Chinese wijn
Achtergrond & Interviews

De Chinese wijnliefhebber

Dankzij China blijft de wereldwijde wijnconsumptie de komende jaren stijgen. Naar verwachting zal het land in 2021 de op een na grootste wijnconsument ter wereld zijn, direct achter grootverbruiker de Verenigde Staten.

Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek uitgevoerd door Vinexpo en het onderzoeksbureau International Wine & Spirits Research (IWSR). De groei van de Chinese wijnmarkt wordt geschat op meer dan 30% in vijf jaar. Van 15 miljard dollar in 2016 naar een indrukwekkende omvang van 23 miljard in 2021.

Chinese wijnen

Volwassen vs. groeimarkt

Naar verwachting zal China samen met de VS (een kleine 34 miljard dollar in 2016) zorgen voor een herstel van de wereldwijde wijnmarkt. “ ‘Volwassen’ markten zoals Frankrijk laten internationaal namelijk juist een daling zien. Er is bij de ervaren consument een geavanceerder consumptiegedrag waarneembaar: minder, maar beter”, zegt Guillaume Deglise, CEO van Vinexpo. “De groei van China wordt voornamelijk bepaald door een toename in volume.” Het gaat vooral om wijnen in het lagere prijssegment, met prijzen variërend tussen de vier en de acht euro. Daarboven is de procentuele stijging opvallend lager. In 2017 steeg de premium-wijnomzet (€8 – €16) met 11,4%, terwijl het segment super premium (€20,00 +) niet verder kwam dan een luttele 1,8%.

Jong & vrouw

De stijging is dan ook met name het gevolg van het toenemende enthousiasme van de jeugdige Chinees. Want wijn is hot in China. Het wordt beschouwd als een modern en elegant alternatief voor bier. En zeker verfijnder dan de immens populaire, Chinese borrel Baiji (een tequila-achtige met alcoholpercentages oplopend tot 60%). Vandaar dat ook steeds meer vrouwen kiezen voor wijn. “Naarmate China rijker wordt, verliest juist rijkdom zijn glans als statussymbool. Kennis en algemene ontwikkeling zijn het nieuwe grote goed. Wijn zal hoogstwaarschijnlijk van deze tendens gaan profiteren”, aldus Deglise.
De nieuwe Chinese consument is dus jong en heeft – vooralsnog – minder te besteden. Bovendien zijn ze niet gewend veel te betalen voor alcohol. Zo’n flesje Baiji kost omgerekend vaak minder dan een euro. En het merendeel van Chinese wijnen is niet veel duurder. Niet verbazend dat de groei vooral zichtbaar is in het lagere prijssegment.

Groei van de Chinese wijnmarkt in Australische dollar. (Bron: Wine Australia)

Chinese wijnproductie vs. wijnconsumptie

Toch profiteert niet iedereen mee van de toegenomen wijnbehoefte van de Chinees. Binnenlandse wijnboeren zien hun verkoopcijfers juist dalen. Uit de meest recente cijfers van 2017 over de Chinese wijnproductie bleek een afname van meer dan 5% ten opzichte van het jaar ervoor. En dat was al voor het vijfde jaar op rij (ingezet na de nationale campagne tegen corruptie). Een consumentenonderzoek toont dan ook aan dat voor de Chinese consument de oorsprong de meest beslissende factor is bij aankoop van een fles. Met Frankrijk als populairste land van herkomst op kop.

1,4 liter per hoofd per jaar

Ondanks de onstuimige groei in ‘s werelds dichtstbevolkte land, is de jaarlijkse wijnconsumptie per inwoner nog altijd ongelofelijk laag. Ongeveer 1,4 liter per jaar, dat is minder dan twee flessen per hoofd van de bevolking. Dat belooft nog wat voor de toekomst. Deglise: “Als China net zo gaat drinken als Australië (28,9 liter per jaar per persoon), krijgen we nog een tekort aan wijnproducenten.”

Romy Kooij

1 Reactie

  1. Ik heb 6000 flessen grand cru. Uit Saint enillion staan in shenzen en hong kong
    Te koop voor een goede prijs

    Bheijkoop @mkinternational.nl

Reageer op dit item