Merkwaardige perceptie - Perswijn
Andermans woorden

Merkwaardige perceptie

Miskoop: Een doos Chevalier-Montrachet 1998 van Ramonet, kwam er daarna achter dat ik toch echt van houtgelagerde Chardonnay hou.Veilingbezoeker Danny L., geciteerd in een artikel over wijnveilingen in Winelife. Tja. Een bezoekje aan Ramonet zou misschien geen kwaad kunnen. Om daar dan al die houten vaten eens persoonlijk in ogenschouw te nemen. (Noot voor de redactie: Ook in 1998 lagen er al vaten bij Ramonet.)
Merkwaardige perceptie

Miskoop: Een doos Chevalier-Montrachet 1998 van Ramonet, kwam er daarna achter dat ik toch echt van houtgelagerde Chardonnay hou.

Veilingbezoeker Danny L., geciteerd in een artikel over wijnveilingen in Winelife. Tja. Een bezoekje aan Ramonet zou misschien geen kwaad kunnen. Om daar dan al die houten vaten eens persoonlijk in ogenschouw te nemen.

(Noot voor de redactie: Ook in 1998 lagen er al vaten bij Ramonet.)


Beginnersfoutje?

Kunnen we in de toekomst ook andere wijnen bij de HEMA vinden, zoals grappa en sake?

Vraag van hoofdredactrice Sharon van Minden van het ‘onafhankelijke’ blad Winelife aan de wijninkoopster van de HEMA. Het antwoord laat zich raden.


Realiteitszin

Azië is een droom, Nederland realiteit.

Arnaud Pignol, algemeen directeur van Inter Rhône.


Champagne aan zee!

South uf Epernay is ze White Coast.

Hubert de Billy van Champagne Pol Roger over de Côte des Blancs.


Daar is geen woord Frans bij

From: Georg G***

To: info@intercaves.nl

Sent: Friday, September 18, 2009 3:13 PM

Subject: Rouge et Rosé blanc

Sehr geehrte Herren

Wir sind auf der Suche nach einer Firma die unsere Weine in Holland vertreibt. Wir haben bis jetzt noch keine Firma die unsere Weine in Holland verkauft. Falls Sie Interesse an unseren Weinen haben, können Sie die Web Side (sic!) www. ***.com besuchen. In Erwartung Ihrer Nachricht verbleiben wir,

Mit besten Grüssen,

Georg G ***

CAVE DE LA ***

RN7 F- ***

Tél. +33 (0) ***

Fax. +33 (0) *** www. ***.com

Een paar fundamentele zaken kennelijk niet helemaal begrepen, daar bij die cave aan de RN7 waar ze rosé blanc(!) in de aanbieding hebben. Namen zijn uit piëteit weggelaten.


Pommard is een gemeente in het arrondissement Beaune die enkel rode wijn voortbrengt. Deze is de meest gerenommeerde van Bourgondië en bij uitbreiding van Frankrijk.

Even onzinnige als ongelukkige formulering van Lidl Vlaanderen. De Pommard 2008 à € 12,99 staat uiteraard genoemdbij de ‘Goddelijke wijnen’.


Prosecco? No!

Het einde van de zomer heeft één groot voordeel: het rekent ook af met het prosecco-seizoen. Godzijdank geen snerpend-zuur, tandenknarsend-zoet, afwasmiddel-schuimend, naar kunstmatige perensnoepjes smakend vocht meer, meestal lauwwarm geschonken in een plakkend glas en met een schalkse glimlach geserveerd. Het allerergst zijn restaurants waar ze vragen ‘mag ik u een glaasje champagne aanbieden?’ En ja hoor, wéér prosecco. Want misschien wist u het niet, maar prosecco is trendy en intellectueel, jong maar beschaafd, hip en kosmopolitisch. En meestal erg vies. Oké, sommige prosecco’s zijn best te drinken, maar dat geldt niet voor die wijdverbreide 6 euro-per-fles-plonk.’

Loethe Olthuis in de rubriek Volkskeuken van de Volkskrant.


Gevederd visgerecht

Het tweede gerecht: ‘Halbe Wachtel auf schwarzen Beluga-Linsen mit Silvanersauce’.

Een warm visgerecht met een garnituur van zwarte linsen (sic!).

Opmerkelijke passage in het artikel Si..Si…Silvaner op Wijnplein. Een Wachtel is immers een kwartel. En die smaakt echt niet naar vis. No..no..


Begrypelike taal

Wines of South Africa (WOSA) pak ‘n nuwe bemarkingstrategie aan om op Suid-Afrika se baie geslaagde rekord in Nederland voort te bou en verkope op die land se premie- en dus meer winsgewende terreine te verhoog.

Die klem val veral op verbruiker- en handelsopvoeding en wyntoerisme, met naas Suid-Afrika se bestendige, betroubare en gewilde handelsmerke die kollig [= focus] ook sterk op landgoed- en ikoonwyne. Die bedoeling is om die potensiaal vir verpakte wyne in die pryssegment van €3 tot €5 en hoër sterker aan te spreek.

