Wie het politieke debat een beetje volgt, merkt al snel dat het tegenwoordig vooral gaat om aandacht. Politici – of het nu kamerleden of ministers zijn – die niet genoeg aandacht krijgen, gaan op een gegeven moment roemloos ten onder. De Engelsen hebben hier een mooi term voor: backbencher. Stemvee. Je ziet ook dat politici die het beste in staat zijn aandacht te genereren, het langst succes hebben. In de loop der jaren zijn sociale media daarin een steeds belangrijker rol gaan spelen. Gelukkig schrijf ik niet over politiek. Maar er zijn interessante overeenkomsten met de wijnwereld: ook daar is aandacht essentieel.
Maar hoe genereer je aandacht als wijnmaker of -gebied? Dat is de grote vraag. Het aantal goede en zeer goede wijnen is tegenwoordig groter dan ooit. Dus wordt het steeds moeilijker om op te vallen. De producenten van Montefalco, in Umbrië, hebben daar onlangs iets op bedacht. Bij een zending wijnen uit deze streek zat een jampotje met aarde. Toegegeven, dat trekt onze aandacht. Dus het werkt. Maar wat moet ik beginnen met een potje aarde uit Montefalco? Hier ten huize werden de wenkbrauwen in elk geval even gefronst. Het etiket aan het potje vertelde het verhaal. ‘Door covid was er een afstand ontstaan tussen mij en Montefalco. Dit potje aarde zou mij de mogelijkheid geven weer in direct contact te komen met de geliefde grond van deze streek.’ Tja.
Montefalco is typisch zo’n wijnstreek waar goede wijnen worden gemaakt, maar die in aandacht altijd een beetje achteraan bungelt. De Toscaanse wijngebieden zijn (veel) bekender. Sinds jaar en dag wordt er in Toscane een proeverij georganiseerd van de meest recente jaargangen op de markt, van onder andere Vino Nobile en Brunello di Montalcino. Deze anteprima is bij journalisten een redelijk populair evenement. Het was in 2020 het laatste event dat ik bezocht vóór het uitbreken van de covid-crisis.
Montefalco bedacht op een gegeven moment dat het achter het programma van anderhalve week van de Toscaanse anteprima wel een extra anteprima van nog een paar dagen zou kunnen organiseren. Ooit kwam ik daar een paar journalisten tegen met de tong op de schoenen. Ze hadden het volgehouden. Maar de meesten keerden na de proeverij in Montalcino spoorslags terug naar huis. Ik was gelukkig vers ingevlogen. Dat kon nog, pre-covid.
Samen met het potje aarde arriveerde een proeverij van genummerde flessen Montefalco Sagrantino, de topwijn van de streek. Mijn eigen mini-anteprima. Dat is de post-covid-versie van deze anteprima, blijkbaar. Nou ja, dat is in elk geval een gemakkelijke manier om in contact te blijven met deze wijnstreek, zonder dat je tong op je schoenen hangt. Dus laten we het voorlopig maar even zo houden, ook als na deze pandemie wat meer rust is gekomen.
Wat ik met het jampotje aarde moet, weet ik echter nog steeds niet. Maar het werkt wel, op de een of andere manier. Onder het motto ‘Alles voor de aandacht’.
Ronald de Groot