Afgelopen week stond de deurbel niet stil. Continu werden pakjes wijn afgeleverd voor onze proeverijen. Er komt een keur aan koeriersdiensten langs, want het bezorgen van pakketjes is booming business. We moeten ook heel wat pakje aannemen voor de buren, en de buren nog meer voor ons, want de pakje móeten afgeleverd worden. Anders kost het de koeriers te veel tijd en geld. Het is het gevolg van de almaar stijgende internetverkopen. Het is een interessante vraag of deze ontwikkeling zal doorzetten, en zo ja, hoe snel.
Onlangs viel er een persbericht in mijn digitale brievenbus, waarin werd gezegd dat ruim driekwart van de Nederlanders het liefst aankopen doet in een fysieke winkel. ‘Een aangename sfeer in de winkel, door een juiste combinatie van muziek, het gebruik van beeld en geur, is voor 76 procent van de Nederlandse consumenten een doorslaggevende factor. Dat blijkt uit internationaal onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Mood Media, wereldwijd marktleider in in–store mediaoplossingen om de klantbeleving te verbeteren’, aldus het persbericht. Nu is Mood Media ongetwijfeld gebaat bij de uitkomst van dit onderzoek, omdat de bedoelde ‘in–store’-oplossingen bestaan uit door dit bedrijf verzorgde sfeer en muziek. Dus het zal best, maar de realiteit lijkt anders.
Op een symposium dat ik laatst bijwoonde, werd gesteld dat de online wijnverkoop van wijn in ontwikkelde markten nog niet boven de 10% van de markt uitkomt. Dus online is nog niet zo belangrijk als iedereen denkt, en groei moet dus mogelijk zijn. De online verkoop betreft nu vooral de bekende merken. En die zijn er in wijn niet zoveel. Van de producenten heeft 38% eigen webshop, goed voor 5% van hun verkopen. Retailers vinden e-commerce wel logisch, maar ze vinden het wel duur en tijdrovend om wijnen online aan de man te brengen. Producenten denken daar gemakkelijker over. Maar grote retailers in bijvoorbeeld Engeland verkopen wel tot eenderde van hun wijn online.
Uiteindelijk mogen we toch verwachten dat de verkoop van wijn via e-commerce zal blijven groeien. In West-Europa zijn ouderen de grootste consumenten, en die kopen minder online. Maar ooit zullen ze worden vervangen door een nieuwe generatie, die wél online koopt. In opkomende markten, zoals China, is dat nu al anders. Daar zijn de wijndrinkers veel jonger, en wordt veel meer online verkocht. In Shanghai was ik onlangs in een wijnwinkel, 1919, onderdeel van een keten, die garandeert dat een bestelde wijn binnen 19 minuten gratis wordt bezorgd. Dat moet een interessante markt zijn. Gezien het feit dat ook in ons land de meeste wijn op de dag van consumptie in de supermarkt wordt gekocht, mag verwacht worden dat hier nog de nodige groei mogelijk is.
Ook zal dit de beleving rond wijn beïnvloeden. Wijn zal nog veel meer een impulsaankoop worden, waarbij de uitstraling belangrijk is, maar ook de sociale status. Dat kan snel gaan. Een voorbeeld. Je gaat naar vrienden, drinkt een lekkere wijn, neemt een foto van een fles met je mobiel en dan heb je de wijn binnen een minuut besteld, zonder dat je weet waar de wijn vandaan komt, hoe de wijn heet en zonder tussenkomst van een wijncriticus of een importeur die er een bloemrijke beschrijving van heeft gemaakt. Dus de consument vindt winkels ongetwijfeld nog steeds fijn, maar de ontwikkeling richting meer online is niet te stoppen, zo lijkt mij.
Ronald de Groot