Afgelopen donderdag presenteerde het Wijn Informatie Centrum haar cijfers. Ac Nielsen en Trendbox dragen zorg voor de onderzoeken.
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.Afgelopen donderdag presenteerde het Wijn Informatie Centrum haar cijfers. Ac Nielsen en Trendbox dragen zorg voor de onderzoeken.
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.
Rosé valt weer op, met een volume groei van 25%. Het marktaandeel rosé bedraagt nu 13,5%. Voor het eerst waren er in 2006 twee weken waarin meer rosé werd verkocht dan rode wijn (week 29 & 30) en dat is nog nooit eerder voorgekomen. Het mooie weer in de betreffende periode was een belangrijke factor hierin.
Uit onderzoek van Trendbox BV blijkt dat rode wijn de meest populaire kleur is (52 %), gevolgd door witte wijn (37 %). Rosé (dat de laatste 5 jaar aan een flinke opmars bezig is) wordt door 11 % van de ondervraagden als de favoriete kleur genoemd.
Rode wijn vindt zijn grootste groep liefhebbers bij mannen, witte wijn bij vrouwen (en dan met name tussen de 16 en 24 jaar) en rosé wijnen zijn het populairst in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 35 jaar.
In het algemeen zijn consumenten niet enthousiast over nieuwe verpakkingen zoals literpak, bag in box en blik. Ook de alternatieve sluiting zoals de schroefdop en de glazen stop zijn (nog) niet ingeburgerd. Nieuwe verpakkingen en sluitingen worden beter gewaardeerd indien de waarden“elegantie” en “luxe” gewaarborgd zijn.
Misschien ook iets voor u
PERSWIJN #4 komt uit op 1 juli 2025
In Perswijn #4 leest u over de kustwijnen van Maremma Toscana, de relatief jonge AOP Coteaux Bourguignons, de twee troeven...
Aanbevolen wijnen: Chardonnay uit Zuid-Afrika
Lars Daniëls licht als sneak preview op de rubriek ‘Geproefde Wijnen’ in het magazine, enkele wijnen uit die opmerkelijk zijn...
Vaderdagcadeau voor wijnliefhebbers: e-book
Vaderdagcadeau voor de wijnliefhebber Zoek je een stijlvol en origineel vaderdagcadeau?Het e-book ‘8x wijn in weinig woorden’ van Lars Daniëls...
Symington Vintage Port Day
Na eerdere succesvolle edities in de afgelopen twee jaar in Amsterdam en Londen vond op 19 mei de derde editie...
Welkom aan BELBUL, de sprankelende merknaam voor Belgische mousserende wijn!
Maandag 12 mei 2025 vond een historische gebeurtenis plaats in de geschiedenis van de Belgische wijn. BelBul, een gedeponeerde merknaam...
PERSWIJN #3 komt uit op 5 mei 2025
In Perswijn #3 leest u over mousserende wijnen uit Alta Langa, Costières de Nîmes en de proeftuin van Stan Beurskens....