Nieuws

Nederland aan de wijn

Vandaag zijn tijdens het Symposium Wijn & Marketing in het World Forum Convention Center te Den Haag de resultaten bekend gemaakt van het marktonderzoek wijn dat Trendbox BV in 2008 heeft verricht. De marktgegevens werden in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.
Vandaag zijn tijdens het Symposium Wijn & Marketing in het World Forum Convention Center te Den Haag de resultaten bekend gemaakt van het marktonderzoek wijn dat Trendbox BV in 2008 heeft verricht. De marktgegevens werden in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.

Genieters en gangmakers

De liefde voor wijn neemt in Nederland nog steeds toe. In 1998 zag 32 procent van de consumenten zichzelf als nog echte wijnliefhebber, in 2008 is dit percentage gestegen naar 47 procent. De meeste consumenten noemen zichzelf ‘genieters’. Uitgesplitst naar leeftijd noemen de jongvolwassenen zichzelf eerder ‘gangmakers’. Voor deze groep geldt dat zij wijndrinken zien als een sociale bezigheid waarbij gezelligheid en vrolijkheid de belangrijkste aspecten zijn. De wijn zelf is hieraan ondergeschikt.

Kennis

De behoefte aan wijnkennis is 30 procent gestegen; 56 procent van de consumenten vergaart wijnkennis via wijnproeverijen, 32 procent via wijnevenementen en 24 procent door een wijncursus te volgen. Het meeste leert de consument van vrienden en kennissen. De consument gebruikt meerdere kanalen om wijn te kopen. Bij de aankoop van wijn baseren consumenten hun beslissing op volgorde van etiket, wijnland, aanbieding, prijs en druivenras.

Horeca

Van de consumenten drinkt 90 procent wijn in het restaurant, 56 procent op het terras en 44 procent in het café. Daarbij is in 65 procent van de gevallen sprake van bestelling van wijn per glas en 79 procent kiest daarbij voor de huiswijn. 19 procent van de consumenten wil de keuze hebben om ook duurdere wijn per glas te kunnen bestellen. Consumenten zijn tevreden over de kwaliteit van het wijnaanbod in de horeca. Men geeft aan een duidelijke behoefte te hebben aan meer wijnsuggesties op de menukaart, in dat geval zou men sneller een (duurdere en betere) wijn van de wijnkaart bestellen in plaats van de huiswijn.

Internet

10 procent van respondenten geeft aan het afgelopen jaar wijn via het internet te hebben besteld. In 2006 was dit nog 5 procent. Consumenten bestellen gemiddeld een keer per kwartaal wijn via internet. Men koopt dan meer flessen tegelijk in vergelijking met andere aankoopkanalen. De motivatie om wijn via internet te kopen is vooral om nieuwe wijnen te ontdekken die niet in de winkel te koop zijn. De prijs per fles ligt ongeveer even hoog als in het klassieke retailkanaal. Opvallend is – dat net als in de winkel – consumenten wijn via internet sneller kopen als er een interessante aanbieding is. Als voordelen van aankoop van wijn via internet worden genoemd: aanbiedingen, gemak, thuisbezorging en ‘niet te vinden in de winkel’. De onpersoonlijkheid, grote hoeveelheden en betaling via internet worden als nadeel genoemd.

Biologische wijn

De meningen over biologische wijn zijn verdeeld. Voor sommigen heeft biologische wijn nog een geitenwollensokkenimago, voor anderen is biologische wijn juist authentiek en puur. Over het algemeen wordt biologische wijn gezien als gezonder dan ‘gewone’ wijn en is de prijsverwachting hoger. 17% van de consumenten heeft het afgelopen jaar wel eens biologische wijn gekocht. Van de consumenten die wijn via internet kopen, heeft 13 procent wel eens biologische wijn besteld.

Verpakking

Consumenten ervaren alternatieve verpakkingen buiten de gewone wijnfles om als vernieuwend, maar als niet aantrekkelijk en niet passend. Men verwacht bij wijn in alternatieve verpakkingen een lagere kwaliteit en een hogere prijs. De schroefdop heeft in de afgelopen jaren het vertrouwen gewonnen van consumenten. Meer dan 50 procent van de consumenten geeft aan dat men in de fles met schroefdop een goede tot zeer goede kwaliteit wijn verwacht.

Reageer op dit item