Beste Job, Als één van de bedenkers van WineStein en zeer ervaren restaurantbezoeker en wijnliefhebber las ik je column ‘De sommelier is oké’ met veel interesse. Meestal lees ik je column ook met instemming, maar nu heb ik toch wat kanttekeningen, met name bij het afserveren door jou van de speciaal voor restaurants ontwikkelde WineStein applicatie (niet te verwarren met de WineStein app voor consumenten).
Zoals bekend adviseert deze app de wijnkeuze op basis van input van (de ingrediënten van) een gerecht. Volgens jou: ‘geen succes’. Daarover zijn de meningen dan in ieder geval verdeeld. Maar laat ik eerst zeggen wat ik met je eens ben.De sommelier die jij in de laatste alinea van je column schetst, ja, die willen we allemaal wel! Die is enthousiast, heeft brede kennis, promoot niet alleen zijn eigen stokpaardjes of die flessen die nu toch echt op moeten, weet te herkennen wanneer een wijn bedorven is, etcetera, etcetera. Alleen, hoeveel van die sommeliers zijn er in dit land? Die nog wat kunnen toevoegen voor een gevorderde wijnliefhebber en die onafhankelijk en objectief adviseren? Laat ik je verklappen: dat is een zeer kleine groep die dan nog met name te vinden is in het kleine kringetje van toprestaurants. En zelfs die sommeliers -het blijven mensen- hebben ‘last’ van smaakvoorkeuren waardoor hun oordeel subjectief gekleurd is.
Dat is allemaal niet erg, maar pretendeer alsjeblieft niet dat de gasten in een gemiddeld Nederlands restaurant worden bijgestaan door top-professionals, die ook nog eens de tijd willen nemen als een gast weer zo’n suffe Sancerre bestelt. Dat kan ook niet, als je ziet welke eisen aan een goede sommelier worden gesteld en wat het carriereperspectief is. Zoals de Amerikanen zeggen: if you pay peanuts, you get monkeys. Nogmaals: ik wil niet afdoen aan de passie en de prestaties van die goede sommeliers, noch aan de inspanningen van de wat minder begaafde goedwillende collega’s, maar feit is zoals ik al zei dat de gast in het gemiddelde restaurant niet goed geholpen wordt.
En dan zwijg ik nog maar van alle minder goedwillende collega’s, zoals onlangs weer eens een ‘sommelier’ die mij een kurkse fles wilde aansmeren als ‘terroir getypeerd’. En de zwetser die maar doorpraat en ondertussen de witte wijnen nog steeds te koud laat komen en de rode nog steeds te warm, in de verkeerde glazen die bovendien niet gepoleerd zijn. En ten slotte, de ergste misser: het arrogant bejegenen van gasten die iets minder goed de wijnweg weten en toch een vraag durven te stellen. Zie ook de ervaringen van Ron Blaauw en Joël Broekaart.Kortom: het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in sommeliersland.
En dat is nu juist één van de de redenen waarom WineStein is bedacht. Ook in restaurants waar geen topsommelier aanwezig is of kan zijn (denk ook aan de kosten) is het dan mogelijk goed wijnadvies te geven, tot meerdere eer en glorie van de gerechten en de beleving van de gast.
WineStein is altijd objectief, ruimt geen restpartijtje op en is bovendien altijd beschikbaar want nooit ziek of afwezig. Ideaal toch voor de gasten? Zeker als de tablet met WineStein daarop wordt aangereikt door een aardige jongen of meisje, die daar een korte uitleg bij geeft.WineStein heeft hetzelfde doel als jij en je welwillende en kundige collega’s: de klant een mooie beleving met een goede wijn-spitscombinatie bezorgen, niets meer en niets minder. In sommige restaurants zal het voor die beleving goed zijn, dat altijd een sommelier aanwezig is, in andere zal WineStein de aangewezen sommelier zijn en soms een combinatie van beiden, want waar kan de sommelier immers voortdurend ter beschikking staan?
Voor de goede sommelier vormt deze technologische vooruitgang geen bedreiging, maar integendeel een verrijking.
Proost!
Gerard Jacobs
Dit is een reactie op de reactie van Gerard Jacobs op de column “De sommelier is oké” van Job Seuren – Perswijn #3 – mei/juni 2017
Noot van de webredactie: Binnenkomende reacties zullen doorgestuurd worden aan Job Seuren en kunt u sturen naar webredactie@wijnpers.nl