In de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond een interessant interview met Franklin Foer, de oudere broer van schrijver Jonathan Safran Foer, over de groeiende macht van de techbedrijven over ons leven. Hij beschrijft hoe het blad waar hij voor schreef, de New Republic, werd overgenomen door een 28-jarige internetmiljonair, een van de mede-oprichters van Facebook.
Deze introduceerde bij het blad een datagoeroe, die de journalisten ging helpen ‘clickhits’ te genereren. In feite werden de journalisten zo gedwongen om te gaan schrijven over onderwerpen die, jawel, populair zijn op Facebook. Dus moest dit ooit intellectuele blad gaan schrijven over de Superbowl of over andere zaken waar de ‘massa’ zich mee bezig hield. Uiteraard om meer advertenties te genereren. Op die manier reikt de invloed van de sociale media heel ver, want ze gaan bepalen waar de maatschappij zich mee bezig houdt. Ook voor ‘de wijn’ heeft dit grote consequenties. Recente populaire trends, zoals de explosieve groei van lichtgekleurde rosé naar het voorbeeld van die uit de Provence en de waanzinnige populariteit van Prosecco kunnen voor een deel worden verklaard door sociale media, met name Facebook en instagram. Een verschijnsel dat zich met name in de V.S. voordoet, maar dat door onze nauwe banden met de overkant van de oceaan ook doorsijpelt naar de lage landen. Sterren laten zich zelfs graag gebruiken om bepaalde producten, ook wijn, te positioneren bij de doelgroep, liefst jonge vrouwen. Sommigen eten daarbij zelfs van twee walletjes, zoals Paris Hilton met haar nieuwe parfum: ‘Paris Hilton’s New Perfume Smells Like Rosé. The Perfume magnate is adding to her collection of 23 fragrances to bring us the chilled, pink beverage in scent form!’ usm.ag/2yLC8dx. Zo, dat is mooi, de vermelding van Paris Hilton levert me vast weer wat extra clicks op. Ook liefst van jonge vrouwen natuurlijk. Leve de clickbait. Als belegen oude witte mannen moeten we toch wat, om nog de aandacht van de massa te trekken. Maar, het klinkt vast elitair, maar zo is het niet bedoeld, gelukkig schrijven wij (nog) niet voor de wijnmassa. Tegelijk moeten we ons bewust zijn van deze trends en hun impact. En natuurlijk weten we, zeker in dit tijdperk van sociale media, dat ze ook zó weer voorbij kunnen zijn. En dat is een extra waarschuwing om vooral ook te blijven schrijven over wat we zélf lekker vinden, met altijd de lezers in het achterhoofd. Alles voor de lezers. Daar houd ik me graag aan. En nu maar hopen dat dit stukje veel gedeeld wordt via Twitter, Facebook en aanverwante media.
Ronald de Groot