbaar is het vertrouwen in eigen kunnen niet groot genoeg.

Toch lijkt het alsof er iets aan het verschuiven is. Onlangs, eind juni, werd in Amsterdam een Champagnefeestje georganiseerd, waarbij cava als welkomstdrankje werd geschonken. Oeps. Dat hadden wij destijds niet moeten flikken. Blijkbaar is het CIVC redelijker geworden. Of misschien is de arm van het CIVC niet meer zo lang? De Nederlandse vertegenwoordiger is vervangen door een vertegenwoordiger voor de Benelux, die kantoor houdt te Brussel. Met Le Tour de Champagne houden wij jaarlijks een proeverij die –zonder arrogant te willen klinken-  zelfs voor Champagne uniek is. En met echt alleen maar Champagne. Er komen ook steeds meer Vlamingen op af. Maar de vertegenwoordiger van het CIVC komt niet even een kijkje nemen, ondanks meerdere uitnodigingen. Niet om te kijken of er alleen maar champagne staat. En niet om te kijken naar de proeverij. Of om misschien even een woordje te spreken met de bezoekers of met de sommeliers die al die mooie champagnes schenken, bijvoorbeeld. Niets van dat al.

Wie kijkt naar de promotionele activiteiten van het CIVC in de Benelux, moet goed speuren. De website loopt hopeloos achter met ‘nieuws’ uit 2017. Tja. Het drinken van champagne is misschien wel zo gewoon geworden dat het geen promotie of bescherming meer behoeft. Nou ja, dat is dan eigenlijk ook best wel goed nieuws, als we het van die kant bekijken. Wij hebben er in elk geval lang voor geijverd.

 

Ronald de Groot

 

2 Reacties

  1. Beste Ronald,

    Mooi stukje over de mensen achter de Champagne promotie, die volledig de weg kwijt zijn en niet meer genieten van het glas Champagne.
    Bij Cave de Santenay genieten wij altijd van Crémant de Bourgogne bij onze oesters, een Crémant die op dezelfde wijze wordt gemaakt. De Crémant de Bourgogne is het grootste product van de Bourgogne.
    Ook in andere streken van Frankrijk worden mooie Crémants gemaakt.
    Gaan jullie wel eens naar een proeverij van een van jullie abonnees?
    Leuk die overpeinzingen op de maandagmorgen.

Reageer op dit item