Overpeinzingen op maandag: Sponsoring? - Perswijn
overpeinzingen op maandag-Ronald de Groot
Columns

Overpeinzingen op maandag: Sponsoring?

Mijn lagere school was nog een echte dorpsschool. Gedegen klassikaal onderwijs, en de leraren waren streng doch rechtvaardig. Ik leerde er perfect hoofdrekenen en foutloos spellen. Nou ja, foutloos, taal is moeilijk en een foutje is zo gemaakt. Mijn kleinkinderen leren ook nog om goed te lezen, natuurlijk. Maar je ziet dat ‘beeld’ en ‘filmpjes’ een belangrijke plek hebben ingenomen. Dat is niet iets om moeilijk of nostalgisch over te doen. Elke tijd is anders. En gelukkig maar.

Wij spelen zelf ook in op de ‘ontlezing’ door video’s te maken over onze proeverijen en concoursen. En daar wordt ook goed naar gekeken, getuige de -meestal- positieve reacties. Het wordt als prettig ervaren informatie in deze vorm te krijgen. Even kijken, luisteren naar het verhaal, het is ook een prima vorm van communicatie.

Maar we houden ook van print, en onze lezers ook nog altijd. Even het blad doorbladeren, op je gemak kijken wat je wilt lezen. Prima. Alleen moet je wel goed lezen, natuurlijk. En de juiste conclusies trekken. Over de Koopgids Italië kregen we van een enkeling het commentaar dat het zou zijn ‘gesponsord’, omdat er drie advertenties van één importeur in stonden. Terwijl, als je goed leest en kijkt, kunt zien dat er ook prijzen zijn gewonnen door andere en ook kleine importeurs. Wel hebben grote importeurs die meer (goede) flessen inzenden, meer kans om te winnen, maar dat is logisch. Het is allemaal simpel te zien. Waarom toch dat wantrouwen? Want dat is het eigenlijk gewoon. We hebben al vaak uitgelegd hoe het werkt. Eerst worden de winnaars gekozen. Als het panel in een blinde proeverij de winnaars heeft aangewezen, dan worden deze benaderd door degene die de advertenties werft. Er kan worden geadverteerd, en dat op basis van het behaalde resultaat. En dus niet andersom. Net als bij een krant.

Uiteindelijk kunnen we alleen doorgaan met ons werk als we genoeg verdienen, en advertenties dragen daaraan bij. Het is niet anders. Dat noemen we geen sponsoring, dat noemen we adverteren. Onze acquisiteur vroeg me zelfs of ik het geen probleem vond, drie advertenties van dezelfde importeur. Ik vond van niet, omdat we een eerlijk verhaal hebben, en daar ook open over zijn. Ik kan u zeggen dat het bij de koopgids van dit najaar, die we nu gaan maken, precies hetzelfde zal gaan. Nou ja, ik heb natuurlijk liever nog meer advertenties van heel veel verschillende importeurs. Maar daar heb ik geen invloed op. Zo simpel is het.

Ronald de Groot

Reageer op dit item

nl Nederlands