Afgelopen donderdag presenteerde het Wijn Informatie Centrum haar cijfers. Ac Nielsen en Trendbox dragen zorg voor de onderzoeken.
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.
Afgelopen donderdag presenteerde het Wijn Informatie Centrum haar cijfers. Ac Nielsen en Trendbox dragen zorg voor de onderzoeken.
Uit onderzoek van ACNielsen is gebleken dat de hoeveelheid verkochte wijn in de supermarkt in 2006 met 2% is gestegen ten opzichte van 2005. De verschuiving naar wijnen uit de Nieuwe Wereld is gestagneerd. Zuid-Afrikaanse wijnen staan onder druk, terwijl Franse wijnen licht volume aandeel winnen. Australische wijnen zijn de winnaar in 2006. Het volume aandeel van Australische wijn steeg naar 5,6%.
Rosé valt weer op, met een volume groei van 25%. Het marktaandeel rosé bedraagt nu 13,5%. Voor het eerst waren er in 2006 twee weken waarin meer rosé werd verkocht dan rode wijn (week 29 & 30) en dat is nog nooit eerder voorgekomen. Het mooie weer in de betreffende periode was een belangrijke factor hierin.
Uit onderzoek van Trendbox BV blijkt dat rode wijn de meest populaire kleur is (52 %), gevolgd door witte wijn (37 %). Rosé (dat de laatste 5 jaar aan een flinke opmars bezig is) wordt door 11 % van de ondervraagden als de favoriete kleur genoemd.
Rode wijn vindt zijn grootste groep liefhebbers bij mannen, witte wijn bij vrouwen (en dan met name tussen de 16 en 24 jaar) en rosé wijnen zijn het populairst in de leeftijdscategorie tussen de 25 en 35 jaar.
In het algemeen zijn consumenten niet enthousiast over nieuwe verpakkingen zoals literpak, bag in box en blik. Ook de alternatieve sluiting zoals de schroefdop en de glazen stop zijn (nog) niet ingeburgerd. Nieuwe verpakkingen en sluitingen worden beter gewaardeerd indien de waarden“elegantie” en “luxe” gewaarborgd zijn.
Misschien ook iets voor u
Borrelpraat: het huisaperitief
De rubriek over dranken die de eetlust opwekken en gesprekken op gang brengen Deze keer: het huisaperitief Door Thijs Akkerman...
Wijnhandel wereldwijd onder druk
Als ik zeg dat we leven in een verwarrende, laten we zeggen onrustige wereld, dan mogen we dat gerust een understatement noemen....
De Oostenrijkse Single Vineyard Summit 2025
Mooie vondsten ondanks moeilijke jaargang ’24 Tekst: Bart de Vries Grafenegg, locatie van de Single Vineyard Summit, foto © Bart...
Champagne verandert
In de jaren dat ik me met de Champagne bezighoud, is de streek enorm veranderd. En zeker ten goede, waardoor...
Voorwoord video PERSWIJN #7 2025
https://youtu.be/U_1EQPhlXcc In Perswijn #7 maakt u kennis met een bont gezelschap uit Los Chacayes en klaterfrisse wijnen uit zowel de...
Perswijn #7 op 20 oktober in de winkel
PERSWIJN #7-2025 – Daar is-ie! In Perswijn #7 leest u over rode Saint-Chinian uit de koelkast, Vulkanland en Savoie en...




