Overpeinzingen: Hoe redden we sherry in Nederland? - Perswijn
Columns

Overpeinzingen: Hoe redden we sherry in Nederland?

Ooit dronken we in Nederland met zijn allen zo’n 40 miljoen liter sherry, per jaar. Nou ja, met zijn allen… daar kunnen we over discussiëren. Op een gegeven moment bleken oudere vrouwen stevig oververtegenwoordigd onder de sherry-gebruikers. Er waren er zelfs bij die ’s ochtends de sherry in een theekopje deden om niet te laten merken dat ze wat meer sherry dronken dan goed voor ze was. We spreken over de jaren zeventig, toen met name Albert Heijn sherry mateloos populair maakte.

Een van de redenen van de neergang van de consumptie was de matige kwaliteit van een (groot) deel van deze sherry, die vooral bestond uit literflessen vrij zoetige medium-sherry. Sinds die tijd is de consumptie geleidelijk, maar dramatisch afgenomen. Een tiental jaren geleden werd hier een reclamecampagne voor sherry gevoerd met grote posters in bushokjes. Met het idee dat er weer jonge sherry-drinkers moesten komen. Sherry zou ‘hip’ moeten worden. Tja. De cijfers spreken boekdelen: deze campagne was een faliekante mislukking, zoals we destijds al voorspelden. Hoeveel exact is niet goed te zeggen, maar de Nederlandse consumptie zal nu zo rond de 3 miljoen liter liggen. De productie van sherry daalde mee, van zo’n 175 miljoen liter tot zo’n 30 miljoen liter in 2019, minder dan Nederland ooit in zijn eentje dronk.

Hoe het tij te keren? Gelukkig is er tegenwoordig altijd de Europese Unie om zielige streken van de ondergang te redden. Vorig jaar werd 5 miljoen euro beschikbaar gesteld om sherry weer op de kaart te zetten. In Nederland werd PR-bureau Pitch in de arm genomen om sherry uit het slop te trekken. Doel is sherry met kwaliteit op de wijnkaart in goede restaurants te krijgen en op het schap in de wijnhandel. Harriët Boekholt van Pitch zou het mooi vinden als er in goede restaurants zo’n twee of drie mooie sherry’s per glas zouden worden geschonken. Onder andere wordt hierbij gebruik gemaakt van sherry-educators. Simpel is het allemaal niet. De subsidie loopt langs een Spaans ministerie, dat zeer bureaucratisch werkt, en elk bonnetje moet worden verantwoord. Tijdens de lunch die we mochten genieten in restaurant Vigor om te zien hoe sherry en mooie gerechten goed kunnen combineren, moest iedereen op een formulier zijn aanwezigheid met naam en handtekening bevestigen. Stel je eens voor.

De campagne moet worden gevoerd met generieke flessen. Dus werd ons verzocht tijdens de maaltijd geen bericht op instagram te plaatsen over de prachtige combinatie tussen het gerecht met paling, zwezerik en kizami met de Oloroso van Colosia. We mogen iets zeggen over de combinatie van dit gerecht met ‘Oloroso’ in het algemeen. Dit was een van de gerechten waarmee het team van Vigor de Copa Jerez onlangs in de wacht sleepte. Dus ach, het merk was al lang bekend. Maar regels zijn regels. Bijzonder detail is dat de Copa Jerez weer wordt georganiseerd door de Consejo Regulador van het Sherrygebied samen met ICEX, de Spaanse handelsmissie in Nederland. Dus helemaal buiten Pitch om. Hoe kom je er op.

Hoe dan ook, sommelier Randy de Bouwer van Vigor is een echte sherry-afficionado. Met zo’n veertig sherry’s heeft hij waarschijnlijk de ruimste selectie op de wijnkaart van ons land. Heel bijzonder. De winnende combinaties van de sherry’s met de gerechten zijn prachtig, met het zwezerik-gerecht als mijn persoonlijke hoogtepunt. Met chef Lars Albers laat Randy zien dat goede sherry en mooie gerechten perfect samengaan. Ik denk dat dit een goede manier is om te laten zien dat goede sherry onze aandacht waard is.

Dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk zal zijn. Sherry, zeker heel droge, zoals Fino en Manzanilla, is echt iets voor de liefhebber. De typische sherrygeur, met stofjes als aceetaldehyde en diethoxyethaan, is sommigen gewoon te heftig. De wijnen zijn mooi ziltig, maar ook heel droog. Dus is het logisch je met kwalitatief goede sherry te richten op echte liefhebbers en topzaken. Hopelijk krijgt Pitch ook nog toestemming de merken te noemen in hun promotie…

1 Reactie

  1. Naast de geur waar je voor open moet staan, is – denk ik – het pittige alcoholgehalte, toch hoger dan in zelfs de meest heftige wijn uit Languedoc of Rhône, voor velen een drempel kan zijn.

Reageer op dit item

nl Nederlands