Grote merken, ook bekende wijnmerken, verbinden zich graag aan beroemde artiesten voor hun promotie. Niet iedereen is even blij met élke promotie door élke beroemdheid, zo is het natuurlijk wel. Het imago van je merk moet passen bij de ster in kwestie. De baas van Roederer, Frédéric Rouzaud, vond associatie tussen Cristal en de hip-hop-scene ooit nogal ongelukkig. Waarna hij van racisme werd beschuldigd en Cristal door rappers in de ban werd gedaan. Nou ja, de songtekst ‘Let’s sip the Cris and get pissy-pissy’ was wellicht geen toppunt van fijnzinnigheid. De schrijver van deze tekst, rapper Jay-Z, creëerde een eigen Champagne, Armand de Brignac, inmiddels voor 50% eigendom van LVMH. Onder het motto ‘het maakt niet uit wat ze over je zeggen, als je maar genoemd wordt’, is dat bedrijf een stuk pragmatischer in de samenwerking met dit soort sterren, mogen we wel zeggen.
Vorig jaar kwam Dom Pérignon, prestigemerk van LVMH, zelfs met een campagne in samenwerking met Lady Gaga. Blijkbaar ook een interessante partij. In het kader van deze samenwerking werden ook beperkte oplages gelanceerd van speciale ‘Lady Gaga’-edities van Dom Pérignon.
Nu is er om allerlei redenen tegenwoordig veel te doen over verkapte reclame door influencers, zoals Lady Gaga wel genoemd kan worden. Niet voor niets wordt er steeds meer op aangedrongen om regels voor reclame ook op influencers toe te passen. In Nederland staan influencers met meer dan 500.000 volgers sinds 1 juli 2022 onder toezicht van het commisariaat van de media. Lijkt me terecht. Als je betaald wordt om een product aan te prijzen, moet dat als reclame worden aangemerkt.
In Frankrijk leverde de clip van Lady Gaga met ‘haar’ Dom Pérignon om andere redenen een felle reactie op. De loi Evin, waar ik eerder over schreef, verbiedt reclame voor alcoholhoudende dranken. De association hygiéniste Addictions France, die tot doel heeft verslavingen te bestrijden, zag de clip als een poging de wet te omzeilen, door te doen alsof een beroemde artiest zijn (in dit geval haar) eigen cuvée maakt, en dus deel uit te laten maken van het productieproces, zonder dat dit echt zo is. En zo te doen alsof het geen reclame is. Reden om een juridische procedure te starten tegen LVMH en Lady Gaga.
Nu heeft dezelfde organisatie het vizier gericht op Gérard Bertrand. Deze heeft een samenwerking met influencer Anna RvR, die onder andere op instagram (487.000 volgers) de rosé ‘Côtes des Roses’ van Bertrand presenteert met video’s in een soort vakantie-setting. Waarmee de ‘industrieel’ Gérard Bertrand zich richt op een jong publiek, zonder aan te geven wat het gevaar van alcohol is. Daar is iets voor te zeggen, natuurlijk.
Maar helpt het om hier juridische actie tegen te nemen? Ik moet denken aan de acties die de Côtes de Rhône ooit ondernam tegen de wijn ‘Goats do Roam’, uit Zuid-Afrika, omdat de naam te veel leek op die van de beroemde appellation. Het zorgde er voor dat dit de meest verkochte Zuid-Afrikaanse wijn werd in de V.S. Zoiets kan dus werken als een boemerang.
Of dat in dit geval ook zo is, weet ik niet. Maar het kan best zijn dat Gérard Bertrand de heisa voor lief neemt, en denkt dat het de promotie van zijn rosés een leuke duw geeft. Wat de zaak bovendien vreemd maakt, is dat de president van de associatie wist te melden dat hij kleine boeren in zo’n geval met rust zouden laten, maar alleen grote ‘industriële’ producenten als Bertrand zou aanpakken. Een soort klassenjustitie, die zo’n zaak niet geloofwaardiger maakt.
Een lastig dilemma. Dit gebruik van influencers is zeker niet goed te keuren. Maar of deze aanpak de zaak goed doet, blijft voor mij de grote vraag.
Een fles Dom Pérignon ‘Lady Gaga’ kost een luttele € 383. Daar zal de gemiddelde jongere misschien toch wel even voor moeten sparen, vermoed ik.
Ronald de Groot
Bizar, klassenjustitie : dus als je Taghi aanpakt en iemand die je een joint aanbiedt niet, dan zou dat klassenjustitie zijn ? Andersom, dat is klassenjustie …