WINELIFE: 'Supermarketeers meest invloedrijke Nederlanders in de wijnindustrie' - Perswijn
Nieuws

WINELIFE: ‘Supermarketeers meest invloedrijke Nederlanders in de wijnindustrie’

WINELIFE presenteerde gisteren haar jaarlijkse hotlist van de 50 meest invloedrijke Nederlanders in de wijn. Van inkopers, wijnschrijvers, sommeliers, wijnmakers, en BN’ers bleken de supermarktinkopers het invloedrijkst.
We drinken in Nederland bijna 22 liter wijn per persoon per jaar. Maar wie bepaalt eigenlijk welke wijn dat is, hoeveel we daarvoor betalen en wat we daarvan vinden? Wie is de meest invloedrijke Nederlander in wijnland?


Het was geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden. Toch stelde WINELIFE voor het derde achtereenvolgende jaar een lijst samen met de mensen die er nu toe doen in de wijnbiz, die invloed hebben op de smaak die vandaag in ons glas zit. Van importeur tot proever, van BN’er tot wijnboer – met snor.

Harold Hamersma, vorig jaar trofeehouder, zakte een plaats in de ranking omwille van zij die het meest bepalend zijn: de supermarketeers. Of wel de category managers van onze grootgrutters. Gert Zwitser van Albert Heijn, Alexandra Pouderoyen van Plus, Hendrik Visser van Deen, Spike Huisman van C1000, Miriam Leijen van Dirk van den Broek en Dekamarkt en Patrick Luhrman van Jumbo zijn de Big Six en gingen er met de bokaal vandoor. Op nummer drie is tot onze vreugde Perswijns eigen hoofdredacteur te vinden: Ronald de Groot.

De hotlist wordt gepresenteerd in The Champagne Issue, vanaf vandaag in de winkel.

WINELIFE is voor € 5,95 te koop bij boekhandel, kiosk, supermarkt, wijnspeciaalzaken en via www.winelifemagazine.nl

Reageer op dit item