Wine Society - Prijzen en misprijzen - Perswijn
Reportages & ReizenWine Society

Wine Society – Prijzen en misprijzen

Het zijn weer enerverende tijden in Nederwijnland, met een afwisseling van glorieuze en minder opwekkende gebeurtenissen. Wine Society zet de meest opvallende van de afgelopen weken op een rijtje.

Wijnambassadeurs pur sang

Hinke de Jong, de superenthousiaste champagnedame van Brouzje, won de Nederlandse finale om te titel ‘Ambassadeur de Champagne’. Het is opvallend hoe goed vrouwen bij deze wedstrijd voor de dag komen. Zou het soms toch kloppen dat champagne het beste in de vrouwheid boven haalt? Hoe dan ook, zo zien wij het graag. Een fijne onderscheiding, zeg maar rustig een oeuvreprijs, was er voor wijndocent Ton Wortelboer (rechts op de foto). Hij kreeg van de KVNW de Wijnrank omwille van zijn inzet voor het wijnonderwijs. Terecht, want weinig docenten kunnen hun leerlingen en cursisten zo inspireren als hij. Namens Wine Society proficiat!

Meesterlijk

Diverse prijzen werden uitgereikt tijdens Riesling & Co. De gelukkigen waren deelnemers aan de Riesling Weeks. Aangezien de Wine and Food Association bij de prijsuitreiking betrokken is, waren het er voorspelbaar een heel stel. Iedereen blij. Wie precies die gelukkigen waren viel niet te verstaan, want gewoontegetrouw was de geluidskwaliteit in de ArenA weer abominabel. En dan te bedenken dat organisator Alain Jacobs er op voorhand al tamelijk gestresst bij liep. Maar hij kan weer dik tevreden zijn over zijn door ontwikkelde mensen – want liefhebbers van Duitse wijn – bezochte evenement, inclusief fijne educatieve verhandelingen van de charmante, kersverse Duitse Romana Echensperger MW (foto) en onze eigenste multi-expert en thiolenkenner bij uitstek Lars Daniëls MV. Kijk, met zulke sprekers kun je nu eens echt van masterclasses spreken!

Acquired taste

Kort erna waren we bij de officiële opening van wijnbar Wijn & Ko in Haarlem. Deze zaak van Imko Binnerts en Cathy Moerdijk (links op de foto) draait weliswaar al een jaar, maar om logistieke redenen had men de opening even moeten opschorten. Leuke zaak trouwens, wat geen verrassing is gelet op de kundigheid van de eigenaars.

Speciale gast was Engelsman Steven Spurrier (midden op de foto), de man die in 1976 in Parijs de beruchte Bicentennial Tasting organiseerde waarbij Frankrijk het onderspit moest delven tegen Californië. Spurrier is goed bevriend met Cathy, vandaar zijn komst naar Haarlem samen met zijn wederhelft Arabella (rechts op de foto).Hij maakte van de gelegenheid gebruik om zijn eigen sparkling wine en Engelse bubbels in het algemeen te promoten. De wijnen van hem zelf hadden wat Wine Society betreft een nogal acquired taste vanwege niet optimaal rijp fruit. Om een Frans eufemisme te gebruiken, ze presenteerden zich un peu vif. Trop vif eigenlijk. De kersverse Ambassadeur de Champagne die ook van de partij was, hoeft zich voorlopig dus geen zorgen te maken. De hartige hapjes van Imko waren daarentegen meer dan bevredigend. Zoals verwacht.


Aan tafel bij Perswijn

Perswijn en grandeur, die twee lijken niet zo erg samen te gaan. Maar zie, het onmogelijke is toch gebeurd. Als sponsor van de internationale Castel Cup voor sommeliers had Perswijn een eigen VIP-tafel tijdens het afsluitende diner. Weliswaar niet in een sterrenrestaurant zoals de Master of Lunch die het liefst frequenteert, maar in het Van der Valk Hotel Hoorn. Tja, hm, nou ja. Dat echter terzijde, want aan die bewuste Perswijntafel zat bijna alleen maar opwindend vrouwvolk: champagnediva Hinke de Jong, Harriet Boekholt (Pitch PR), Cathy Moerdijk (Cathy’s Taste), Petri Houweling (Perswijn), José Cretier en Mathilde Meijers (‘senior consultants’ – toe maar – bij TOT PR) en de Hoornse sommelière Diana Zweep. Een lust voor het oog. Zo zeer dat zelfs de in zijn hoedanigheid van jurylid ook bij het partijtje aanwezige Hoofdredacteur er enigszins confuus van leek te zijn.

