Afgelopen donderdag presenteerde het Wijn Informatie Centrum haar cijfers. Ac Nielsen en Trendbox dragen zorg voor de onderzoeken.
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.Afgelopen donderdag presenteerde het Wijn Informatie Centrum haar cijfers. Ac Nielsen en Trendbox dragen zorg voor de onderzoeken.
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.
Rosé valt weer op, met een volume groei van 25%. Het marktaandeel rosé bedraagt nu 13,5%. Voor het eerst waren er in 2006 twee weken waarin meer rosé werd verkocht dan rode wijn (week 29 & 30) en dat is nog nooit eerder voorgekomen. Het mooie weer in de betreffende periode was een belangrijke factor hierin.
Uit onderzoek van Trendbox BV blijkt dat rode wijn de meest populaire kleur is (52 %), gevolgd door witte wijn (37 %). Rosé (dat de laatste 5 jaar aan een flinke opmars bezig is) wordt door 11 % van de ondervraagden als de favoriete kleur genoemd.
Rode wijn vindt zijn grootste groep liefhebbers bij mannen, witte wijn bij vrouwen (en dan met name tussen de 16 en 24 jaar) en rosé wijnen zijn het populairst in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 35 jaar.
In het algemeen zijn consumenten niet enthousiast over nieuwe verpakkingen zoals literpak, bag in box en blik. Ook de alternatieve sluiting zoals de schroefdop en de glazen stop zijn (nog) niet ingeburgerd. Nieuwe verpakkingen en sluitingen worden beter gewaardeerd indien de waarden“elegantie” en “luxe” gewaarborgd zijn.
Misschien ook iets voor u
PERSWIJN #3 komt 24 april uit!
In Perswijn #3 geven we aandacht aan natuurtalent riesling, Vietti en Barolo 2017 en Bordeaux 2018. We interviewden diverse wijnmakers:...
Vorstbestrijding in de wijngaard
Niet alleen in Frankrijk, ook in Nederland en België bezorgt deze voorjaarsvorst de wijnmakers slapeloze nachten. Om de wijnstokken te...
Wijn als de kanarie in de kolenmijnen
14 januari 2021 landden twaalf flessen 2000 Petrus Pomerol samen met 160 wijnstokken Cabernet Sauvignon en 160 wijnstokken Merlot in...
Overpeinzingen: Saint-Emilion, never a dull moment
In Saint-Emilion is altijd wel wat te doen – net als in Almelo, om Herman Finkers aan te halen. Niet...
Flesaanvraag PERSWIJN #5 2021 (Deadline 15 april)
Geachte importeur, Graag vragen wij uw aandacht voor de aanvraag van proefflessen voor PERSWIJN #5 2021 (verschijningsdatum 24 juli 2021)....
Voorwoord PERSWIJN #2 (2021)
In Perswijn #2 geven we aandacht aan sauvignon blanc, Adi Badenhorst -rock ster van de Zuid-Afrikaanse wijnbouw, Jacques Lurton en...