Rond de Kerst lijkt alles om stijl te draaien. Wat ga je hoe eten? Wat drink je waarbij? En, wat voor pakje moet je aantrekken als Bordeauxjuffrouw? AllerHande, Birthe en Cuno boden uitkomst. Nou ja, min of meer.
Rond de Kerst lijkt alles om stijl te draaien. Wat ga je hoe eten? Wat drink je waarbij? En, wat voor pakje moet je aantrekken als Bordeauxjuffrouw? AllerHande, Birthe en Cuno boden uitkomst. Nou ja, min of meer.
Zaanse styling
Eigenlijk hadden wij ons voorgenomen om in de geest van Kerstmis het jaar op milde wijze te besluiten. De lectuur van decemberuitgaven van de marktleiders uit Zaandam, in onze ogen als geen ander representatief voor Nederland als natie, kon ons niet echt boos maken. De door AllerHande bedachte feestidylle rondom een ´nieuw-klassiek´ Kerstmis, compleet met stylingtips (!) en wijnen die zelfs wel eens meer dan 6 euro mochten kosten, deed ons eerder besmuikt glimlachen. Breed glimlachen moesten we zelfs om een omschrijving in de speciale Kerstgids van AH met 44 pagina´s ´verrukkelijke voorpret´ en vol kant-en-klaar producten om bijvoorbeeld fijn mee te gourmetten. Het ging om deze cryptische aanduiding: Warm dessertfruit – Uit de diepvries. Eentje voor de rubriek Ruggespraak in Onze Taal! In dezelfde uitgave werd echter ook gesuggereerd om de geboorte van de Messias luister bij te zetten met een Bordelees witje van ene Ilja Gort bij de ´Authentieke Jamón Serrano´. Hoe zo, gebrek aan styl(ing)?
*****
Kerstviering voor gevorderden
Van Proef&, het huisblad van Gall & Gall, raken wij gewoonlijk ernstig terneergeslagen. Zo niet van het gevoelige decembernummer. Het ontlokte ons niet één vileine gedachte, laat staan vileine woorden. Het thema was, niet geheel verrassend gelet op de kalender, Birthe´s Kerstdiner! Groots en meeslepend, met in totaal negen keer een afbeelding van de heldin. Daar kan zelfs de voorzitter van de Wine & Food Association niet meer aan tippen.
Bij Gall zouden ze zo verstandig moeten zijn om a) hun blad te verlossen van die malle titel van nu en b) er gewoon de ´Birthe´ van maken. Als een soort Linda voor wijndrinkers. Wat iets geheel anders is dan een Catherine, maar dat had de ontwikkelde lezer(es) zelf ook wel bedacht. Kerstmis met Birthe dus. Sereen geluk. Een wereld die deugt. Birthe gekleed in een stemmige witte Kerstblouse. Stijl! En een als ´culinair expert´ aangeduid manspersoon op de achtergrond om passende versnaperingen bij de schier eindeloze reeks overheerlijke wijnen van Birthe te bereiden. Zo zien wij dat graag, zo´n ruime selectie. Je voelt dat er een licht erotische spanning heerst, maar het blijft allemaal heel netjes. Zonder dat opgefokte gedoe van die gemaakt vrolijke & pseudogelukkige typetjes waar ze bij Gall anders zo mee weglopen. Ook in Proef& werd een Bordeaux gesuggereerd. Hier uiteraard een rode Médoc.
*****
Bordeaux for girlzz
Waarom tweemaal vermelding van een wijn uit Bordeaux? Wel, dat zit zo. In de week voor Kerstmis kregen we een e-mailbericht van Sopexa. Inzake Bordeaux Op z´n Best. Dat daar weer een gidsje aan gewijd is en dat de voor het gidsje ´geselecteerde´ wijnen te proeven zullen zijn tijdens Wine Professional. En dat iemand uit Bordeaux die er voor geleerd heeft tijdens voornoemd evenement een ´masterclass´ zal geven. Tot zo ver dus niets verontrustends. Nou ja, het ziet er allemaal wel wat geforceerd girly en happy uit. Met van die stockfototypes. Ook zou als titel ´Betaalbare Bordeaux´ meer op zijn plaats zijn, maar dat terzijde. Het gidsje spreekt de lezer(es) vreemd genoeg keurig aan met ´u´. Zoals het bij een wijn als Bordeaux hoort, maar het wringt wat met het jongevrouwenconcept. Jammer trouwens dat de achternaam van veelvoudig jurylid Anjo de Bont verkeerd gespeld blijkt te zijn, maar ook die kleinigheid terzijde.
