Het Wijninstituut (HWI) start vanaf maart 2013, in samenwerking met internationaal Social Media specialist, Jeanet Bathoorn, cursussen Social Media in Business voor de wijn- en horecabranche. De cursussen vinden plaats in de Mediaplaza, Jaarbeurs, Utrecht.
Het doel van deze cursussen is de drukke vakman een leidraad te geven om zo efficiënt en effectief mogelijk gebruik te maken van Social Media. Cursusleider, Jeanet Bathoorn, verstaat haar vak als geen ander en weet gebruikers te motiveren en te enthousiasmeren.
Uit cijfers van december 2012 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de wijn- en horecabranche aan kop lopen in het Nederlandse bedrijfsleven met het gebruik van Social Media. Maar gebruiken zij deze media optimaal en doeltreffend? Er blijkt een groeiende behoefte te bestaan onder wijn- en horecaondernemers aan meer leidraad en structuur. Door te leren om doelgerichter en efficiënter met Social Media te werken, kan met een minimale tijdsbesteding een optimaal bereik worden behaald.
Voor veel bedrijven is het inzetten van Social Media voor marketing en verkoopdoeleinden van groot belang. Het bereik van klanten staat vaak voorop. Maar minstens zo belangrijk zijn zaken als klantenbinding. Communicatie met (potentiële) klanten/gasten kan leiden tot nieuwe of betere producten, assortimenten en diensten. En ook tot een betere band met terugkerende klanten.
André Sauerbier, directeur van het Wijninstituut: “Kennis en ondersteuning van een ervaren specialist als Jeanet Bathoorn is onontbeerlijk. Omdat Jeanet als geen ander overzicht heeft en gebruikers weet te motiveren, heb ik haar gevraagd om voor het Wijninstituut een reeks Social Media Cursussen op maat te ontwikkelen voor de horeca- en wijnbranche.”
In drie korte cursussen slaat zij een brug tussen theorie, mogelijkheden en praktijk. Eén voor een overzicht van doelstellingen en mogelijkheden. De tweede over het terrein van de Social Media t.a.v. organisatie, planning en management. De derde specifiek over Facebook, het medium dat zich positief blijft ontwikkelen en steeds meer specifieke bedrijfstoepassingen kent. Tijdens de cursussen wordt gebruik gemaakt van haar recentelijk verschenen boek: Get Social in Business (ISBN: 978 90 5594 119 3). Van haar eerder verschenen boeken, Get Social+ en Online Netwerken zijn meer dan 20.000 exemplaren verkocht.
Andre Sauerbier: ‘Wijn leent zich al meer dan tien jaar voor (groeps)discussies en fora op internet. Het ligt voor de hand dat er binnen Social Media ook veel aandacht voor wijn is. In Nederland wordt er nu meer dan duizend maal per dag over wijn en horeca getwitterd. Op Linkedin zijn er meer dan honderd Nederlandse discussie- en vakgroepen over wijn en horeca met een groeiend aantal van meer dan 25.000 leden.’
Cursusoverzicht en meer informatie via, www.wijnensocialmedia.nl