Al zijn er binnen de Europese Unie nog zo veel grenzen weggevallen en barrières geslecht, grensoverschrijdende wijnhandel anders dan import blijft een marginaal verschijnsel. Een uitzondering hierop vormt het Belgische adBibendum, dat prominent aanwezig is op wijnkaarten van Nederlandse restaurants.
Al zijn er binnen de Europese Unie nog zo veel grenzen weggevallen en barrières geslecht, grensoverschrijdende wijnhandel anders dan import blijft een marginaal verschijnsel. Een uitzondering hierop vormt het Belgische adBibendum, dat prominent aanwezig is op wijnkaarten van Nederlandse restaurants. De specialisatie van het bedrijf is Nieuwe wereld, niet alleen in geografische zin, maar ook in stilistische. Zodoende werkt adBibendum behalve met wijnen uit landen als Australië, Chili, Argentinië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika ook met innovatieve producenten in Europese landen als Spanje, Portugal en Oostenrijk.
adBibendum werd tien jaar geleden gesticht door de broers Johan en Bjørn Monard, telgen uit een befaamde wijnkoperfamilie in Hasselt. Van begin af aan specialiseerden ze zich in niet-Europese wijnen, wat in die tijd in het behoudende en sterk Frans georiënteerde België zondermeer gewaagd was. Maar kennelijk was de tijd er rijp voor, want de broers Monard hebben stormenderhand Vlaanderen en Brussel weten te veroveren. Bekijk maar eens wat wijnkaarten in het Antwerpse, en je weet genoeg. Met hun specialisatie hebben ze ook een opmerkelijke positie in Nederland weten te verwerven. Goed om te weten is dat behalve aan de horeca ook aan particulieren geleverd wordt. Het geheim van het succes is naar alle waarschijnlijkheid dat ze over het algemeen werken met kleine, individuele bedrijven als leveranciers. In enkele gevallen stellen ze bij die bedrijven hun eigen cuvées samen, die vaak beter zijn dan de standaardwijnen van de bewuste producent.
Het is de Monards de afgelopen jaren dusdanig voor de wind gegaan dat ze hard toe waren aan een nieuw onderkomen. In oktober zijn ze verhuisd van Hasselt naar Sint-Truiden. Aangezien de opening van het nieuwe bedrijfspand samenviel met het tienjarig bestaan, is de gelegenheid aangegrepen voor een grandioos vijfdaags proefevenement van 18 t/m 22 oktober, waar in totaal zo’n 4000 bezoekers op afgekomen zijn! Naar goede Belgische gewoonte kon die zich behalve aan enkele honderden wijnen uit het assortiment van adBibendum ook tegoed doen aan oesters, kazen van de vermaarde Berchemse affineur Van Tricht en nog meer hartige versnaperingen op niveau. Geen wonder dat het afgelopen weekeinde dringen geblazen was.
Het is ondoenlijk om ook maar bij benadering een impressie te geven van het zeer uitgebreide assortiment van adBibendum. Wel is het zeer de moeite waard om een blik te werpen op de speciale lijst van Anniverary Wines. Die telt vijf witte (Grüner Veltliner uit Kremstal, Riesling uit Frankland River, Verdejo uit Rueda, Sauvignon Blanc uit Marlborough en Chardonnay uit Margaret River), acht rode (Carmenère uit Valle de Elqui, Shiraz uit Margaret River, Shiraz/Mataro/Grenache uit Barossa Valley, Cabernet Sauvignon uit Simonsberg-Stellenbosch, Montepulciano uit Barossa Valley (!), Malbec uit Mendoza, Pinot Noir uit Waipara en Tinto Fino uit Ribera del Duero) en een zoete (Chardonnay/Sauvignon Blanc/Welschriesling Beerenauslese uit Burgenland). Deze wijnen zijn stuk voor stuk perfecte visitekaartjes voor de filosofie van adBibendum. Zeer aanbevolen derhalve!
Zie voor gedetailleerde informatie:
René van Heusden