Afrikaanstalige mededeling m.b.t. de nieuwe marketingcampagne van WOSA in Nederland. Nederlandse relaties kregen alleen de Engelse versie toegestuurd…


Meer verstand van calculeren?

De Best Wijnkopers B.V. ontvangt u graag op twee belangrijke beursen…!

Die drie puntjes en dat uitroepteken had De Best er zelf maar vast achter gezet.


Hebben Belgen echt wel zo veel verstand van Bordeaux?

Château Beauséjour Duffau-Lagarosse 2004, Cru Bourgeois

Château La Conseillante 2003, Cru Bourgeois

Château Chasse-Spleen 2004, Grand Cru

De Belgische supermarkt Delhaize noemt een Premier Grand Cru Classé B in Saint-Emilion en een per definitie niet-geklasseerde Pomerol Crus Bourgeois, terwijl de vermeende Grand Cru uit Moulis een Cru Bourgeois is. Toegegeven, het is er met al die kwalificatieperikelen in Bordeaux ook niet makkelijker op geworden


…en van whisky?

Single malt scotch (sic!) whisky

Islay, Highland of Speyside

Nu een staaltje van geografische verwarring bij Delhaize inzake Schotland. Tussen een eiland en het vasteland nog wel. Alsof je Pomerol gelijkstelt aan Pauillac. Hoewel, je weet bij Delhaize maar nooit…


The Achterhoek is not enough!

In the eastern part of the Netherlands, twelve united winegrowers benefit from a unique micro climate and complex terroir. They produce surprising wines with an outstanding character and a unique taste.

Moj’s Kieken is the local term for “Amazing!”

Achteretiket van Moj’s Kieken Rood, onderdeel van de productlijn Achterhoeks Goud. De Achterhoekse Wijnbouwers en distributeur LFE hebben er kennelijk mondiale ambities mee. Amazing!


Skydive of snooze?

At Flagstone Winery we started out by making wines very different from the norm. We want our whites to be so fresh and lively they make you want to go skydiving after a few glasses. Our reds are crafted to be so sumptuous, structured and decadent that you might just want to snuggle up into their tannins and have an afternoon snooze.

Wijnmaker Bruce Jack van de Zuid-Afrikaanse Flagstone Winery in zijn nieuwsbrief.


Menselijke trekjes

De Valbuena gedraagt zich op dit moment als een gierigaard die zijn rijkdom niet wil tonen. Unico representeert vrouwelijkheid ‘hors catégorie’.

Wijnmaker Xavier Ausás van Vega Sicilia over zijn Valbuena 2004 en Unico 1999.


Begripvolle producent

I ask my wines how long they want to stay in barriques.

De Spaanse wijnmaker Telmo Rodiguez luistert naar zijn wijnen.


Unbeschreiblich weiblich

Die gesamte Weiblichkeit des Margaux in dieser Cuvée versammelt!

Zweitwein des Château Desmirail, 3ième Cru Classé: ein großer Bordeaux, rassig, fein und elegant…

Initial de Desmirail 2006

Margaux AOC – Second vin du Château Desmirail

Loopje met de werkelijkheid op www.chateauonline.de.


Cherchez la femme!

Vive la Vie!

De moderne vrouw houdt van een beetje schuin met een buikje.

Het meest verkochte Franse wijnmerk J.P. Chenet gaat vanaf dit najaar haar (sic!) nieuwe imago onder de aandacht brengen. Het merk, waarvan jaarlijks in Nederland miljoenen flessen worden verkocht, geniet een grote naamsbekendheid en goede herkenbaarheid vanwege de schuine hals en ‘het buikje’. Met de nieuwe 3-jarige campagne ‘Vive la Vie!’, wil J.P. Chenet de moderne vrouw aanspreken, die van het leven geniet.

Moederbedrijf Les Grands Chais de France heeft voor de reflowering (sic!) van haar (sic!) paradepaardje het food, drinks & culture marketingbureau Alterego in de arm genomen. De campagne zal gelanceerd worden met een opvallende roadshow richting wijninkopers en pers. De zilveren J.P. Chenet caravan trekt begin september langs inkooporganisaties met het gehele assortiment om inkopers en pers individueel te laten proeven in de sfeer van de campagne ‘Vive la Vie!’. Vervolgens gaat een fraaie outdoor- (2 waves) en printcampagne (glossy magazines) van start.

Centraal staat de positief ingestelde, moderne vrouw die van het leven geniet met haar vriendinnen. Samen vieren zij thuis én buiten de deur het leven. Om de dames het ‘party@home’ gevoel te geven staat J.P. Chenet ook op de Woonbeurs. Bovendien wordt de actie op de winkelvloer doorgetrokken met sales promotion. Via de actiewebsite kan kans worden gemaakt op een vriendinnenreis naar Frankrijk, de echte ‘J.P. Chenet party@home kit’ of een mini-abonnement op een tijdschrift voor de moderne vrouw.

Au secours! J.P. Chenet op versiertoer…

(Tussen haakjes, moderne vrouwen die het leven willen vieren abonneren zich niet zomaar op ‘een’ tijdschrift, maar natuurlijk op hét tijdschrift Perswijn.)


Lees de vorige editie van Andermans Woorden.

Reageer op dit item

nl Nederlands