Kleine importeurs, grote wijnen - Abbema Wines - Perswijn
Achtergrond & Interviews

Kleine importeurs, grote wijnen – Abbema Wines

Elke importeur moet ergens beginnen. Het vertrekpunt is vaak de eerste wijnliefde; het land of de streek die het hart wist te veroveren. Die liefde wordt de motor van het bedrijf en is precies wat kleine importeurs zo aantrekkelijk maakt. Tijd voor een nadere kennismaking.Tekst en fotografie: René van Heusden
In deze serie op de Perswijnsite spreken we met een aantal 'kleine' importeurs. Klein in volume, met gemiddeld niet meer dan 25.000 flessen per jaar, maar niet in kwaliteit. Hun passie en liefde voor hun specialisaties zijn onomstreden. Aflevering 3: Mark Abbema van Abbema Wines.


Abbema Wines BV in Zwijndrecht is amper een jaar oud. Het werd in de zomer van 2011 opgericht door horecaondernemer Mark Abbema, hotelier in Kenia. Hij wordt met raad en daad bijgestaan door Hans Mulié, een oude rot in het wijnvak.

Een beetje toeval heeft daarbij geholpen. Begin 2010 maakte de Kaapse wijnproducent Schalk Burger noodgedwongen een landing in Nairobi en kwam daar in contact met Mark Abbema. Het klikte tussen de twee en Mark besloot te gaan werken met Burgers wijnen. Ook kocht Abbema samen met Bert van Eyck – van wijnhandel Van Eyck in Helmond – primeurs in Bordeaux. De liefhebberij was er dus al.

Maar om een professionele wijnimport te runnen is meer nodig dan alleen enthousiasme. Hans Mulié, met ervaring bij Walraven & Sax, De Bruijn en Le vin en direct, bleek er wel voor te voelen om na zijn pensioen nog een jaar of wat actief te blijven in de wijnhandel en Mark in te wijden in de kneepjes van het vak. De Engelse naam Abbema Wines is geen kwestie van interessantdoenerij, maar is gekozen met het oog op de Keniaanse activiteiten. Abbema heeft er zelfs een speciale wijnclub in het leven geroepen.

Perswijn ging bij Abbema en Mulié op bezoek. In Zwijndrecht, niet in Kenia

Wie zijn Abbema's doelgroepen?

"Horeca, groothandel en retail. Particulieren kunnen eventueel via de website bestellen."  

Aantal medewerkers?

"Vijf personeelsleden onder wie twee buitendienstmedewerkers voor de horeca."

Heeft Abbema Wines een specialisatie?

"Niet qua herkomst, wel qua omvang. Maximaal een tiental producenten met interessante wijnen, afgewisseld met producenten van naam en faam. Wij hebben ons assortiment wel op papier staan en ons wensenpakket benoemd. Als er een pareltje voorbij  komt, dan zeggen we geen nee. Specifieke landen hebben we niet op het oog."  

Waarom deze specialisatie?

"Je moet niet te veel producenten in je portfolio hebben. We willen niet dezelfde fout maken als veel importeurs door maar wijnen en producenten blijven toe te voegen. Onze verkoopmedewerkers moeten de portfolio kunnen uitdragen en ervoor zorgen dat de producenten de aandacht krijgen die ze verdienen. José Pariente is daar een mooi voorbeeld van. In één klap konden wij hem een order voor 20.000 flessen geven. Nog een voorbeeld. Toen we in contact kwamen met Johner verkocht hij via twee importeurs in Nederland 180 flessen in twee jaar. Wij doen dit eerste jaar al meer dan 3000 flessen."

Hoe ziet het assortiment er nu uit?

"Vijf domeinen: Schalk Burger/Welbedacht (Zuid-Afrika), Karl Johner (Baden en Nieuw-Zeeland), José Pariente (Spanje), K.Lentsch & H. Lentsch (Südtirol/Alto Adige), Lucien le Moine (Bourgogne plus Bordeaux)."

Van waar het vertrouwen van producenten om met een nieuwkomer in zee te gaan?

"Hans kent zijn pappenheimers en ik ben de man die vooraf afrekent. Financiële betrouwbaarheid daar houdt elke producent van. Bankgaranties zijn dus niet nodig."

Hoe verloopt de communicatie met bestaande en potentiële klanten?

"Via de website – ook voor eventuele bestellingen – , beurzen en proeverijen (als Grootse wijnen, Kleine Importeurs en de Perswijn Zomerproeverij), e-mail en direct mail. Daarnaast een keuze van 'partners in business' die onze boodschap kunnen uitdragen, zoals Gastrovino, De Logie en Van Eyck Wijnkelders."

Hoe waren de ervaringen tot nu toe?  

"Boven verwachting. De zaak heeft een vliegende start gekend."

Opvallende dingen meegemaakt?

"Alle producenten vinden het een razend interessante gedachte om behalve aan Nederland ook aan Afrika te kunnen leveren."

Vijf representatieve wijnen?

"Niet helemaal representatief door de sterke aanwezigheid van drie wijnen uit Zuid-Tirol, maar dat heeft alles te maken met het terechte enthousiasme over deze recente aanwinsten. Wat een finesse!

José Pariente, Rueda Verdejo 2011

H. Lentsch, Südtiroler Goldmuskateller 2011

Klaus Lentsch, Südtiroler Veltliner 'Eichberg' 2010

Klaus Lentsch, Südtiroler Blauburgunder 'Bachgart' 2009

Schalk Burger No. 6 2006 (icon, blend van zes druivenrassen)"

Plannen voor de nabije toekomst?

"Het assortiment verder gestalte geven, zorgen voor een fijnmazige distributie voor iedere afzonderlijke producent en letten op de kosten."

www.abbemawijn.nl

Tekst en fotografie: René van Heusden

Reageer op dit item

nl Nederlands