De primeurwijnen zijn weer geproefd. De traditionele speculatiemarkt van vraag en aanbod is gestart. Tot zover niets nieuws onder de traditionele Bordelaise zon. Toch wordt zelfs dit klassieke wijngebied langzaam bewust, hip en digitaal. De OenoBordeaux App helpt een handje mee.
Op uitnodiging van Business France schuif ik aan bij een presentatie over het ‘vernieuwde’ Bordeaux door sommelier Edwin Raben. Raben is een van de 250 geaccrediteerde Bordeaux Wine Educators die zijn opgeleid door l’Ecole du Vin de Bordeaux. Want of het nu gaat om traditie of moderne ommezwaai, volgens het verantwoordelijke CIVB moet de kennis over de regio wereldwijd worden gedeeld. Meester Raben leidt ons rond.
Zes wijnfamilies
Bordeaux ademt geschiedenis en traditie. Op het oog bepalen de châteaux, courtiers en négociants nog altijd het beleid. En toch is Bordeaux moderner dan je denkt. Achter de ivoren toren van de geclassificeerde bovenlaag schuilt een wijnregio die verrassend actief is als het gaat om toegankelijkheid, innovatie en verduurzaming.
Zo streeft men – ja echt, ook in Bordeaux – naar vereenvoudiging van de appellations. De regio onderscheidt tegenwoordig zes overzichtelijke wijnfamilies. Bordeaux en Bordeaux Supérieur zijn samen de grootste familie met 46% van het totaal. De familie Médoc en Graves (18%) is de volgende, op de voet gevolgd door Côtes de Bordeaux (13%), Saint-Emilion-Pomerol-Fronsac (11%), de droge witte wijnen (9%) en als laatste het zoete wit (3%).
Vooral Côtes de Bordeaux valt op. Deze overkoepelende – relatief nieuwe – appellation (2009) omvat de vijf minder bekende appellations Côtes de Bourg, Côtes de Blaye, Côtes de Castillon, Côtes de Francs en Premières Côtes de Bordeaux. Stuk voor stuk heuvelachtig, op de rechteroever gesitueerd en met voor de regio betaalbaar rood én wit. De verzamelnaam Côtes de Bordeaux mag samen met het specifieke deelgebied op het etiket worden vermeld. Door nadruk te leggen op hun gemeenschappelijkheid in plaats van het geografische verschil zou de appellation begrijpelijker zijn voor de consument.
Innovatie
Niet alleen het etiket wordt toegankelijker. L’Ecole du Vin de Bordeaux gaat nog een stapje verder met hun OenoBordeaux App, voor de wijnprofessional en serieuze liefhebber. Deze digitale bron geeft toegang tot het laatste nieuws en de trends uit de regio. De applicatie is gevuld met informatie over de wijn, de appellations, de cultuur, wijn-spijscombinaties en meer. Met de thematische modules van vijftien minuten en een op maat gemaakte trainingstool kan dagelijks worden geoefend. Praktisch, leuk en visueel aantrekkelijk. De (gratis) app ging vorig jaar live in het Engels, Frans en – hoe kan het anders – in het Chinees. Ondertussen is ook een Duitse en Japanse versie beschikbaar.
Vergroening
Maar misschien is wel de belangrijkste stap voorwaarts het in 2010 opgerichte Système de Management Environnemental du vin de Bordeaux (SME). De tijd van kennis oppotten op je eigen châteautje lijkt voorbij. Het SME is een grootschalige, regionale samenwerking. Een praatgroep van ondernemingen die kennis en ervaring deelt en bundelt. Om gezamenlijk effectief vooruitgang te kunnen boeken op het gebied van milieu en klimaatverandering. Conventioneel, biodynamisch of ergens ertussenin, ondertussen zijn al zo’n 680 producenten, handelaren en coöperaties toegetreden. Ongeacht hun grootte of productiemethode. Zelfs de helft van de geclassificeerde grands crus heeft zich welwillend aangesloten. Collectieve maatregelen als het gebruik van alternatieve pesticiden en verplichting voor wijnbouwers tot het behalen van een milieucertificaat moeten gaan leiden tot een milieuvriendelijkere Bordelaise wijnbouw.
En it shows. In het huidige Bordeaux is vernieuwing en bewustwording aan de orde van de dag. Terecht ook, want zoals meester Raben opmerkt: “Wij doen onze boekhouding ook niet meer op carbonpapier.” En nu maar afwachten of de primeurprijzen dit jaar net zo bewust en groen tot stand gaan komen.
Romy Kooij