Complimenten voor de organisatie van de wedstrijdtweedaagse door het team van Groupe LFE, de Nederlandse importeur van Castel, onder bezielende leiding van André Koopman (foto). Jammer dat geen Nederlandse deelnemer de wedstrijd won, maar plaats 2 voor Ruben Kwakman (le VIN’x in ’s-Hertogenbosch) en plaats 3 voor Lendl Mijnhijmer (Waterproef in Scheveningen) mogen er natuurlijk ook best zijn.

Blabla Award

En het houdt niet op met de prijzen. We ontvingen namelijk ook een persbericht met daarin de mededeling dat Poot Agenturen in de categorie wijngroothandel winnaar is geworden van, schrik niet, de Nationale Business Succes Award 2015. Het zal je maar overkomen. Jammer alleen dat we hier te maken hebben met een programma van RTL 7, die club waarbij ook Harry Mens – de Nederlandse Donald Trump light – zijn dubieuze kunstjes mag vertonen in Business Class. Dat programma waarin je als bedrijf je handel mag aanprijzen als je maar voldoende schuift. Wij hadden tot nu het beeld van Poot als een nuchter bedrijf dat de publiciteit eerder mijdt dan zoekt. Van dit soort RTL 7-flauwekul en de totale nietszeggendheid van het persbericht worden we dus allesbehalve vrolijk.


Up-to-date

Herinneren we ons Bert Meerstadt nog? De man onder wiens leiding zich bij NS het Fyra-debacle voltrok. Meerstadt stapte in 2014 over naar de Baarsma Wine Group – de club van o.a. Wijnvoordeel – om daar CEO te worden. Amper een jaar later is hij alweer met stille trom vertrokken, zo lazen we in Het Financieele Dagblad. Zogenaamd omdat hij zijn klus volbracht had. Ja, ja, dat zal vast. Mogen we zo vrij zijn dit niet helemaal te geloven? Eens even op de site van Baarsma gekeken of daar iets werd gemeld over het vertrek van de grote baas. We kwamen van een koude kermis thuis, want wat blijkt: de club waarvan de dochters dagelijks een spervuur aan ‘aanbiedingen’ op de wereld loslaten heeft zelf als meest recente persbericht op zijn site een aankondiging d.d. 17 februari 2014 waarin de komst van Meerstadt wordt gemeld. Een kleine actualisering zou zo onder de hand geen kwaad kunnen. Of hebben ze bij Baarsma niet zo veel met adequate informatieverstrekking? (foto via fd.nl)

Masterclass op z’n Macedonisch

Wine Society kreeg een uitnodiging voor een proeverij van Macedonische wijnen. En ja hoor, daar moet zo nodig weer eens een ‘masterclass’ aan verbonden worden. Een nepmasterclass, want wie blijken de sprekers van dienst? Drie mensen die pas een tripje naar dat fijne Macedonië gemaakt hebben. We weten met zekerheid dat geen van de drie zich master of magister mag noemen, c.q. over aantoonbare expertise inzake Macedonië beschikt. We zijn er ook zo goed als zeker van dat het voor alle drie de eerste keer was dat ze daar waren. Dus waar hebben we het dan over? Interessantdoenerij? Volksverlakkerij? In ieder geval een vorm van misleidend taalgebruik die de rode kaart verdient. Ophouden met dat belachelijke masterclassgedoe!Wine Society verheugt zich dan maar op de mooie partijtjes met ‘gewone’ proeverijen die de rest van oktober en november zullen brengen.

Reageer op dit item

nl Nederlands