De zondag is vandaag voor de verjaardag van het oudste kleinkind. Een fijn moment, de familie bij elkaar voor zo’n feestelijke gebeurtenis. De middag wordt in stijl afgesloten met een glaasje champagne – voor de volwassenen uiteraard. Een fijnere afsluiting is moeilijk te bedenken, wat mij betreft. Het is een lekker glas aperitief-champagne, zacht en vrij fruitig van karakter, heel chardonnay-getypeerd, met fijne citrustonen. Niet zo gek, het blijkt een Blanc de Blancs te zijn, dus van 100% chardonnay uit de Coteaux Vitryats. Dit deel van de Champagne, tussen de Côte des Blancs en de Côte des Bar, is stap voor stap bij de streek gevoegd, om in 2008 volledig de appellation Champagne te krijgen. Gelukkig maar, want zelfs nu is er nog te weinig champagne.
De producent, Jean Dumangin, zit in Chitry-les-Roses, bij de Montagne de Reims. Daar liggen zes hectare wijngaarden, maar deze champagne komt van 2,5 hectare wijngaarden in Couvrot, zoals gezegd in de Coteaux Vitryats. Een leuke vondst van Grapedistrict. Even kijken wat hij kost. Oeps. “Website geblokkeerd vanwege riskware. Website geblokkeerd: www.grapedistrict.nl. Malwarebytes Browser Guard heeft deze website geblokkeerd omdat hij malware-activiteiten kan bevatten. We raden u met klem aan niet verder te gaan.” Hm. Even maar niet dus. Ik moet u de prijs schuldig blijven, het was € 36,95 of zo.
Plotseling bedenk ik me dat ik me stilletjes iedere keer erger als ik langs het filiaal van Grapedistrict in de Linnaeusstraat fiets. Op de etalage staat groot de tekst “Kleine boeren maken betere wijnen”. Ik weet het, veel in deze wereld is hersenloze marketing. Maar als het over wijn gaat, ben ik er kennelijk toch extra (over)gevoelig voor.
Hoe kun je met droge ogen beweren dat kleine producenten betere wijnen maken? Het begint al met wat de definitie is van een ‘kleine producent’. In de Champagne of de Bourgogne kun je van een paar hectare wijngaarden leven. Dus daar vind je genoeg ‘kleine producenten’. Maar in de Languedoc of in de Bordeaux is dat niet goed mogelijk, omdat de wijnen daarvoor niet genoeg opbrengen. Zijn dat geen kleine producenten? En dan is het vervelend om te constateren dat in veel streken kleine wijnboeren lang niet altijd de (financiële) middelen hebben om goede, of zoals Grapedistrict dat zegt, ‘betere’ wijnen te maken. Kijk naar de Languedoc. Een ‘grote’ producent als Gérard Bertrand maakt niet alleen fatsoenlijke handelswijnen, maar ook bijzondere wijnen van eigen domeinen die door iedereen tot de top van de streek worden gerekend. Kleine producenten zijn hier blij mee en beschouwen Bertrand als een voortrekker van de wijnen van dit gebied, die helpt de wijnen bekendheid te geven en ze te verkopen voor fatsoenlijke prijzen.
Premiers grands crus classé’s van in de Bordeaux maken honderdduizenden flessen. Maar je kunt moeilijk beweren dat de kleinere producenten daar betere wijnen maken. Het is nu eenmaal zo dat de grote jongens zoveel geld vangen voor een fles dat ze heel streng kunnen selecteren en zich de beste apparatuur kunnen veroorloven.
Nou ja, punt gemaakt, lijkt me. Grapedistrict heeft leuke vondsten, maar deze vorm van marketing is in mijn ogen een vorm van volksverlakkerij. Wijn verdient een betere marketing, eentje die gaat om de inhoud. Want daar gaat het bij wijn nu eenmaal uiteindelijk om.
Ronald de Groot
De beste wijn komt van een gepassioneerde getalenteerde en ervaren wijnboer vaak met een goed terroir, dat kunnen grote en kleine producenten zijn. Vaak wordt ik tegenwoordig teleurgesteld in bij voorbeeld de cru’s uit Bordeaux, en zijn sommige kleine producenten in oa. Bordeaux, Bergerac en Sud Ouest vele malen plezieriger om te drinken. En zeker de goed gemaakte natuurwijnen!!!
En dan te bedenken dat bij de Grapedistrict van de wijnen die er staan, rond de 40% niet van kleine wijnboeren komt. Denk hierbij aan fondo antico (Sicilië), die miljoenen flessen maakt en andere grote coöperaties waar je de standaard wijn met je eigen etiket kan bestellen. Regelrechte leugens als je het mij vraagt.