Vers van de pers: Zwembadwijn - Perswijn
Nieuws

Vers van de pers: Zwembadwijn

Stoffige wijnmannen, aan de kant: hier is Perswijn-columniste Nienke. Ze is jong, ze is hip en ze praat op een normale manier over wijn. Geen snorrengelul maar fris als een zwembad en pittig als een pepertje. “Gelukkig lopen in de wijnwereld steeds meer vrouwen rond. En niet alleen huismoeders die elke beurs of evenement aflopen om ‘lekker gratis’ van alles te kunnen proeven.”
Tot een jaar of vijf geleden was ik totaal niet geïnteresseerd in wijn, behalve het drinken ervan. En dat terwijl ik opgegroeid ben in een traditioneel wijnmilieu, met een wijnvader, een huis vol wijnboeken, een wijnkelder met bijzondere wijnen en wekelijkse proeverijen thuis. Dat ik als klein meisje af en toe mee mocht/moest naar wijnboeren, vond ik alleen heel leuk omdat de meesten een zwembad hadden. Dat ik in mijn jonge jaren grote wijnen dronk, al dan niet gemengd met water (zóóóónde!), kon me niet veel schelen. Als ik maar zo snel mogelijk weer het zwembad in kon. Maar uiteindelijk, na al die jaren, heeft het wijnvirus, zoals dat wordt genoemd, toch ook mij besmet.

Gelukkig heeft zich de afgelopen jaren binnen de wijnwereld op twee vlakken een ware revolutie voltrokken. Binnen deze voornamelijk door mannen gedomineerde wereld lopen er nu namelijk ook steeds meer vrouwen rond. En niet alleen de huismoeders die elke beurs of evenement aflopen om ‘lekker gratis’ van alles te kunnen proeven en met tassen vol lekkers de locatie weer te verlaten. Nee, dames die zich ook op zakelijk gebied bezig houden met het product wijn. Daarnaast is de stoffige connotatie verdwenen die wijn vroeger met zich mee bracht. Wijn is hip, wijn is ‘in’, wijn is lifestyle. En je moet er vooral niet te moeilijk over doen. Kortom, er is een frisse wind door wijnland gaan waaien. Moderne wijnbars en vlotte wijnwinkels schieten als paddenstoelen de grond uit. Wijn wordt vrolijker, leuker en makkelijker.

Een mooie vertaling van deze nieuwe ontwikkelingen is helemaal terug te vinden in de ‘hippe’ wijnwinkel waar ik werk. Hier praten wij over wijnen in Jip-en-Janneketaal. Geen ingewikkelde, moeilijke termen en woorden. Geen snorrengelul, zoals mijn bazen dat noemen. Dat slaat op mannen met een zeker uiterlijk en een bepaalde manier van praten over wijn. Als wij het bijvoorbeeld over een Rueda hebben, wordt “een goede neus, mooie zuren, lekker gerijpt”, vertaald als “het is net alsof je een hap neemt van een lekkere sappige appel en tegelijkertijd een frisse duik in een zwembad neemt, op een zomerse zwoele dag”. Zelfs met dit miezerige, gure, koude winterweer kom je dan helemaal in de stemming voor een lekker glas koude Rueda! Mensen moeten er een gevoel bij krijgen, een emotie, in een bepaalde stemming komen.

Ik wil niet zeggen dat er altijd zo over wijn gepraat moet worden, want er is niks zo fijn om zo nu en dan ook heerlijk snorrig over een wijn te kunnen ouwehoeren. Maar af en toe zo’n frisse wind die het stof doet opwaaien, komt de wijn alleen maar ten goede!

 Nienke

Reageer op dit item