Wijn in 2003: hogere consumptie, lagere prijzen - Perswijn
Achtergrond & Interviews

Wijn in 2003: hogere consumptie, lagere prijzen

Op donderdag 4 maart presenteerde het Wijninformatiecentrum weer de cijfers over de wijnconsumptie van het voorafgaande jaar. AC Nielsen gaf een overzicht van de ontwikkelingen in de supermarkt, Trendbox lichtte bij monde van Goos Eilander de algemene ontwikkelingen in de wijnconsumptie toe. De trends in beide onderzoeken kwamen aardig met elkaar overeen.
Ook in 2003 is weer meer wijn gedronken dan het jaar er voor, tot 19,6 liter per hoofd van de bevolking. Maar voor het eerst in jaren was er sprake van een daling van de gemiddelde prijs per fles wijn die in de supermarkt werd verkocht. Deze kwam in 2003 uit op € 2,74, tegen 2,80 het jaar daarvoor. De terugval in de prijzen deed zich vooral voor in de tweede helft van 2003. Niet zo vreemd, als we bedenken dat de supermarkten hun grote prijzenslag hebben ingezet, waarbij de wijnprijzen niet ongemoeid zijn gebleven. Er kan in dit opzicht zelfs worden gesproken van een correctie van eerdere stijgingen, waarbij de grootgrutters sluipenderwijs hun marges hebben verhoogd. Onthullend was hoe dat onlangs werd genoemd in een artikel dat verscheen over de handelwijze van Albert Heijn in NRC Handelsblad (21 februari): aan het tijdens de kerstinkopen verhogen van de inkomsten werd intern gerefereerd als ‘aan de margekraan draaien’. Vorig jaar mocht ook aan de margekraan worden gedraaid, maar dan de andere kant op.
De marktaandelen van de verschillende wijnlanden zijn licht verschoven, waarbij de trends hetzelfde zijn als in de voorgaande jaren. Frankrijk verloor een procentje (terug van 48,9 tot 47,9% van de markt), Zuid-Afrika won er weer twee bij: van 13,6 naar 15,6%. De andere wijnlanden van de Nieuwe Wereld boekten minder spectaculaire stijgingen. Door de algehele stijging van de verkochte volumes werd wel door alle landen een lichte stijging van het volume geboekt. De grootste stijging bij de verkopen in de supermarkt werd gezien bij Australië (+28%), Zuid-Afrika (+23%) en de V.S. (11%), gevolgd door Argentinië en Chili. Frankrijk en Spanje boekten een lichte plus. Enige land met een grote terugval was Bulgarije (-43%), dat inmiddels vrijwel van de markt is gevaagd.
Duurste wijnen in de supermarkt komen uit de V.S. (gemiddeld € 4,19 per fles), Australië (€ 3,75 per fles) en Chili (€ 3,73 per fles). Goedkoopst is volgens de statistieken Duitse wijn, met niet meer dan € 1,42 per fles. Een cijfer dat het ongenoegen opwekte van Alain Jacobs van het Bureau voor Duitse wijnen,die er op wees dat in deze statistieken ook wijnen worden meegerekend als ‘Alte Weintradition’, een wijn die helemaal niet in Duitsland wordt gemaakt, maar daar wel op fles wordt gebracht en dan naar Nederland geëxporteerd.
Opvallend is de verdere opmars van rosé, met name ten koste van rode wijn. Op het hoogtepunt van de rosé consumptie, rond week 36 (half augustus) was maar liefst éénvijfde van alle verkochte flessen een fles rosé. In dezelfde periode vertoonde de verkoop van rode wijnen een forse dip, zodat mag wordeng geconcludeerd dat rood voor rosé werd ingeruild. Rosé wordt met name gedronken door de leeftijdsgroep tussen de 16 en 34 jaar. Daarmee is rosé belangrijk, omdat het vooral jonge mensen ‘leert’ wijn te drinken. De totale consumptie van rosé steeg met 70%, zodat rosé nu 7% van de verkoop haalt.
Ook de verkoop van Champagne en mousserende wijnen pluste flink, met maar liefst 10%. Helaas nog wel voornamelijk aan het einde van het jaar, en het wordt tijd dat daar verandering in komt.
De trend dat wijn vooral door vrouwen wordt gekocht, blijft nog altijd duidelijk zichtbaar. Wel kopen vrouwen vooral goedkopere wijnen, en worden duurdere wijnen, met name boven de € 10 vooral door mannen aangeschaft. Opmerkelijk genoeg wordt 36% van de wijnen boven de € 10 gekocht door jongeren tot 34 jaar. Dat geeft ons weer hoop….

Reageer op dit item

nl Nederlands