Op 6 maart j.l. vond wederom een van de grootste en meest bijzondere proeverijen van het jaar plaats: de presentatie van de actuele jaargang Bordeaux Cru Classé door de Union des Grands Crus Classés en Perswijn. Een ideaal moment om twee professionals en liefhebbers –een direct belanghebbende en een sommelier met een eigen mening– diverse vragen te stellen over Bordeaux van nu, de wijnen en de uitdagingen. Alexander van Beek is Nederlander én algemeen directeur van Château Giscours (Margaux, 3ème GCC). Job Seuren is mede-eigenaar en sommelier van restaurant Zoldering (Amsterdam, 1 ster Michelin). Beide dragen op hun eigen manier Bordeaux en zijn wijnen een warm hart toe.
Alexander, met jouw belangrijke rol bij Giscours en als Nederlander, ben jij een aangewezen persoon om goede Bordeaux in ons land goed te promoten, lijkt me. Hoe nodig is dat volgens jou, ook in het licht van alle negatieve aandacht die gesubsidieerd rooien van wijngaarden oplevert?
Alexander: ’Promotie in Nederland is en blijft ontzettend belangrijk. De historische band tussen Nederland en Bordeaux is fascinerend en vaak kijken mensen naar Bordeaux met een wat historisch en traditioneel gevoel. Maar Bordeaux is nog nooit zo actief geweest als vandaag de dag, op gebied van research & development. En met een nieuwe generatie van wijnbouwers die ongelofelijke prijs-kwaliteit bieden. Het georganiseerd rooien geeft de mogelijkheid voor de oudere generatie wijnbouwers zich van hun minder goede percelen te ontdoen en zich te focussen op hun topterroirs, met de mogelijkheid een gezond bedrijf over te dragen naar de nieuwe generatie. Dus dit gaat direct kwalitatieve gevolgen geven.’
En Job, jouw wijnkaart is een van de beste van Nederland, met een aanzienlijk aantal referenties. Hoe belangrijk vind jij het dat goede Bordeaux daar zijn plek op heeft?
Job: ’Ik ben opgegroeid met Bordeaux, met de boeken van Duijker en Parker, in een wijnwereld waarin Bordeaux hét referentiepunt was. Bovendien ligt het zwaartepunt van mijn wijnkaart in de klassieke gebieden. Of je het wil of niet, de top van Bordeaux is nog steeds een van de belangrijkste typen wijn in de markt, kijk maar naar de prijzen die ervoor gevraagd worden, daar zijn ze zelfs in Duitse Grosse Gewächse jaloers op. Bovendien heeft het een gevestigde historie die maar weinig andere gebieden hebben. Logisch dat Bordeaux een belangrijk onderdeel van de kaart is. Toen wij Zoldering openden, zijn we met de partners naar een leverancier gegaan die de beschikking had over oudere jaargangen. We hebben er een hele dag gezeten en ik geloof dat we zelden zo voldaan ergens weggegaan zijn. Dat Bordeaux een belangrijk onderdeel van de wijnkaart vormt, spreekt dan ook voor zich.’
Bordeaux wordt niet vaak spannend gevonden door jongere wijnliefhebbers, of vergis ik me? Job, hoe denk jij Bordeaux ook bij een jonger wijnliefhebbend publiek weer goed op de radar te krijgen?