We surften vervolgens naar de speciale modesite www.dressanddrinksbordeaux.com voor het jeugdige vrouwvolk waarvan in de voornoemde mail gerept werd. Voor lezers uit de provincie: zo´n site is bedoeld voor ´doelgroepmarketing´, in dit geval jongedames wier grootste zorg in het leven is wat ze moeten aantrekken. En waarvan de Bordelais vinden dat ze aan de Bordeaux moeten, die vet, cool, gaaf, brutaal, lauwe funwijn van nu! En zo. Op de site zien we smachtende meiskes die niet in de schaduw kunnen staan van een Echte Vrouw en stijlicoon als Birthe. De onzekere meiskes kunnen kiezen uit diverse typen Bordeauxwijn en krijgen daar een stylingtip (!) bij voor hun garderobe. Een paar citaten om een ander te illustreren:
The many colors of Bordeaux
Of je nu kiest voor glamour rood, elegant wit of juist sparkling extravagant, het uitzoeken van een feestelijke outfit is een feest op zich. Maar wat is nou een feest zonder wijn? Daarom trakteert Bordeaux bij exclusieve modehuizen op speciaal voor jou geselecteerde wijn, passend bij jouw kledingkeuze. En wat je ook kiest, uit het land van de haute couture kun je natuurlijk iets smaakvols verwachten.
Tja, of al dat Engels nu echt zo wenselijk is voor de promotie van Franse wijn, is nog tot daar aan toe, maar wanneer je meent echt niet zonder te kunnen, doe het dan alsjeblieft wel goed en consequent. Dus niet nu eens op z´n Brits en dan weer op z´n Amerikaans. En waarom hier ´je´, maar in het toch ook als kek bedoelde gidsje ´u´?
Dit blijkt echter slechts een opmaatje te zijn voor wat nog komt. Zie onderstaande beschrijvingen die bol staan van de krom- en wartaal:
The untouchable elegance of white
Wit is er in vele kleuren. Limoen, groene appels, een beetje citrus en een flinke lik gras. Het is niet alleen de basis voor de verfrissende witte dorstlessende wijnen uit de Bordeaux, waar sauvignon blanc, semillon [sic!] en muscadelle koning zijn. Ook in de mode zorgen deze tinten voor een verfrissende en elegante stijl.
Misschien hebben wij iets gemist, maar het lijkt ons twijfelachtig dat ´limoen, groene appels, een beetje citrus en een flinke lik gras´ als nuances van de kleur wit beschouwd kunnen worden. Dit is zeer diplomatiek uitgedrukt.
Peace, love and rosé
Fris, mooie zuren, barstensvol met rood fruit en lekkere mineralen die zorgen voor dat prikkeltje op de tong. Rosé kan licht paars zijn, oranje of roze. Het [sic!] geeft in ieder geval altijd een heldere, vrolijke stemming weer. En een tikkeltje zen, als het wat rustiger is.
Lekkere mineralen die voor dat prikkeltje op de tong zorgen? Mensen die verstand van wijn hebben, kijken daar wat genuanceerder tegenaan. Bedoelde de tekstschrijver (m/v) wellicht koolzuur? Over de laatste (on)zin zullen we het maar liever niet hebben.
Next year I´m going to be sweeter
Het wereldberoemde edele zoet uit de Bordeaux, die (sic!) niet alleen als dessertwijn kan fungeren, maar ook perfect als aperitief. In dit wijntype zijn aroma´s van honing, abrikoos en perzik de bekendste. Het is een palet aan kleuren en smaken voor degenen die dol zijn op hun wilde en fantasierijke kant.
Psychologie van de koude grond. Onze eigenste Hoofdredacteur, weliswaar geen meiske, houdt ook nogal van Sauternes. Maar of dat nu duidt op een ´wilde en fantasierijke´ kant? Get real, zeggen we dan. Ook daar is geen woord Frans bij nodig.
*****
O, o, Cuno!
Een gedegouteerde informant uit de grachtengordel speelde ons een verslag van het kwaliteitsmedium De Pers toe hoe die koppeling van Bordeauxwijnen en kleedjes voor jeugdig vrouwvolk bij hem in het dorp nu precies in zijn werk ging. Lees mee en huiver!
[Begin citaat]
Bordeaux Weg met die lauwwarme rioja
Uw wijn vertelt wat u aan moet
Door: Vanja van der Leeden
Prosecco is uit. We gaan aan de modebewuste Bordeaux deze Kerst. ‘Wat dragen we erbij?’
Bordeauxwijnen zijn weer in. Is er weer ergens een marketingmachine uitgerukt? Ja, want Bordeauxwijnen waren heel erg uit. Wie zegt dat dan? Wijnschrijver Cuno van ‘t Hoff. Niet dat hij dat solo beslist, maar hij legt het ons hier even uit. Bordeaux is weer in de mode. Letterlijk. Zelfs stylist Maik de Boer bemoeit zich ermee en geeft met Van ‘t Hoff wijn/kleedadviezen.
Ik zit met Van ‘t Hoff in de bar van Bridges, het restaurant van hotel The Grand. Hij is die niet-wollige wijnschrijver die onder andere de Wijnalmanak 2011 schreef en in de jury van Topchef zetelde. Dat we in Bridges zitten hebben we aan de selectie Bordeaux te danken die hier ligt.
Bordeaux Nieuwe Stijl
Waar ging het fout met die good old Bordeaux, de bakermat van de hedendaagse wijnbouw? De wijnen daar waren moeilijk en duur. De Nieuwe Wereld sprong er op in en voorloper Bordeaux bleef zitten met een wijnplas.
