Een dezer dagen hoopt Albert Heijn na maanden van intensieve voorbereiding online te gaan met zijn nieuwe website Wijndomein. Het bedrijf wil hiermee inspelen op de trend van stijgende wijnaankoop via Internet. Tegelijkertijd wordt na 50 jaar de wijnclub Vrienden van de Goede Wijn opgeheven. Bij Albert Heijn hoopt men dat de circa 15.000 leden zonder al te grote problemen de overstap naar Wijndomein zullen maken. Tijdens de ‘site demo’ in Zaandam zag het er al vast veelbelovend uit.
Een dezer dagen hoopt Albert Heijn na maanden van intensieve voorbereiding online te gaan met zijn nieuwe website Wijndomein. Het bedrijf wil hiermee inspelen op de trend van stijgende wijnaankoop via Internet. Tegelijkertijd wordt na 50 jaar de wijnclub Vrienden van de Goede Wijn opgeheven. Bij Albert Heijn hoopt men dat de circa 15.000 leden zonder al te grote problemen de overstap naar Wijndomein zullen maken. Tijdens de ‘site demo’ in Zaandam zag het er al vast veelbelovend uit.
De nieuwe site richt zich wijndrinkers van de typen ‘experimenteerders’ en ‘kenners’. Die kunnen er terecht voor inspiratie en hulp bij hun keuzebepaling. Het assortiment zal gemiddeld rond de 300 wijnen omvatten, verdeeld over drie categorieën. Om te beginnen zijn er wijnen die ook in de winkels van Albert Heijn te koop worden aangeboden, in de regel van het type huiswijn of wijn voor alledag. Verder komen er wat exclusievere bottelingen van al bestaande leveranciers die niet in de winkel te koop zijn, omdat de volumes daarvoor te klein zijn. Denk bijvoorbeeld aan (super) premium wijnen van bedrijven als Antinori, Torres of Penfolds. De derde groep wijnen wordt gevormd door die van volledig nieuwe leveranciers die alleen via de site hun waar aanbieden. Zie de Bourgognes van négociant Mischief & Mayhem (what’s in a name?!) of de Special Cuvée van Champagne Bollinger. De prijzen op de voorlopige assortimentslijst van Wijndomein lopen uiteen van € 4,99 voor o.a. de Aliwen serie van het Chileense Undurraga tot € 99,00 voor Château Cos d’Estournel.
Om de navigatie op zowel de site als de winkelvloer te vergemakkelijken – en daarmee ook de aankoopbeslissing -, heeft Albert Heijn een uniform coderingssysteem ingevoerd met zes hoofdtypen wijn: rood, wit, rosé, mousserend, sherry en port. Deze typen zijn op hun beurt verder onderverdeeld in smaakstijlen, zoals ‘licht en fruitig’ of ‘vol en krachtig’ bij rood. In totaal zijn het er 21 met elk een eigen kleurschakering.
Er is bijzonder veel werk is gemaakt van flankerende informatie. Bezoekers van de site zullen zich uitvoerig kunnen informeren over zowat alle aspecten die met de smaak en inzetbaarheid van de wijnen te maken hebben. Ze krijgen desgewenst het hele ‘verhaal achter de wijn’ variërend van druivenrassen tot en met combinatiemogelijkheden met eten. De gastronomische component van wijn – welke wijn bij welk gerecht? – krijgt daarom opvallend veel aandacht. Er is daarvoor gebruikgemaakt van de databank van AllerHande die niet minder dan 5500 recepten telt. Geen gebrek aan suggesties derhalve.
René van Heusden