Met de komst van Spike Huisman (voormalig C1000/Jumbo) als category manager wijn, heeft Albert Heijn zijn wijnteam een nieuw gezicht gegeven. Daarnaast is het team in zijn geheel verjongd en vernieuwd. Alleen oudgediende Hans Bootsma zit na een lange carrière nog op zijn post. Huisman presenteerde onlangs aan een kleine groep wijnjournalisten zijn visie, en trapte de Wijnmarkt af, een bekend concept van Albert Heijn dat op 7 september weer van start gaat voor twee weken.
“Ik was heel tevreden in het nieuwe team van Jumbo, maar deze overstap was natuurlijk een jongensdroom. Werken voor de marktleider heeft iets bijzonders. Je hebt meteen een heel andere positie en andere verantwoordelijkheden. Het assortiment is met zo’n 900 wijnen het grootste van de supermarkten. Maar je moet natuurlijk steeds blijven vernieuwen en leuke wijnen onder de aandacht van je klanten brengen. En tegelijk niet je vaste klant uit het oog verliezen. Het AH-motto blijft altijd ‘Het bijzondere bereikbaar en het alledaagse betaalbaar’.
Groei in wit, en in hoger prijsniveau
Het indelen van de wijn op smaak, vorig jaar, heeft een positief effect gehad. Er worden op deze manier meer verschillende soorten flessen verkocht, de klanten gaan meer op avontuur. De drempels tussen verschillende wijnen worden op deze manier geslecht. Er is vooral groei in witte wijn, net als in de landelijke trend. En er is een groei in het hogere prijsniveau. Wellicht ook door de presentatie van wijnen in een hogere prijsklasse bij winkels op plekken waar veel wijn wordt verkocht. De strategie is hierop ook gericht. Winkels met meer wijnpotentie hebben ook een groter assortiment. Maar wijn moet altijd relevant zijn voor de klant. Altijd geldt: de juiste prijs en de beste wijn voor de correcte prijs. De goedkope lijn ‘Sarmentino’ is een goed voorbeeld. Die is toegevoegd om de betaalbare klasse uit te breiden.”“Onder de noemer ‘Ontdek!’, hebben we een schap met 16 wijnen toegevoegd die bijzonder of interessant zijn, eveneens specifiek in de winkels met wijnpotentie. Dat doen we om nieuwe trends te zetten en wijnen uit te proberen. Verder een schap ‘Wist je dat…’ voor de introductie van tot nu toe zo’n zestig verschillende, niet-alledaagse wijnen. Silvaner in Bocksbeutel. Wijnen van druiven als mencia, fiano, verdelho, etc. Gericht op nieuwe wijnen en trends. Wijnen die aanslaan, voegen we toe aan het gewone assortiment.”
Meer aandacht voor biologisch en topwijnen
“Er is ook meer aandacht voor het biologische assortiment. Dat is van zo’n 40 wijnen uitgebreid naar 67 wijnen nu, en dat is twee keer zoveel als gemiddeld in de supermarkt.” Heeft het effect? “Dat is moeilijk te zeggen, maar de wijnen verkopen even goed als wijnen die ze hebben vervangen, dus hun voorganger. De aankoopreden is niet dat de wijn biologisch is, maar bij een gelijkwaarde keuze wordt wel eerder gekozen voor een biologische wijn.”“In de nieuwe XL-winkels gaan we ons richten op het topsegment, wijnen met kwaliteit van de vakhandel: ‘Xtra bijzonder’. Nu alleen nog verkrijgbaar in de nieuwe XL in Eindhoven, en daarnaast online. Grands Crus uit de Bordeaux, en daarnaast grote wijnen van overal.” Verschil met de vakhandel is wel dat de klant zelf de kennis moet hebben van de wijnen die hij koopt. Er is wel tijdelijk een wijnadviseur ingezet, maar in een permante aanwezigheid van een adviseur is niet voorzien.”
De wijnmarkt is terug
“Tot 2007 was er elk jaar een wijnmarkt, maar dat is toen gestopt.” Waarom? “Weet ik eigenlijk niet. Maar niet wegens gebrek aan succes. Er is in Nederland geen traditie van een echte Foire au Vin, zoals die in Frankrijk bestaat. We hebben het expres ‘wijnmarkt’ genoemd. Het is meer de aftrap van het nieuwe wijnseizoen, en zal lopen van 7 tot 20 september. Er zullen minimaal 43 wijnen staan in 850 winkels. Wijnen van € 3,33 (drie voor een tientje) tot € 24,99, en meestal wijnen van buiten het reguliere assortiment. In de 40 grootste winkels staat een wijnadviseur. Alle wijnen zijn ook te koop op www.ah.nl/wijnmarkt.”
