Columns

Overpeinzing op de maandagochtend: Transparantie werkt

Wijn is een heerlijk product. Alleen is de marketing om de wijn niet altijd even verheffend, en ook niet altijd eerlijk. Dat is marketing, zou je kunnen zeggen. Maar ja, het aan de man brengen van een minder goede wijn met een mooi verhaal is voor ons als wijnliefhebbers geen onverdeeld genoegen. Het is goed dat er tv-programma’s zijn als De Keuringsdienst van Waarde, die er bij uitstek op uit zijn om dit soort marketingverhalen door te prikken.

En blijkbaar zijn ze daar bovenmatig geínteresseerd in wijn, want er wordt steeds vaker aandacht aan besteed. Afgelopen donderdag aan de medailles, die op de een of andere manier een onuitroeibare aantrekkingskracht uitoefenen op een deel van de wijndrinkers. En daar wordt gretig misbruik van gemaakt door wijnconcoursen, waar goed geld aan dit fenomeen wordt verdiend. Ik mocht er zelf ook even commentaar op geven.­

Maar daar gaat het nu even niet om. Wat me in de uitzending opviel, is dat een van de bedrijven die graag medailles gebruikt voor zijn verkoop, de Cave de Plaimont, de journalisten van het programma in alle openheid ontving, onder het motto ‘we hebben hier niets te verbergen’. Toen in het verleden aan ’s lands grootste kruidenier –de blauwe smurf, u kent hem wel- werd verzocht een kijkje te mogen nemen bij de botteling van de huiswijnen, bleven de deuren hermetisch gesloten. Een foute reflex. Marketeers en voorlichters schieten bij dit soort verzoeken onmiddellijk in een kramp. Ze gaan draaien en verbieden van alles. De vergelijking met de politiek is snel getrokken. Daarom is de reactie van de Cave de Plaimont en ook van de woordvoerder van het Oostenrijkse AWC over zijn concours zo te prijzen. Wijn is gebaat bij openheid. Goed zo. Transparantie loont.

Ronald de Groot

Reageer op dit item