Job: ’Jongere wijnliefhebbers worden zelden blootgesteld aan Bordeaux. Ik denk niet dat ze het niet willen, ze hebben er simpelweg geen beeld bij. De populaire vins natures bestaan praktisch niet in Bordeaux (al zie je hier en daar goede voorbeelden oppoppen) en ook in wijnwinkels en supermarkten is het aanbod beperkt. Het is inderdaad niet hip om erover te schrijven als travelschrijver (geen Barts Boekje, want Bali of de Spaanse kust zijn mooier) en als sommeliers er zijn, is het toch vooral een statige ontvangst die heel prettig is, maar niet het beeld schept van een modern levendig wijngebied waar je echt moet zijn geweest. Overigens weet ik niet of het heel erg is dat dat beeld er is, maar dat terzijde. Jonge liefhebbers komen er gewoon te weinig mee in aanraking. Daar komt natuurlijk ook bij dat interessante Bordeaux minstens 10 jaar moet liggen wil deze een beetje benaderbaar zijn en zijn echte klasse tonen. Wie heeft nog 10 jaar oude wijn tegenwoordig? Het is een van de redenen waarom wij eigenlijk altijd een 20 jaar oude Bordeaux per glas schenken. Om mensen laten zien wat er kan. Momenteel heb ik een minder gereputeerd château per glas uit 1999, de wijn staat er briljant bij, zoals gerijpte Bordeaux zou moeten zijn. Bijna alle gasten vinden zoiets geweldig.’
Alexander, wat is de grote kwaliteit van goede Bordeaux?
Alexander: ’Bordeaux heeft ontzettend veel diversiteit te bieden, de kwaliteit die op dit moment geproduceerd wordt, is voor mij ongeëvenaard. Van Sauternes, Graves, Saint-Émilion, Pomerol en Médoc met natuurlijk Margaux! Al deze regio’s presenteren een typiciteit die goed gecorreleerd is aan een interpretatie van de wijnboer. Elk jaar en châteaui heeft zijn verhaal. Bordeaux heeft het voordeel met zijn verschillende druivenrassen altijd een balans te vinden die past bij de persoonlijkheid van de jaargang. Als je het goed doet, dan vind je pure emotie door een perfecte balans, er is van niets te veel.’
Job, als jij aan Bordeaux bij gerechten denkt, van welke combinatie gaat je hart dan meteen sneller van kloppen?
Job: ’Wel van de classics, moet ik zeggen. Tournedos Rossini met Pauillac, of met pasta met morilles of zoiets aards. Maar tegelijkertijd heb ik recent briljante dingen geproefd als kip met truffel en gerijpte Sauternes en kreeft met passievrucht, citrus, vadouvan en Yquem 1989… Ik kan wel zeggen dat mijn hart, lever en smaakpapillen daar sneller van gaan kloppen! Niet iets waar je aan denkt als je een jonge generatie met moderne Bordeaux wil laten kennismaken, maar wel waanzinnig lekker.’
En ten slotte, hoe vinden jullie de jaarlijkse proeverij van Perswijn en de UGCB?
Alexander: ‘Haha, Perswijn samen met de Bruijn, Okhuysen en (eerder ook, red.) David Bolomey hebben fantastisch samen gewerkt. En wij zijn hier in Bordeaux ontzettend dankbaar voor. De proeverij is werkelijk jaar op jaar steeds succesvoller geworden. En ik ben erg onder de indruk van de nieuwsgierigheid van de jongere generatie sommeliers, hun passie voel je in de vragen die gesteld worden! Nederland heeft voor mij in de laatste 15 jaar een ontzettende culinaire sprong gemaakt waar zelfs onze zuiderburen jaloers van kunnen worden.’
Job: ‘Het is een zeer ambitieus geheel, elk jaar opnieuw de nieuwste jaargang laten proeven door top châteaux, vrij voor ieder die dat wil. Organisatorisch natuurlijk hartstikke goed gedaan en geweldig om zoveel verschillende producenten te kunnen vergelijken. Wel kan het voor de jonge generatie wat beangstigend en overweldigend zijn, denk ik. Vandaar ook dat het goed is dat er nu ook inhoudelijke proeverijen voor jonge sommeliers komen waarin ze begeleiding en uitleg krijgen en ook oudere jaargangen in het glas komen. Samen met Alexander hebben we al eerder zo’n proeverij georganiseerd voor jonge leden van het Gilde van Sommeliers, een paar jaar geleden. Fijn dat zulke proeverijen nu ook onderdeel zijn van de UGCB proeverij.’
Lars Daniëls, Magister Vini
‘Gedachten over Bordeaux, anno 2023’ met Alexander van Beek (Château Giscours, Margaux) en Job Seuren (Zoldering*, Amsterdam)