Overpeinzingen: Prijzenslag - Perswijn
Overpeinzingen
Columns

Overpeinzingen: Prijzenslag

Zo, even het weekend afsluiten met de nieuwste aflevering van Even tot hier. Met twee cabaretiers die een fijne neus hebben voor de actualiteit en voor klein-menselijk leed. Dit keer natuurlijk met het Nederlands elftal, dat ‘kneiterirritant’ afscheid moest nemen van het WK, in de hoofdrol. En aandacht voor een studiogast die zijn emoties niet meer de baas kon bij het zien van alle kleffe kerstcommercials van de supermarktketens. Die emoties kan ik me goed voorstellen. Vooral als ook de bijbehorende folders in de bus vallen, met alle aanbiedingen van ‘1 plus 1 gratis.’ Ik vraag me dan meteen af wat de marge op dit soort producten moet zijn. Die moet heel hoog zijn. Nogal bedroevend dus.

Uit een tv-uitzending begreep ik al eens dat drogisterijproducten die in Nederland worden verkocht voor ‘de tweede gratis’, in Duitsland nog goedkoper zijn dan de prijs in Nederland op het moment van deze aanbieding. Dus meer dan de helft goedkoper dan de ‘normale’ prijs hier. Kennelijk laten Nederlanders zich graag voor de gek houden.

Gelukkig is deze vorm van actievoeren bij wijn (en andere alcoholische dranken) inmiddels verboden. Het zou de alcoholconsumptie stimuleren. Of dat zo is, is eerlijk gezegd de vraag. Ik denk eerder dat liefhebbers tijdens de actie genoeg insloegen om het uit te zingen tot de volgende actie. Ik vermoed dat dit verbod vooral supermarkten en een grote keten als Gall & Gall pijn doet. Want die bedienden zich graag van deze discount-actie. Hopelijk profiteert de wijnhandel om de hoek.

Want met al die goedkoper wijnen verdient de wijnboer niet veel. In mijn hoofdredactioneel van het afgelopen nummer van Perswijn rekende ik al voor dat de prijs van de goedkopere wijnen op de Engelse markt voor ruimschoots meer dan de helft uit belastingen bestaat – accijns en BTW. Voor de wijn zelf blijft er amper een grijpstuiver over.

In reactie op dit stuk kreeg ik een mail van Xavier Kat van Wijnkoperij Okhuysen. Ik schreef dat in Engeland de kosten van de fles, dus de verpakking van de wijn als geheel, op £ 0,39 zou komen, dus bij de huidige koers op zo’n € 0,45. Xavier Kat wilde dit beeld voor de situatie hier in Nederland graag nog even verduidelijken. ‘Voor een hele grote producent is dat wellicht waar. Voor een kleine producent als Terre des Dames, is dit het plaatje anders.’ Dan zijn de kosten dus hoger. Hij rekent voor. ‘Voor alle Dame wijnen (Bordeauxfles, doos 2 x 3) zijn de kosten als volgt:
Fles € 0,39 (inclusief 30% energietoeslag)
Kurk € 0,27
Capsule € 0,04
Etiket € 0,06
Rugetiket € 0,02
Doos € 0,76/6 = € 0,12
Bottelingkosten omgerekend per fles € 0,27
Totaal € 1,17

Een flinke post bij een verkoopprijs van € 13,50 (de 2020). Dat is € 11,16 ex BTW, dus de BTW neemt al € 2,34.
De prestigewijn La Diva zit in een duurdere (zwaardere) fles, met hogere kosten:
‘Voor alle Diva wijnen (Bourgognefles, doos 1 x6)
Fles € 0,57 (inclusief 30% energietoeslag)
Kurk € 0,37
Capsule € 0,04
Etiket € 0,06
Rugetiket € 0,02
Doos € 1,16€/6 = € 0,19
Bottelingkosten omgerekend per fles € 0,27
Totaal € 1,52. Deze kost in de winkel € 22,50.

Voor wijnen met dit soort verkoopprijzen zijn deze bedragen nog wel op te brengen. Maar het laat zien dat los van accijns, transport en marges de verpakking van de wijn meer geld kost dan je zou denken. En dat producenten van goedkope wijnen maar écht weinig overhouden.

Xavier Kat vervolgt: ‘Verder zit er in de wijnhandel een grote vertraging in het doorsijpelen van de inflatie. Veel van de hogere kosten die voor de verwerking van de oogst van 2022 (en in veel gevallen ook 2021) zijn gemaakt, gaan we komend jaar en in 2024 pas merken, op het moment van levering van de wijnen. Dit jaar hadden wij slechts sporadisch te maken met verhogingen (alleen door schaarste in sommige gebieden), maar de aangekondigde prijsverhogingen voor komend jaar zijn niet mals… Helaas!’

Conclusie: met de beperkte prijsverhoging voor wijnen tot nu toe hoeven we ons niet rijk te rekenen. Die prijsverhogingen zitten nog in de pijplijn. Daar staat één lichtpuntje tegenover. Omdat ‘1 plus 1 gratis’ niet meer mag, hebben de supermarkten wellicht ruimte voor een lagere marge, zodat de wijnen ook als ze níet de aanbieding zijn, wat aantrekkelijker worden geprijsd. Maar ik vrees dat dit bij een vorm van dagdromerij zal blijven. Helaas. Wijnen blijven voor hen een product waarop een leuke marge kan worden gemaakt, valt te vrezen. Buiten al die glimmende kerstfolders is het ongetwijfeld gewoon weer business as usual.

Ronald de Groot

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrieven en ontvang uitnodigingen voor wijnproeverijen, wijntips, het laatste wijnnieuws en onze flesaanvraag.

Bij inschrijving ontvangt u gratis het e-book van Lars Daniëls MV over terroir. Meer dan 20.000 wijnliefhebbers en 900 importeurs ontvangen onze nieuwsbrief.

Zijn uw gegevens veranderd? Schrijf u met uw oude e-mailadres opnieuw in en u krijgt de mogelijkheid om uw gegevens aan te passen.

Reageer op dit item

nl Nederlands