Overpeinzingen: Uitdagende tijden - Perswijn
Overpeinzingen
Columns

Overpeinzingen: Uitdagende tijden

Afgelopen week was ik uitgenodigd voor een presentatie over de volgende editie van Prowein, die plaatsvindt in mei in Düsseldorf. Deze grote wijnbeurs verwierf het afgelopen decennium een bijna onaantastbare positie. Maar de beslissing om Vinexpo uit Bordeaux te halen en in plaats daarvan met ingang van 2022 een jaarlijkse wijnexpositie in Parijs te houden, heeft het speelveld duidelijk veranderd. Het feit alleen al dat Prowein-directeur Peter Schmitz naar Nederland was gekomen om promotie te maken voor ‘zijn’ event – hij trad vorig jaar aan als directeur – liet zien hoe belangrijk deze show de Nederlandse bezoekers vindt. Tijdens de presentatie werd ook duidelijk dat Nederland goed is voor de meeste buitenlandse bezoekers van Prowein. Maar ook uit de cijfers blijkt dat een groot deel van deze bezoekers ’s ochtends naar Düsseldorf reist en ’s avonds weer teruggaat naar Nederland. De reden is duidelijk: tijdens de beurs verhogen de lokale hotels de prijzen tot astronomische hoogte. Kamers voor prijzen boven de € 400 per nacht zijn geen uitzondering. Voor € 200 per nacht ben je al spekkoper, zo wordt duidelijk. Zuinige Hollanders betalen niet zo graag zoveel voor een hotel. Andere buitenlanders kunnen niet zo gemakkelijk ’s avonds weer naar huis. Het kan zomaar zorgen voor lagere bezoekersaantallen. Voor Prowein frustrerend, want de beurs zelf heeft uiteraard geen enkele invloed op de prijsstelling van de hotels.

Dat gegeven is duidelijk in het voordeel van Wine Paris. Parijs heeft zoveel hotelruimte dat zo’n beurs geen invloed heeft op de prijzen. Begin dit jaar sprak ik al over de tweestrijd die mede daardoor is ontstaan tussen de twee beurzen. De cijfers over 2024 laten zien dat Wine Paris inderdaad inloopt, althans volgens de cijfers die door de beide beurzen zijn vrijgegeven. Wine Paris meldde een toename van het aantal bezoekers met 14% tot 41.253. Nog altijd wat minder dan Prowein, dat sprak van 47.000 ‘geregistreerde professionele bezoekers’, met 41% internationale bezoekers uit 135 landen. Wine Paris had 4.074 exposanten uit 48 landen, Prowein 5400 exposanten uit 65 landen.

Wel meldde Peter Schmitz tijdens de presentatie dat Prowein ‘compacter’ zou zijn dan vorig jaar, wat het voor de bezoekers gemakkelijker zou maken de stands te bezoeken, met 11 hallen in de plaats van de 13 van vorig jaar. Op mijn vraag of dit ook te maken had met minder exposanten, gaf hij toe dat dit ook het geval was. Hij sprak dan ook van ‘uitdagende tijden’, wat ook naar voren kwam uit de gesprekken die hij had gevoerd met producenten. ‘Daling van de consumptie, kostenstijgingen, klimaatextremen, economische neergang, dat alles speelt een rol. Ook bij de beslissing om op Prowein te komen staan. Voor de komende editie gaan we uit van 5000 exposanten.’

Om bezoekers te trekken wordt extra aandacht gegeven aan actuele thema’s, zoals wijn met minder alcohol of zonder alcohol. Ook worden masterclasses en speciale proeverijen georganiseerd, waardoor je als bezoeker kunt kiezen voor een meer thematische aanpak. Opvallend is dat de rol van gedestilleerd als heel belangrijk wordt genoemd. Producenten van gedestilleerd hebben domweg meer budget dan spelers in de wijnindustrie, die in de meeste gevallen met lagere marges moeten werken – en dus minder verdienen.

In hoeverre de positie van Prowein vooral onder druk staat door de moeilijke markt of door de concurrentie van Wine Paris, zal uit de cijfers over de beide beurzen in 2025 moeten blijken. Maar dat de wijnwereld het moeilijk heeft, staat buiten kijf. Met een consumptie die afneemt, programma’s om wijngaarden te rooien en nu ook nog een dreigende handelsoorlog ziet het er op korte termijn bepaald niet vrolijk uit. Maar laten we niet vergeten dat er na elke crisis ook een periode komt dat het weer beter gaat. Wellicht valt daar hoop uit te putten.

Bezoekers van Prowein kunnen via deze link minder dure kamers vinden:  https://www.prowein.com/en/Exhibit/Information/Hotel_CityInfos

Ronald de Groot

Reageer op dit item

nl Nederlands