Overpeinzingen: Hoe intelligent is AI? - Perswijn
Columns

Overpeinzingen: Hoe intelligent is AI?

Ik klap mijn laptop open. ‘Probeer nu het nieuwe Bing, als uw co-piloot in de wereld van de kunstmatige intelligentie.’ Hm. Techbedrijven zijn er voortdurend op uit om ons hun producten op te dringen. Dit is er (weer) een voorbeeld van. Boetes van de Europese commissie helpen weinig. De techreuzen hebben legers van dure advocaten in dienst om beroep aan te tekenen of veranderingen te traineren.

Eerlijk gezegd zit ik zelf met de puzzel wat ik nu precies kan – en moet – met AI. Een tijdje geleden hebben we ChatGPT een artikel over Bernard Magrez van Pape-Clément laten schrijven, en dat leek nergens naar. Het artikel was niet alleen onsamenhangend, het miste ook ‘ziel’, je voelt er niets bij. Te veel een samenraapsel.

Daarbij krijg je op een gegeven moment ook twijfels over de herkomst van alle teksten. AI bedenkt deze niet zelf, het systeem zoekt internet af naar relevante teksten, die dan worden aangepast, om tot een – als het goed is – samenhangend artikel te komen. Er wordt vaak nog gedacht dat content op internet ‘gratis’ is, maar dat is natuurlijk niet zo. Op elke tekst zit een auteursrecht. Dus kan het zomaar zijn dat AI ‘gebruik’ maakt van teksten op internet waar auteursrecht op zit, zonder enige vorm van bronvermelding. Gelukkig heeft Google onlangs, onder dwang van de nieuwe EU-auteursrechtrichtlijn, licentieovereenkomsten bereikt met eigenaren van 1500 perspublicaties in Europa. Dat is in elk geval een stap.

Hoe dit soort zaken lopen, bleek onlangs, toen we werden benaderd door een bedrijf dat met AI nieuwsberichten voor ons zou kunnen schrijven in onze ‘tone of voice’. Nu weet ik soms zelfs niet eens wat mijn ‘tone of voice’ is, maar het klinkt wel heel aantrekkelijk. Toch nog een kans om met pensioen te gaan…

Ook in de horeca woedt een discussie over AI, zo viel afgelopen week te lezen op de website van de HORECAVA. In een blog over AI wordt daar geconstateerd dat, ik citeer, “Een interactief horecaconcept waarbij een AI-menukaart zichzelf als ‘levend document’ herschrijft op basis van informatie over de tafelgasten, klinkt voor velen nog futuristisch, maar wordt reëel. In hoeverre staat het horecaondernemers eigenlijk vrij om de allergieën, dieetbeperkingen, voorkeuren en behoeften te registreren zodat terugkerende klanten een op maat gemaakte menukaart gepresenteerd krijgen?” Een goede vraag. Veel bedrijven worstelen met de opslag van persoonsgegevens en met de vraag wat mag niet mag en welke gegevens morgen worden gedeeld, en welke niet.

In elk geval kun je ook gewoon je eigen intelligentie gebruiken, niet alleen kunstmatige. Dat deden ze bij de Harbour club. Deze week werd aangekondigd dat per direct een flexibel prijsbeleid wordt ingevoerd op het gehele assortiment; zo krijg je op minder druk bezochte dagen een scherpere prijs. In de praktijk zal dat meestal op maandag tot en met woensdag zijn. Een gedurfde stap. Deze manier van werken wordt al lang met succes toegepast door luchtvaartmaatschappijen en hotels. Alle gasten kunnen van de prijsvoordelen gebruik maken bij de vestigingen Amsterdam Oost, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven. Wie volgt?

Valt het direct vertalen van websites ook onder AI? In elk geval biedt mijn browser tegenwoordig standaard de mogelijkheid aan om een website direct voor me te vertalen. Tja, ook weer zo’n stuntelige vertaling. Kunstmatig: ja. Intelligent: nee. Dat een tikje link is dit soort programma’s te gebruiken voor persberichten, bleek toen ik onlangs een persbericht over toeristische onderscheidingen voor Zuid-Afrikaanse wijndomeinen ontving. Bij de vertaling van zo’n persbericht doet zich natuurlijk de vraag voor of je de originele naam van het domein gebruikt, of deze deels moet vertalen. De officiële naam is bijvoorbeeld Jordan Wines, dus ‘Jordan Wijnen’ doet een tikje vreemd aan, voor mij althans. Fout? Dat laat ik aan u over. Maar om de naam van Creation Wines in Hemel-en-Aarde te ‘vertalen’ als ‘Creatie Wijnen’? Tja, dat is toch een missertje. Conclusie: hoe intelligent dit soort programma’s ook is, het menselijk oog blijft onmisbaar.  We tipten de afzender, maar uit zichzelf ‘dankjewel’ zeggen kunnen deze programma’s ook nog niet…

Ronald de Groot

 

Foto: E. Keuris/ Adobe AI

1 Reactie

Reageer op dit item

nl Nederlands