Overpeinzingen op maandag: Mediahype - Perswijn
overpeinzingen op maandag-Ronald de Groot
Columns

Overpeinzingen op maandag: Mediahype

Hé, heb je het al gehoord? Er dreigt een groot tekort aan rosé door de slechte oogst in de Provence! Huh? Dat de oogst in 2017 en Europa heel klein is uitgevallen, weten we toch al meer dan een half jaar? Waarom is dit plotseling tot nieuwsbericht gebombardeerd? Warempel. Je komt het overal tegen. Op Nos.nl, op ad.nl, iedereen leeft plotseling in het besef dat er een levensbedreigend tekort aan rosé uit de Provence dreigt, dat onze levens deze zomer ernstig gaat ontwrichten.

Het is verbazingwekkend, hoe een enkel berichtje kan leiden tot een storm aan twitterberichten en andere verontruste reacties. In feite is het één grote mediahype, een nakakelcircus van allemaal media die het oorspronkelijke bericht waarschijnlijk nooit gelezen hebben. Sterker, wat was eigenlijk het oorspronkelijke bericht? Want in de realiteit was dit écht oud nieuws. En een andere realiteit is dat de Provence in 2017 ten opzichte van de andere Franse wijnstreken, en laat staan de Italiaanse, helemaal niet zo’n slechte oogst had, met een min van 12% ten opzichte van het jaar ervoor. En dat op een moment dat de productie de afgelopen jaren sterk is gestegen. Bordeaux noteerde een min van meer dan 40%, en daarover circuleerden geen paniekerige berichten.

De bron van het bericht, het Franse Les Echos, is dan ook veel genuanceerder. In een uitgebreid artikel wordt gesteld dat Frankrijk, en met name de Provence, ten onder dreigt te gaan aan zijn eigen rosé-succes. De verkopen zijn de afgelopen jaren explosief gestegen, vooral in de V.S. in combinatie met de wat kleinere oogst leidt dit tot prijsstijgingen van de bulkwijnen per hectoliter van zo’n 20 tot 30%. Dat de Nederlandse media worden getriggerd door een mogelijke prijsstijging, is wellicht te begrijpen. Maar zo’n hype over non-nieuws blijft toch een tikje overdreven.

Ronald de Groot

Reageer op dit item

nl Nederlands