Duet der Lage Landen - Perswijn
Nieuws

Duet der Lage Landen

Gezamenlijke presentaties van wijnimporteurs die elkaar niet als concurrenten maar als collega’s zien, lijken de toekomst te hebben. Na het zeer geslaagde 500%WIJN in september was het op 20 oktober de beurt aan het Nederlands-Belgische duo Okuysen en ad Bibendum. Ze lieten een deel van hun assortiment proeven onder de ludieke noemer Duet der Lage Landen in het Haagse Hotel des Indes. Met zulke namen was een vol huis al bij voorbaat een zekerheid, want deze importeurs zijn allebei onbetwiste toppers.
Gezamenlijke presentaties van wijnimporteurs die elkaar niet als concurrenten maar als collega’s zien, lijken de toekomst te hebben. Na het zeer geslaagde 500%WIJN in september was het op 20 oktober de beurt aan het Nederlands-Belgische duo Okuysen en ad Bibendum. Ze lieten een deel van hun assortiment proeven onder de ludieke noemer Duet der Lage Landen in het Haagse Hotel des Indes. Met zulke namen was een vol huis al bij voorbaat een zekerheid, want deze importeurs zijn allebei onbetwiste toppers.

Zowel Xavier Kat van Okhuysen als Johan Monard van ad Bibendum lieten desgevraagd aan Perswijn weten dat de samenwerking eigenlijk een heel voor de hand liggende was. Beide bedrijven leveren veelal aan dezelfde restaurants in het ‘betere’ segment van de Nederlandse horeca. Ze bijten elkaar echter nauwelijks vanwege de onderling sterk verschillende invulling van de assortimenten. Waar Okhuysen zich vooral richt op klassiek Europa, is ad Bibendum juist dé specialist binnen de Benelux voor wijnen uit de zogeheten Nieuwe Wereld. Alleen in Spanje – zowel een klassiek als een nieuw land – is er sprake van de nodige overlapping. Zodoende was er heel veel mooi Spaans te proeven. Eens te meer een demonstratie dat dat land het momenteel toch wel erg goed doet, juist ook in tot nu toe minder bekende gebiedjes.

De gepresenteerde wijnen werden in de regel ingeschonken door de producenten zelf of een van hun medewerkers, van de Argentijn Carlos Pulenta (Vistalba) tot de Oostenrijker Heinz Velich (Velich) en van de Italiaan Francesco Mazzei (Fonterutoli) tot de Nederlandse Lidewij Kuijper (Mas des Dames). En zoals je bij een proeverij voor de betere horeca mag verwachten, waren ook de hartige versnaperingen uitstekend verzorgd. Met rundvlees van horecaslager Hesseling Culinair Vlees, oesters en tonijn van Schmidt Zeevis, brood van het Vlaamsch Broodhuys en kazen van affineur Michel Van Tricht. Ook dat zijn namen die klinken als een klok. Kortom, een optreden dat voor herhaling vatbaar is.

Wat je als gewone wijndrinker aan dit soort proeverijen voor (over het algemeen opvallend jeugdig) horecapubliek hebt? Veel! De twee importeurs, die overigens ook aan particulieren leveren en winkels hebben, hebben ieder een duidelijke eigen stijl die in vrijwel alle wijnen is terug te proeven. Bovendien zijn ze niet bang om met originele zaken op de proppen te komen. En het is mooi om dat soort wijnen terug te zien op wijnkaarten, ongeacht of dat nu de opmerkelijk pure witte Mâconnaiswijnen van de Bret Brothers/La Soufrandière zijn of de in alle opzichten overweldigende El Nido uit Jumilla. Zie voor de complete assortimenten de websites van beide bedrijven: www.okhuysen.nl en www.adbibendum.be.

Smaakvervlakking in de supermarkt is één ding, op restaurantkaarten mag die met zo’n aanbod niet voorkomen. O ja, beste restaurateurs, we zagen op het proefformulier keurig alle inkoopprijzen vermeld. Die zullen we voor de aardigheid eens een poosje bewaren.

René van Heusden

Reageer op dit item