Een heerlijk radioprogramma om in het weekend naar te luisteren is het theater van het sentiment, op radio 5. Ik weet het, dit is een programma met een onverbiddelijk hoog ‘ouwe lullen’- gehalte. Excuses voor m’n taalgebruik, maar anders kan ik het niet noemen. Het thema van het programma is de huidige datum, maar dan een jaar of dertig, veertig terug. Heerlijke oude muziek. De muziek uit je jeugd blijft je je leven lang bij, dat is nu eenmaal zo -dat is uit onderzoek ook gebleken. Hoe ‘fout’ de muziek ook kan zijn. Maar goed, over smaak valt niet te twisten.
Zaterdag kwam de nostalgie nog eens extra terug. Hubrecht Duijker werd in het programma ondervraagd over de enorme populariteit van sherry van destijds –we schrijven het jaar 1975. In die tijd was het sherry-gebruik in Nederland onder de stimulerende werking van grootgrutter Albert Heijn tot enorme hoogte gestegen. In geen land ter wereld werd per hoofd van de bevolking zoveel sherry genuttigd. Hubrecht refereerde nog maar eens aan de literflessen medium sherry die op kamertemperatuur werden geconsumeerd en die maandenlang openstonden. Behalve bij degenen die hun alcoholisme kundig wisten te verbergen met de algemeen geaccepteerde sherry-consumptie. In het kader van het ‘sherry-dieet’ scheen je zelfs in de ochtenduren aan de sherry te kunnen zitten. Sommigen hadden dat excuus niet eens nodig. Tja, de mode in diëten bestaat nog steeds, maar dat kan écht niet meer. Dat is, om meerdere redenen, maar goed ook. Alhoewel, om alcoholist te zijn heb je geen sherry nodig. Hoewel, een theekopje met dit drankje kan in dit geval een slimme vorm van camouflage zijn. Dat is de harde realiteit van alcoholverslagving.
Dat sherry sinds die tijd zoveel terrein heeft verloren, zal de streek misschien niet bevallen. Maar tegelijkertijd kan het nooit goed zijn dat je imago wordt bepaald door matige medium-sherry. Sherry kan veel meer en veel beter. Maar omdat top-sherry’s, zoals mooie fino of manzanilla of fijne amontillado of palo cortado zo beendroog zijn, zelfs als ze lang gerijpt zijn, zal de groep van liefhebbers misschien nooit heel groot zijn. Een goed imago is wat mij betreft echter een stuk meer waard dan grote verkopen van matige wijn. Ik hoop dat ze dat in het sherry-gebied ook vinden.
Ronald de Groot