Geen ooievaars meer die van grands blancs nippen en ook geen uitstapjes naar ‘de Aziatische keuken’ meer. Het Conseil Interprofessionnel des Vins d’Alsace (CIVA) heeft een nieuw campagneconcept ontwikkeld om de wijnen uit de streek te promoten op de belangrijkste exportmarkten.
En daarmee ook in Nederland, na België de op een na belangrijkste afnemer van voor stille wijnen. De Alsace heeft echter al enkele jaren te maken met stagnerende afzetten en een imagoprobleem. En dus ook met de uitdaging om dat imago te verbeteren.
Fris
Om een antwoord te bieden op de vraag waar Alsace-wijnen nu eigenlijk voor staan, wordt in de nieuwe campagne de nadruk gelegd op de ‘pure expressie’ van die wijnen. Volgens het CIVA blijft de Alsace hiermee dichter bij zijn ‘eigen identiteit’ en bij het vermeend ‘unieke karakter’ van de wijnen. Centraal in de campagne staan geur- en smaakbeleving met frisheid en de karakteristieke aroma’s van fruit, bloemen en kruiden. Het gastronomische aspect komt voortaan pas op de tweede plaats.
Fleurig
De campagne concentreert zich op de vier belangrijkste wijnen van de Alsace : Pinot Blanc, Riesling, Pinot Gris en Gewurztraminer. In hoeverre de boodschap van pure expressie door alle Alsace-wijnen op de Nederlandse markt waar gemaakt wordt, is voor enige gerede twijfel vatbaar. Of de campagne overtuigend zal overkomen, blijft daarom voorlopig nog even afwachten. Maar aan het fleurige beeldmateriaal zal het alvast niet liggen.