“Voor de wijnen geldt OP=OP. We hebben bewust niet gekozen voor heel dure wijnen. Dat past bij onze filosofie. Wijnen uit bekende gebieden, met ook een keuze tussen een duurdere en een goedkopere wijn uit dezelfde streek, bijvoorbeeld in Châteauneuf-du-Pape.” Willen jullie bewust niet concurreren met de actie van Lidl, met duurdere Grands Crus Classé’s? “Nee, het is een volledig eigen keuze, die niet is beïnvloed door de concurrentie. Ook het tijdstip van de actie niet.”
Proef op de som
Je kunt zeggen wat je wilt, maar er zitten aantrekkelijk geprijsde wijnen in deze Wijnmarktactie. Ik pik er een paar uit die naar mij idee de moeite waard zijn.
Wit
Wie bij wit op safe wil spelen koopt de aangename Pinot blanc 2014 van Kuentz-Bas (Elzas). Een zachte, licht kruidige, niet beendroge witte wijn met rijpe peer en wat abrikoos (€ 4,99). Of de wat duurdere, maar zeker lekkere Pouilly-Fuissé 2014 van het huis Morin, een weelderige en sappige witte Bourgogne met wat fijne zuren (€ 13,99). Wilt u meer (betaalbaar) avontuur, kies dan voor de Roero Arneis 2014 van Ricossa, een wijn uit Piemonte, met een vleugje anijs, een fijne droge smaak, met peer en citrus en goede zuren (€ 5,99). Bij de witte Bourgogne is er ook een betaalbaar alternatief: de Chablis 2012 (Union des Viticulteurs): een sappige en wat boterige Chablis, met de typische zuren van de streek (€ 5,99, zie foto rechts).
Rood
Bij rood zijn de wijnen uit onbekendere streken qua prijs het interessantst. Zoals de Rosso del Molise, uit het zuiden van Italië (Gran Conti): lekker zwoel en stevig, warm en zuidelijk, kruidig en smaakvol. En dat voor € 4,49. Een Bordeaux voor die prijs (Château Haut-Giron 2014, € 3,99) is gewoon niet lekker, dun en licht. Voor een goede Bordeaux moet je dieper in de buidel tasten. Zoals voor de klassieke Allées de Cantemerle 2010, tweede wijn van de Grand Cru Classé met dezelfde naam: goed fruit, elegant, mooie zuren, een klassieke Bordeaux uit een goed jaar (Haut-Médoc, € 16,99).
Dat een goedkope Barolo gewoon niet lekker is zie je aan de 2011 van Sartirano Figli, die weinig fruit heeft en erg gerijpt overkomt (€ 9,99). De Fontanafredda 2010 is gewoon een goede Barolo, met fruit en mooie zuren en een vleugje lavas, zo typisch voor Barolo (€ 19,99). Nee, buiten deze beroemde streken is het makkelijker scoren. Zoals met de lekkere Priorato 2008 van Mestral, heerlijk soepel en zacht, met pruimen en chocola (€ 6,99, zie foto links). Of de Maycas Sumaq Syrah 2012 uit Chili, fruitig, elegant, peperig en sappig. Veel wijn voor € 5,99. Heel zoet en gelikt, en ook heel goedkoop, is de Stellenbosch rood, een mix van shiraz- en mourvèdre-druiven: fruitig, confiture, verleidelijk (€ 4,99). Voor mij een tikje glad, maar zeer betaalbaar en drinkbaar.
Absolute aanrader
Een van mijn absolute aanraders is de 10 years old tawny port ‘Otima’ van het huis Warre. Deze wijn zit in het reguliere assortiment, maar kost nu de helft, slechts € 5,99 (halve liter, zie foto rechts). Een spotprijs voor een mooi gerijpt glas port, zacht zoet, met fijne zuren, wat sinaasappelschil; mooi bij wat oude kaas of een notentaartje.
De Wijnmarkt start op 7 september 2015 en zal twee weken duren. Ook te vinden op www.ah.nl/wijnmarkt.