Grote jongens als Pétruse en Lafitte [sic!] veranderden niets. Maar de kleinere boeren krabden zich achter de chauvinistische oren en besloten tot bijscholing in, jawel, het buitenland. Traditionele kennis werd met nieuwe technieken gecombineerd, en de boeren speelden in op de marktvraag. Resultaat: Bordeaux Nieuwe Stijl. Geen kopieën van limonademerlot, maar toegankelijke Bordeaux met de originele complexiteit van kwaliteitswijn. Sneller op dronk ook, want wijn die tien jaar in een kelder moet rijpen is passé, volgens Van ‘t Hoff.
Die toegankelijke wijnen vind je in het boekje ‘Bordeaux op zijn best’ van het CIVB (promotiebureau van Bordeaux), gratis te downloaden via www.dressanddrinksbordeaux.com. Hierin vind je honderd betaalbare rode en witte Bordeauxwijnen, onder andere geproefd door Van ‘t Hoff. Wie het gidsje niet heeft en geen wijn-encyclopedie in wil slikken, zoeke naar het onderschrift ‘Bordeaux Supérieur’ op wijnetiketten. Heb je sowieso iets goeds voor weinig.
Dat gelul over mode en wijn, is dat niet een beetje vergezocht? ‘Nee, nee,’ begint Van ‘t Hoff. ‘De aanschaffers van wijn bestaan namelijk voor 90 procent uit vrouwen.’ Zij moeten bespeeld worden bij hun wijnkeuze. Met mode trappen ze daar wel in, bedacht een reclamebureau. Vandaar dat Van ‘t Hoff vorige week in kledingzaak Oger stond naast stylist Maik de Boer om BN’ers als Monique Kleeman (een spannende, volle rode) en The Voice of Hollands Jennifer Ewbank (een jonge, frisse witte) aan wijn te linken. Jaja.
Mandarijntjes en honing
Laten we hetzelfde doen met de wijnen hier. Na wat mooie witte – met de Chateau de Seuil ben je slechts een schroefdop verwijderd van mandarijntjes en honing – rukt de sommelier een paar rode open waar Van ‘t Hoff zichtbaar blij van wordt. ‘Deze wijnen zijn niet te vergelijken met die in het Bordeauxgidsje.’ De eerste een Ramafort uit de Médoc. Instap-Bordeauxtje en goed voor een spijkerbroek en gympies. Voor de Pauillac van Chateau Lynch-Moussas mag je van Van ‘t Hoff in een maatpak. ‘Zalvend hout, boterig, caramel. Mooie tertiaire aroma’s van truffel.’
Volgens bovenstaande enologica hangt je kerstoutfit dus af van de wijn die je drinkt. Voor het diner gaan we uit van een obligate kalkoen en de door receptenglossy’s gepredikte coquille vooraf. Van ‘t Hoff: ‘Ik stel iets opruiends voor. Een zoet aperitief. Een ijskoude Loupiac.’ Bij de coquilles de mandarijnen-schroefdopwijn. ‘Beetje flauw om die Pauillac van zojuist aan te raden bij de kalkoen, maar ik doe het toch. Moet je er wel een paddenstoelensaus bij serveren.’
Ingetogen frivool
Toch mept Van ‘t Hoff een heilig wijnhuisje om. ‘Rood bij kaas hoeft helemaal niet. Schenk een eenvoudige witte Bordeaux Supérieur.’
Passende kleding is ‘ingetogen frivool’. Dames kiezen een hoogsluitende nauwe rok, op een simpel bloesje met grote strik. Knalrode lipjes. Heren dragen een wit gesteven overhemd op een extreem dure spijkerbroek, een strak zittende Bankerjeans van Balmain bijvoorbeeld.
[Einde citaat]
And the rest is silence, zou Shakespeare in dit geval nog hebben toegevoegd. Op de meeste gedebiteerde ongein aan het adres van kennelijk als zeer dom ingeschatte jonge blondjes willen we uit overwegingen van piëteit liever niet ingaan. Toch een paar puntjes. In de titelkop weer dat ´u´ voor een je-publiek… Witte Bordeaux Sup bestaat inderdaad, maar dan uitsluitend in zoete vorm. Niet zo denderend bij kaas. Dat zou een gediplomeerd Bordeaux Educator toch moeten weten. En of ´tertiaire aroma´s van truffels´ nu de verfrissende taal is waar het jonge volkje op zou zitten wachten?
Laten we hopen dat de ´opruiende´ en ´meppende´ smaakgoeroe en stijlicoon Van ´t Hoff door de stuntelige wannabe reporter Van der Leeden niet geheel juist zijn weergegeven, overweldigd als zij ongetwijfeld was door andere aspecten van diens verschijning. Voortaan gewoon weer een proseccootje voor dit huppelkontje op de popi toer. En bij het CIVB in Bordeaux moeten ze niet vreemd opkijken dat er muiterij in eigen gelederen is ontstaan. Onder meer over de dubieuze besteding van marketingbudgets.
René van Heusden ML
Op de foto, van boven naar beneden, van links naar rechts: Bordeaux, Haut Brion, Cuno van ‘t Hoff, Birthe van Meegeren, cover ‘Bordeaux op z’n best’