Van hun uiterst populaire Private Bin Marlborough Sauvignon blanc tot expressieve Single Vineyard-wijnen, Nieuw-Zeelands grootste familiebedrijf is succesvol op vele niveaus. En dat is niet vanzelfsprekend; dat lukt niet veel grote(re) bedrijven in de wijnwereld.
Tekst: Lars Daniëls MV
In Nederland echter kennen we vooral hun basisassortiment, omdat dat zo goed verkrijgbaar en betrouwbaar is. Daardoor krijgen hun meer terroirgedreven wijnen niet de aandacht die ze verdienen. Want ook op het gebied van wijnen die hun specifieke herkomst uitdrukken, zijn ze al tijden doelgericht bezig.
Het lijkt typisch Nederlands: zodra een producent met zijn wijnen in de supermarkten, retailketens of groothandels staat, laten de speciaalzaken en de betere horeca ze liggen. Nu is dat voor een en dezelfde wijn best begrijpelijk om redenen van concurrentie, marge en exclusiviteit. Maar ook de betere, duurdere wijnen van dat soort producenten lijkt dientengevolge weinig kans meer te maken bij de verkopers van hogere wijnen in ons land.
En dat is jammer, want zeker in wat wij nog steeds wat onbenullig de nieuwe wijnlanden noemen, zitten bedrijven die zowel in de basis als in het hogere segment geweldige wijnen maken. Villa Maria is hét voorbeeld daarvan uit Nieuw-Zeeland.