Vorige week maandag was een vreemde dag. We organiseerden onze proeverij ‘Tour de Champagne’, die vanwege alle maatregelen zittend moest worden gehouden. Ik baalde er van dat we weer op de piek van de besmettingen zaten. Ik schreef er een overpeinzing over, maar door de drukte en een samenloop van omstandigheden werd deze pas na afloop van de proeverij geplaatst. Nog meer balen, want het was mosterd na de maaltijd. Je voelt hoe belangrijk de communicatie via de website is geworden. Om je lezers iets te laten weten. Om even je gedachten te laten gaan, en deze even te delen. Hoewel we vonden dat we veel pech hadden met onze timing, had het achteraf nog veel erger kunnen zijn, als we kijken naar de maatregelen die nu van kracht zijn. Nu zou zo’n evenement onmogelijk zijn geworden. Horecava is inmiddels al geschrapt van de kalender.
Het stemt allemaal wat moedeloos, maar daarin zal ik de enige niet zijn. Het betekent ook dat we weer zoveel mogelijk via onze website en sociale media moeten werken. Nu had ik een paar jaar geleden eerlijk gezegd niet gedacht dat we eigen video’s zouden gaan maken. En dat die ook nog verrassend goed zouden worden bekeken. Onze onvolprezen websitebeheerder vertelde dat we onlangs de 100.000 views op youtube zijn gepasseerd. Daaraan kun je zien dat het bij het kijken naar dit soort video’s om de inhoud gaat. Want heel gelikt worden ze niet gemaakt – een bewuste keuze. Een geruststellende gedachte.
Tegelijk merk je dat dit soort proeverijen onvervangbaar zijn. Even rondlopen, mensen spreken, de sfeer proeven, het is heel belangrijk. Opvallend was dat er veel Fransen aanwezig waren, die eigenlijk zonder uitzondering te spreken waren over het feit dat we de beslissing hadden genomen om door te gaan. In de seminars was er dan de gelegenheid de diepte in te gaan, en om vragen te beantwoorden van de proevers, die zonder uitzondering zeer geïnteresseerd bleken.
Dus met alle berichten over de nieuwe variant uit het zuiden van Afrika houden we ons hart vast. Volgend jaar willen we weer ‘gewoon’ onze proeverijen organiseren, met in het voorjaar onder andere de jaarlijkse Bordeaux-proeverij en de nieuwe proeverij van wijnen van het Zuidelijk Halfrond: Crossing the Equator. Dus ons motto is ‘keep our fingers crossed’, en hopen dat we eindelijk weer een redelijk normaal proefjaar kunnen beleven, wellicht met nog wat beperkingen, maar hopelijk niet te veel. Want die contacten willen we niet missen.
Ondertussen gaan we lekker door met video’s maken, want gezien de reacties is het een mooie aanvulling op het werk dat we met zijn allen doen. Onder het motto ‘gewoon doen waar we goed in zijn.’
Ronald de Groot