Een groot landelijk ochtendblad heeft ooit ontdekt dat dierennieuws heel populair is. “Kettingbotsing door overstekende eend”, “Brandweer redt kat uit treurwilg”, dat werk. Marketeers hebben daarna ook de kracht van dieren op het wijnetiket op waarde geschat. Het succes van Yellow Tail, de Australische wijn met een springende kangaroe, vond navolging in een wijn met een lange giraf uit Zuid-Afrika, met de hoogst originele naam “Tall Horse”.
Een groot landelijk ochtendblad heeft ooit ontdekt dat dierennieuws heel populair is. “Kettingbotsing door overstekende eend”, “Brandweer redt kat uit treurwilg”, dat werk. Marketeers hebben daarna ook de kracht van dieren op het wijnetiket op waarde geschat. Het succes van Yellow Tail, de Australische wijn met een springende kangaroe, vond navolging in een wijn met een lange giraf uit Zuid-Afrika, met de hoogst originele naam “Tall Horse”. Nou houden wij ook veel van dieren, maar een lekkere Merlot kan ook een heel saai etiket hebben. Dat scheelt gelijk een stuk in de prijs, want er komt geen cent marketing aan te pas. Merlot zonder poespas.
De merlot-druif is nogal gevoelig voor een warm klimaat –hij houdt van iets meer koelte. Australië en Zuid-Afrika hebben enige moeite om de juiste plek te vinden voor goede Merlot. Chili blijkt wat dat betreft ruimere mogelijkheden te hebben. De lange kust langs de koele Pacific maakt in dat opzicht veel mogelijk. En dan is er toch ook weer die gulle zon, die zorgt voor veel rijpe druiven, zodat het maken van een lekkere Merlot helemaal niet duur hoeft te zijn. Dat zien we bij de smakelijk Alto Plano Merlot, een krachtig en sappig glas rood, met wat kersen en pruimen en een lichte kruidigheid. Geen wijn met grootse complexiteit, maar eenvoudigweg lekker. Maar voor deze vriendenprijs kun je ook niet meer verwachten. Simpel & doeltreffend, voor een doordeweekse dag.
Ronald de Groot
Dirk van den Broek, Bas van der Heijden en Digros, € 2,79