Australië heeft een naam op te houden in branding, het op de markt brengen van wijnen als merk, los van de herkomst en vooral gebaseerd op stijl en uitstraling. Een benadering die in het verleden goed heeft gewerkt en die dan ook onverdroten wordt voortgezet. Rosemount, eerst opgeslokt door Southcorp en inmiddels opgeslokt door bierbrouwer Fosters, besloot tot een herziening van zijn brands, om zijn wat afgekalfde marktpositie weer terug te krijgen.
Australië heeft een naam op te houden in branding, het op de markt brengen van wijnen als merk, los van de herkomst en vooral gebaseerd op stijl en uitstraling. Een benadering die in het verleden goed heeft gewerkt en die dan ook onverdroten wordt voortgezet. Rosemount, eerst opgeslokt door Southcorp en inmiddels opgeslokt door bierbrouwer Fosters, besloot tot een herziening van zijn brands, om zijn wat afgekalfde marktpositie weer terug te krijgen. Over de opfrissing van een brand, met als exponent de soepele en fruitige wijnen onder het Diamond label.
Wijnmaker Justin Knock is er duidelijk over: bij Rosemount zijn er de ‘gewone’, technische wijnen, en daarnaast de meer bijzondere, duurdere, ‘terroir’-wijnen. De wijndrinker mag zijn keuze zelf bepalen voor de lekker door-de-weekse wijnen onder het label ‘Rosemount Road’, Diamond Cellars en het aloude, klassieke ‘Diamond Label’ of voor de bijzondere wijnen die sinds jaar en dag op de markt komen onder de naam ‘Show Reserve’ of voor de échte toppers, zoals Roxburgh Chardonnay of de Balmoral Syrah.
Knock: “We hebben moeten constateren dat we een paar jaar geleden achter de feiten aanliepen en dat een herziening van de verkooppolitiek nodig was. Omdat we altijd wijnen willen maken met een fruitige stijl, moeten de flessen ook snel worden verkocht. Door tegenvallende verkoopcijfers in met name Engeland bleven de wijnen echter te lang op voorraad, zodat ze automatisch ook minder fruitig werden. Dat kon niet de bedoeling zijn. Door de voorraden van de jaargang 2005 in te krimpen werd de snelheid van verkoop weer in de juiste richting geholpen, zodat de aloude fruitige en zachte stijl weer optimaal tot zijn recht kan komen. Daarnaast hebben we alle flessen vervangen door diamant-vormige exemplaren, en worden ook alle flessen voorzien van een schroefdop.”
Natuurlijk zijn de topwijnen het mooist, maar als wijn van de week gaan we toch even naar de smakelijke Cabernet-merlot in de serie ‘Diamond Cellars’, een wijn die heel betaalbaar is en het typische Rosemount-fruit heeft. Hij is aangenaam warm en zwoel van karakter, met wat mint in de geur, een vleugje eucalyptus, zacht en fruitig, vol en rijp, gemaakt met een korte gisting, om het mooi zacht te houden. Echt Rosemount, en in een mooie fles…
Diamond Cellars Cabernet/Merlot 2005, South Eastern Australia
Albert Heijn, € 4,99